Inlägg från: Tjohalia |Visa alla inlägg
  • Tjohalia

Sjukskriva sig för skönhetsoperation?

liina92 skrev 2013-10-12 09:37:25 följande:
    Hej, nu har jag läst på lite mer och tydligen kan inte en arbetsgivare neka en sjukskrivning, oavsett operation?

Nej det kan dom inte. Det är ju mer en moralisk fråga. Men jag sitter i samma sits som dig, stor viktnedgång och ska göra en bukplastik nu på onsdag. Jag pratade med min arbetsgivare och hon tyckte det var självklart att jag skulle göra operationen. Jag skulle mer än gärna göra brösten med, men dom måste jag själv i så fall bekosta så det får vänta. Jag skulle nog inte ha några tveksamheter utan ta ut den sjukledighet jag har laglig rätt till. Men jag förstår att diskussionen kommer upp. Frågan är ju bara vart man ska dra gränsen? En arbetsgivare som tvingas betala två veckor för en bröstoperation eller en arbetsgivare som anställt en rökare, som i genomsnitt under sitt yrkesverksamma liv kommer ha betydligt sämre hälsa, mer sjukdagar, sämre kondition etc?? Två veckor hos en i övrigt frisk människa är inte mycket i jämförelse med vad en arbetsgivare faktiskt förlorar över tid på att ha en rökare anställd. Det är bara lite svårare att sätta fingret på.
    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Tjohalia
    liina92 skrev 2013-10-12 09:57:04 följande:
    Precis, jag håller med dig där, Tjohalia!  Vad härligt att din arbetsgivare var så öppen med din operation, det glädjer mig! Nackdelen med bröstoperation är att folk hör endast "Silikon för större bröst". Jag är dessutom 21 år och jag vet vilka fördomar det finns. Men att jag gick ner mycket i vikt p.ga sjukdom förra året, och därför ska göra en bröstförstoring, det tror jag inte "relevant" när jag pratar med min arbetsgivare. Sen är typ alla jag jobbar med män, och jag är rädd att det blir svårare för en man att förstå varför en tjej gör en bröstförstoring, det blir kanske svårare för en man att sätta sig in i situationen? I övrigt är jag ju trots allt 100% frisk och det borde kanske vara lite lättare då att få en 2-veckors sjukskrivning?  

Du behöver inte förklara dig så mycket för dom. Dom måste betala de första två veckorna, sen är det försäkringskassan som betalar resten. Egentligen behöver du inte ens berätta varför du är sjukskriven. Men nu vet jag ju inte hur mycket större dina bröst kommer bli, det kan ju vara rätt uppenbart och då är det nog lika bra att vara ärlig. Prata med chefen i god tid när du fått datum för op. Berätta att du pga viktnedgång bestämt dig för att göra det här eftersom det påverkat ditt psykiska mående så pass mycket. Mer än så behöver du väl inte säga? Börja inte förklara dig för mycket, efterfråga inte en massa åsikter eller tillåtelse. Men var ärlig. Det tror jag man kommer långt på. Du har ju rätt till det, men samtidigt behöver du ju inte ånga på så du gör dig osams med chefen, det kan ju vara väldigt onödigt.
    Flicka 2005 * Pojke 2007
Svar på tråden Sjukskriva sig för skönhetsoperation?