Sjukskriva sig för skönhetsoperation?
liina92 skrev 2013-10-12 09:37:25 följande:
Hej, nu har jag läst på lite mer och tydligen kan inte en arbetsgivare neka en sjukskrivning, oavsett operation?Nej det kan dom inte. Det är ju mer en moralisk fråga. Men jag sitter i samma sits som dig, stor viktnedgång och ska göra en bukplastik nu på onsdag. Jag pratade med min arbetsgivare och hon tyckte det var självklart att jag skulle göra operationen. Jag skulle mer än gärna göra brösten med, men dom måste jag själv i så fall bekosta så det får vänta. Jag skulle nog inte ha några tveksamheter utan ta ut den sjukledighet jag har laglig rätt till. Men jag förstår att diskussionen kommer upp. Frågan är ju bara vart man ska dra gränsen? En arbetsgivare som tvingas betala två veckor för en bröstoperation eller en arbetsgivare som anställt en rökare, som i genomsnitt under sitt yrkesverksamma liv kommer ha betydligt sämre hälsa, mer sjukdagar, sämre kondition etc?? Två veckor hos en i övrigt frisk människa är inte mycket i jämförelse med vad en arbetsgivare faktiskt förlorar över tid på att ha en rökare anställd. Det är bara lite svårare att sätta fingret på.