Inlägg från: liina92 |Visa alla inlägg
  • liina92

Sjukskriva sig för skönhetsoperation?

Kommande vår ska jag göra en bröstförstoring. Men jag är ganska osäker på hur jag ska göra med jobbet, ska man sjukskriva sig de 2 veckor man bör vara hemma för vila, eller skall jag ta det på semesterledighet? Jag gör den här operationen p.ga viktnedgång så operationen har ju med min psykiska hälsa att göra, delvis. Samtidigt så känns det lite "fel" att ta sjukledigt för en skönhetsoperation..Men jag känner också att det vore trist att ta ut "semester" för något där jag ändå kommer vara sängliggande.

Någon här som gjort en skönhetsoperation, och hur gjorde du då med arbetet? 
    Kom gärna med tips  

P.s inga påhopp om skönhetsoperationen i sig, tack. Min kropp, mitt beslut. Men kom hemskt gärna med synpunkter/egna tankar och erfarenheter kring dilemmat kring skönhetsop och jobb!

• Svar på tråden Sjukskriva sig för skönhetsoperation?
  • liina92

Jag tycker personligen att jag skulle helst vilja ta det på sjukskrivning, eftersom den här operationen är p.g.a något som gör att jag mår psykiskt dåligt, och det vill jag rätta till. Genom att rätta till det kommer jag bli en gladare människa. Och eftersom jag inte kommer kunna "ha semester" på den här semestertiden så känns sjukskrivning mer aktuellt. 

Fast samtidigt tycker jag det är skillnad på "skönhetsoperation" och "skönhetsoperation". Hade jag velat förstora brösten för jag endast tycker silikon är snyggt så tycker inte jag att jag borde ta sjukskrivning på det. Men den här operationen gör jag eftersom jag ofrivilligt gick ner nästan 9 kr i fjol och förlorade mycket i mina bröst, vilket inte kommer tillbaka. Efter mycket besök hos vårdcentralen och sjukhuset så har jag bestämt mig för en operation.  

Eller vad tror ni? Åh vad det här är svårt... 

• liina92

Jag jobbar i en butik! Och vi lyfter ganska mycket tungt ibland, tyvärr. Det verkar som att vissa av Er bara behövde vara hemma några få dagar, medan andra behövde vara hemma 2 veckor. Hur ska man veta innan hur många veckor man bör ta ledigt? Jag menar, det kan ju verkligen bero på från person till person! 

• liina92

Hej, nu har jag läst på lite mer och tydligen kan inte en arbetsgivare neka en sjukskrivning, oavsett operation?

• liina92

Precis, jag håller med dig där, Tjohalia! 
    Vad härligt att din arbetsgivare var så öppen med din operation, det glädjer mig!
    Nackdelen med bröstoperation är att folk hör endast "Silikon för större bröst". Jag är dessutom 21 år och jag vet vilka fördomar det finns. Men att jag gick ner mycket i vikt p.ga sjukdom förra året, och därför ska göra en bröstförstoring, det tror jag inte "relevant" när jag pratar med min arbetsgivare.
    Sen är typ alla jag jobbar med män, och jag är rädd att det blir svårare för en man att förstå varför en tjej gör en bröstförstoring, det blir kanske svårare för en man att sätta sig in i situationen?

I övrigt är jag ju trots allt 100% frisk och det borde kanske vara lite lättare då att få en 2-veckors sjukskrivning?

• liina92

Som jag skrivit innan så har jag bett om råd då jag inte riktigt vet vad jag tycker, så det förvånar mig inte att mina åsikter kan göra att jag verkar osammanhängande. 

Jag tycker nog faktiskt INTE att detta bör gå på semesterdagar, då definitionen av semester är att vila upp sig från sitt arbete. I mitt fall påverkas jag negativt varje dag av min kropp efter min sjukdom, och jag ser detta som en investering i mig som person, och på så sätt även som en egen investering i att förbättra mig som anställd. Jag kommer vara gladare och ha en bättre självkänsla, det vet jag.  

Jag har bestämt mig för att utgå från att detta tas på sjukskrivning. Jag ska göra precis som du skrev "Tjohalia", jag ska förklara bakgrunden till min operation, men jag kommer inte förklara mig för mycket. Skall göra detta så "smärtfritt" som möjligt. Men jag tycker min chef förtjänar att få veta varför jag gör min operation, trots allt är detta en skönhetsoperation, oavsett anledning, och jag tror att om jag förklarar bakgrunden till varför jag gör den så ökar jag förtroende för mig hos min chef, och min chef får också känna sig engagerad.  Dessutom kommer denna operation vara så diskret som möjligt för mig, jag kommer inte göra brösten så stora att det syns direkt att det är silikon, jag kommer gå tillbaka till den storlek jag hade innan sjukdomen. Så om jag förklarar för chefen varför jag gör operationen, så förklaras det också varför det är viktigt för mig att detta hålls mellan oss.  

Svar på tråden Sjukskriva sig för skönhetsoperation?