• Asams5

fler som står i kö för IVF?

Jag och min sambo har precis fått remiss skickad för att gå vidare med IVF! Är det någon mer som står och stampar där?

Resan har varit lång för oss (så känns det väl alltid), men vår utredning hemma på lokalsjukhuset både drog ut på tiden och kändes inte så professionell. Efter många om och men har vi fått vår remiss till SU!

De senaste åtet, eller åren för den delen, har varit så psykiskt jobbigt på flera sätt. Jag har i grunden sedan tidigare ångest och oanikångest. Detta har eskalerat och blivit värre i och med detta! Jag är deltidssjukskriven! Att gå till jobbet och möta min kollega, som dessutom är min svägerska, som är gravid, är dagar full av ångest, avundsjuka, ilska. Och Fan vad arg och besviken man blir på sig själv av dessa känslor! Jag är ju inte den personen egentligen!

• Svar på tråden fler som står i kö för IVF?
  • Asams5

Det är Sahlgrenska för vår del också. Fick remissen skickad i början på september. Hur länge fick ni vänta tills ni fick tid?

Vi har försökt få barn i drygt 2 år. Och min gyn.läkare sa att vi skulle försöka två år till innan remiss. Men det kollade jag upp att man inte behövde, så efter många om och men, fick vi en remiss. Men vad trögt allt varit!

Är ni också frikända efter utredningen?

Lycka till på måndag!

• Asams5

Vilket flyt! Håller tummarna att ni snart är igång då. Jag som trodde att dom inte ens gör IVF på dom som har BMI över 30. Vad skönt!

Och jag hoppas på kallelse snart. Jag har både ringt och fått bekräftat på brev att dom har remissen och att inom 3 månader (vårdgarantin) så blir vi kallade.

Kan tänka mig att det känns konstigt. Man är ju liksom inställd på att det ska vara trögt och långdraget. Jag tycker det känns så avlägset, så jag vet inte hur jag kommer reagera.

Det jag är orolig för är hormonbehandlingen och hur det går, om det kommer finnas ägg som blir befruktade osv... Ja, jag är expert på att oroa mig för saker i förtid. Försöker verkligen släppa det nu, och bara låta tiden gå fram tills dess. För den tiden kommer så småningom ändå.

Hur gamla är ni?

• Asams5

Camille: så får det ju inte gå till! Så urdåligt! Men det är tyvärr så ruttet i den offentliga sjukvården. Vi blev bortglömda i utredningen. Hade jag inte ringt och frågat varför vi inte hört något, så hade vi nog fortfarande väntat.

Onionen: lycka till imorgon. Hoppas ni snart kommer igång. Håll oss uppdaterade! Spännande. Jag är 30 och min sambo 38.

För min egen del är min dag en skitdag. En dag i taget. Så får man tänka. Och så går det en vecka i taget.

Och så blir jag så sur! Jag skulle egentligen jobba jour med min gravida svägerska imorgon och nästa tisdag. Detta är naturligtvis fixat så att jag slipper! Varför går folk runt och tassar på tå för mig på jobbet? Det sista jag behöver är att folk tycker synd om mig!!! Jag behöver mer stöd mer än någonsin, och istället tassar dom runt på tå och fixar och trixar i det tysta för att dom tror att jag mår bra av det! Det är så uppenbart allting! Mår ju sämre av allt smygande. Bara att ta ett djupt andetag, gå till jobbet, och andas ut när man kommer hem.

• Asams5

Vad spännande Onionen. Jag hoppas på att vara igång snart också. Fick kallelse idag! 6 november har vi vårt första besök! Jippi! Det gick ju fort! Nu har stenen i mig lättat ännu lite mer. Känns så underbart! Små små steg mot målet!

Nåt som är lite lustigt är att jag inatt drömde att vi fick en dotter! Och nu idag kom kallelsen och alla papper på posten. Märkligt. Hoppas det är ett tecken....

• Asams5

Jo visst vissa dagar går bättre än andra. Då kan jag tänka att vad gör det om inte vi får barn, då kan vi fortsätta att resa vart vi vill och vara fria.

Men nu vill jag ha barn. Jag känner inte alls samma sug efter resa och äventyr längre. Känner mig nöjd och klar med det nu.

Vi har jobb och har jobbat länge, vi har hus, bil.... Och allt det där.... till och med två små pälstussar (katter).

Och lite just pga det känner jag dåligt samvete och nästan skäms över att må dåligt. Jag har det ju egentligen så himla bra!

Nä, nu kämpar vi på flickor! Vi tillåter och att vara arga, ledsna, avundsjuka och frustrerade. Vi kommer få våra fina och alldeles perfekta bebisar inom snar framtid. Och det kommer ha varit värt allt! Och våra upplevelser och erfarenheter av detta kommer enbart ha positiv betydelse längre fram.

Nu kämpar vi på. Men ut med känslorna. Bit inte ihop!!!

• Asams5

Vad kul! Härligt. Bara en månad efter oss! Nu väntar vi med spänning. Vi får följas åt.

• Asams5

Jag hoppas det går fortare i alla fall. När man läste alla papper man fick så kändes det ju så. Men men, vi får se.

• Asams5

Hur går det Onionen? Försöker hålla tråden vid liv. Imorgon är det dags för mitt första besök.

• Asams5
    Onionen skrev 2013-11-05 19:45:44 följande:

Jag håller koll på tråden! :) det går bra för mig! Är i full gång! Har sprayat sen den 18 och ska ta min 6:e spruta idag! Nu på fredag är det VUL som gäller! Hoppas det finns några fina ägg därinne! Det är sagt prel äggplock i början av nästa vecka... Shit va nervös jag är för det!

Hoppas verkligen det går bra för dig imorron! Håller tummarna! Är det infomöte ni ska på? Kram

Idag var vi på info-mötet ja. Kändes himla bra, men känns konstigt... Att det verkligen händer. Så overkligt.

Kommer inte hinna med nåt innan jul. Attans. Men min cykel ligger bra till så att vi kommer igång precis efter nyår.

Hur har behandlingen gått för dig? Har den varit jobbig? Håller tummarna för att det finns riktigt fina ägg imorgon då.

Kram!
  • Asams5
    trina skrev 2013-11-06 21:18:10 följande:

Tråkigt att höra Asams! Men snart är det ju december och då är det massa ledigt så det är ju snart nytt år.

Vad sa de på mötet då? Något annat intressant?

Känns ju som att jag inte kommer få hinna med något försök innan nyår heller. Hade ändå lite förhoppningar på det. Men men men...

När har du ditt första besök där då?

Tycker det känna ok ändå, med tanke på att jag ändå inte trodde vi skulle bli kallade förrän december. Men klart jag ändå hade hoppats på att det skulle hinnas med innan.

Det är bara att bita ihop och hoppas på att tiden rullar på snabbt.
  • Asams5
    trina skrev 2013-11-07 06:39:13 följande:

Jag ska dit den 18de november. Men det är inte IVF jag ska göra så de kanske kan klämma in min ändå. Förhoppningsvis...

Ska du bara få hormonbehandling? Hoppas det blir snarare då. Men men det är ju trots allt inte långt kvar till jul och nyår heller.

Har man väntat 2,5 år på att bli gravid är väl en månad extra ingenting. Även fast det känns trögt just i stunden.
  • Asams5
    trina skrev 2013-11-07 17:10:17 följande:

Hormonbehandling med sprutor. Så IVF fast utan själva ivfen, haha.

Jag har "bara" väntat ett år men då har jag ju vetat om att det inte kommer gå naturligt. Så det är ett år med läkarbesök och behandlingar. Tycker det känns otroligt segt!

Det är så himla segt! Jag jobbar inom den offentliga sjukvården och har hört mycket från patienter! Men att det skulle vara så här tungrott och segt fattar jag inte! Samtidigt vet jag att personalen jobbar hårt och ger allt (tro mig! Jag är en av dom)! Men alla mellanhänder skulle kunna funka smidigare tror jag! Låt oss hoppas att nu när vi är på slutstationen i detta, att allt kommer flyta på!
  • Asams5
    Onionen skrev 2013-11-05 19:45:44 följande:

Jag håller koll på tråden! :) det går bra för mig! Är i full gång! Har sprayat sen den 18 och ska ta min 6:e spruta idag! Nu på fredag är det VUL som gäller! Hoppas det finns några fina ägg därinne! Det är sagt prel äggplock i början av nästa vecka... Shit va nervös jag är för det!

Hoppas verkligen det går bra för dig imorron! Håller tummarna! Är det infomöte ni ska på? Kram

Hur har det gått? När blir det äggplock? Blir så imponerad av dig! Bara kastas in och börja och köra på! Och nu är ni snart framme. Så starkt! Lycka till!
  • Asams5
    Onionen skrev 2013-11-10 16:20:45 följande:
    Tack för dom fina orden!

Det gick fint på VULet! 6-10 äggblåsor som var mellan 13 och 19 mm. Jag ska ta min ägglossningsspruta idag och ÄP blir på tisdag! :) så förhoppningsvis är jag ruvade till helgen! :) sjukt! Alla känslor samtidigt! :)
    Vad spännande! Du måste ju vara jättepirrig?

Tänk vad fort det gått ändå.

Hoppas att det fortsätter lika bra. Att det några fin-fina ägg och embryon.
  • Asams5
    Onionen skrev 2013-11-23 12:06:35 följande:

hej å hå va de går fort när man är inne i sin ivf-bubbla!
    äggplock gick jättebra, det var ju inte skönt men det gjorde inte så ont så jag inte klara av det... var ju drogad av morfin med! haha
    fick ut 12 ägg, 6 befruktade varav 2 som var kanon! så 1 till mig och 1 till frysen! = )
    så nu är jag på ruvardag 9... och allt känns superbra! = )

hoppas det går bra för er andra!
    kram

Har varit lite off det sista märker jag. Vad roligt Onionen! När är det dags att testa då? Håller alla tummar jag här i huset.

Om drygt 2 månader hoppas jag att jag är där!

Räknar ner till spray-start. Vad trög tiden är!

Fick du några tips eller restriktioner efter insättning för att öka chanserna? Har läst en massa olika saker om det.

Lycka till.
  • Asams5
    Onionen skrev 2013-11-29 11:05:04 följande:

Jag hade testdag igår och det visade positivt! Gravid V 4-5! Så glad! :)

Fick inga restriktioner. Lev som vanligt. Känns det bra så är det förmodligen bra!

Kram på er och peppa er och må så bra som möjligt!

Vad roligt! Grattis! Underbart ju. Ger ju hopp till oss andra också. Att det faktiskt kan funka på första.

Kram och lycka till med graviditeten.
  • Asams5

Vi bytte till mindre bil i ungefär samma veva vi fick reda på att det var två i magen. :) Oftast är det väl tvärtom. Från BMW 5-serie till Subaru Outback. Men vi kommer få plats med det som behövs. Och anledningen var att vi ville ha en lite högre fyrhjulsdriven bil sen när vi bor på landet. Det ska nog funka fint.

Svar på tråden fler som står i kö för IVF?