• tezz840

Behöver tips om min busiga 6 åring.

Har en son som bli 6 om en månad. Han började nollan nu efter sommaren och det började hyfsat men det blir bara värre. Han kan inte sitta still och lyssna på samlingarna eller om dom lär sig nånting, sålänge det inte är nånting som han tycker är intressant, då är det inga problem. Han börjar busa och jaga upp dom andra barnen om han tycker det är tråkigt så han förstör för hela gruppen. Såhär har han varit på dagis med, men det blev bättre ett tag, men nu så får vi höra varje dag av fröknarna att han hittar på bus. Han och några andra killar ställer sig och kissar ute på gården tex. Han fiser konstant, när dom äter lunch bland annat, så barnen vill inte äta mer. Detta har han börjat med den senaste veckan. Han har blivit uppkäftig här hemma och säger att jag är en jävla idiot, om jag säger ifrån. Vi har tagit bort tv och ipad, men det har ingen effekt. Vi plockar bort leksaker och lördagsgodis, men han bryr sig inte. Just nu tex så ligger han i sin loftsäng, han fick gå och lägga sig för att han kastar leksaker på dörren och slänger ner saker från väggarna. Tror ni han ligger stilla i sängen? Nä, han skakar hela sängen så den brakar völ ihop snart. Jag orkar inte mer!!!! Vad ska jag göra? Ingenting biter ju på honom...

• Svar på tråden Behöver tips om min busiga 6 åring.
  • Tow2Mater

Kanske han borde stå over ett år och borja ett år senare?

Vad svarar han på frågan 'varfor om sitt beteende?

• glassen

Jag funderar också på om han är mogen för förskoleklassen. Kanske behöver han ytterligare ett år att mogna. Är han sen för övrigt?
    Vad händer om du vänder på resonemanget och istället för bestraffningar ger belöningar? T ex om du sitter still på samlingarna den här veckan åker vi till ett lekland på lördag osv.  

• En blå giraff

Jag har också en pojke som går förskoleklass och är något omogen. Men inte kanske så som din son. Är din son född sent eller tidigt på året? Jag tror också på idén att han kanske inte är mogen. Kan det gå att han flyttar tillbaka till en 5-årsgrupp på förskola och får börja om förskoleklassen nästa år?

• En blå giraff

Såg att han verkar fylla år sent. Då måste man ju ta det i beaktande att han är nästan ett år yngre än de äldsta i sin klass. Det kan påverka mycket! Min son är född i oktober och han är definitivt mer omogen än många av sina klasskamrater. Han leker bäst med barn som är född året efter, och med en pojke i hans klass som är född i november. Vi har haft funderingar på om sonen skulle gå om förskolan ett år men valde ändå att han fick börja nu i år med 07-orna och det har gått ganska bra ändå.

• Charissima

Hmmm. Ingen tröst och inget råd: men han låter som en ganska normal 6-åring.
     Vilken idé (dum!) att 6-åringar skall bli skolbarn.

5-åringar , ok.

Men inte 6-åringar.

Mitt råd: ha medkänsla med din son. Locka ur honom orsakera  till  beteendet.
     Straffa inte. (Konsekvenser är straff).        

• daxförnästa

Har han alltid varit såhär? Ni kanske har en son med adhd? Kontakta bup för en bedömning så snart som möjligt. Ju tidigare han får hjälp desto bättre kommer han klara skolan sen. Det låter inte om ett normalt beteende för ett så stort barn om de inte är tillfälligt eller beror på något speciellt.

• amalie79

Ja men du säger ju det själv, han har tråkigt. Det handlar nog om att kunna lära ut på ett sätt som fångar hans intresse.

Sambons son hade lite samma problem i förskoleklass förra

• amalie79

Äsch! Förra året skulle det stå! Satt mer under bordet än vid, var busig och stökig. Då satt han och mamman ner med läraren varje dag och sen hade den som hämtade efter skolan dagliga utvärderingar. Tummen upp om dagen varit bra, tummen ner om det varit problem.

De funderade på om det var så att han inte förstod undervisningen. Men när de sedan hade test så hade han ju förstått precis. Alla bokstäver osv satt. Det var ju därför han satt under bordet liksom:) inte för att han inte fattade !

Så nej, jag tror inte på att flytta ner barn. Ställ lite krav på skolan istället, hur ni tillsammans ska lösa problemet, skolan, föräldrar och sonen!

• 1978

Jag tror att det är bra om ni slutar straffa pojken. Tillsägningar - absolut! Men inte straff. Uppenbarligen funkar det inte.

Om ni inte redan gör det: Försök så gott det går att fokusera på det som går bra. Beröm när det går bra (ex: vilken bra morgon vi hade idag, det blir så trevligt när du gör som du ska!) Förutsätt inte att han ska göra bus så att han märker det. Säg istället tex: nu ska vi äta, sitt still på stolen till dess du ätit klart, det vet jag att du klarar!

Det man inte vill är att hamna i den sitsen att mycket av uppmärksamheten han får är negativ.

Ha ett möte med pedagogerna där ni kommer fram till en gemensam strategi. De om några borde ha svar på dina funderingar.

Tja, jag vet inte om det var till någon hjälp. Har själv bara ett småbarn. Men det är så här jag har funderat över barnuppfostran iaf. Hoppas det kan lösa sig för er!

Svar på tråden Behöver tips om min busiga 6 åring.