Inlägg från: Majken33 |Visa alla inlägg
  • Majken33

Första kuren pergotime okt. 2013

Hej tjejer!

Jag hoppar in här också. Även om jag kanske är steget bakom er och har inte beslutat när jag ska börja med Pergotime.

Fick min diagnos i augusti och har ätit Provera för att få en blödning. Nu väntar jag och håller tummarna att kroppen ska fatta och få ägglossning/mens på egen hand. Samtidigt känns jag mig inte så tålmodig och vill starta med Pergotime direkt eftersom det ändå inte finns några garantier och kan ta lång tid ändå... 

Åt ni provera innan? Hur många kurer i så fall? 

• Majken33

Hej igen! 

Endrömivitt: Tack. Njae, alltså min gynekolog sa att med lite tur så kan provera/blödningen/hormonerna pusha igång kroppen så att den fattar eller kommer ihåg hur den ska göra... 

Jag har ju inte haft egen mens på 15 år när jag ätit p-piller så det är kanske inte så konstigt att det tar tid.

Efter att jag slutade med p-piller i oktober förra året fick jag INGEN mens fram till augusti i år, alltså tio månader. Och imorrn har det gått 30 dagar efter förra blödningen så jag har inga större förhoppningar om att det skulle ha funkat för det verkar inte komma någon mens spontant... 

• Majken33

Hej glimmra: 

Jag har inte så mycket PCOS-besvär. Ingen övervikt och ingen ökad hårväxt. 

Men fick ändå hög igenkänningsfaktor när jag läste beskrivningar. Jag är träningstjej och har bra anlag att bygga muskler. Har ett starkt sockersug (men också en starkt psyke som jobbar emot det). Och ofta hög sexlust. Så det känns inte som så jobbiga symptom :) 

Efter att ha slutat med p-piller har jag dock fått en del finnar (vilket jag aldrig haft i hela mitt liv innan) och de var ihärdiga hela sommaren men har faktiskt (peppar peppar) försvunnit sista månaden. 

• Majken33

Glimmra: Jag är ju egentligen av den inställningen att det är lättare att anpassa kosten till den vikt man vill ha än att träna bort kilon. Men träning mår man ju bra av på många andra sätt ändå.

Sådana här generella tips skulle vara att 1) Träna något du tycker är roligt, dansa, styrketräna, skidåkning eller springa? 2) Ha en morot i form av att anmäla dig till något slags lopp du ska genomföra. Det sporrar många - men passar inte alla... 3) Att inte ha för höga mål eller krav på sig själv till en början utan att öka gradvis. Det är enkelt att gå ut hårt i början när viljan och motivationen finns men så kanske det bara räcker några veckor...  4) Använd en kalender och skriv upp träning eller bocka för de dagar när du genomför det du planerat. Det blir en klapp på axeln till sig själv att man faktiskt gjort det man bestämt sig för. 

• Majken33

Hej zion! Har du också PCO/PCOS? Jag har hört att ägglossningstester inte fungerar på oss... (?) Spännande i vilket fall, lycka till! 

• Majken33

Innan jag började läsa här på familjeliv trodde jag ganska naivt att det var en enkel behandling med Pergotime och att jag troligen skulle bli gravid direkt om jag fick den medicinen... men nu börjar jag ju inse att det (tyvärr) inte funkar så. Har pratat med min sambo och vi kom överens om att jag ska ringa min gynekolog imorrn och så är det väl lika bra att sätta igång! :) *känns spännande* Tungan ute

• Majken33

Vad spännande för båda er, endrömivitt och glimmra! :) 

Jag undrar, är Primolut typ samma som Provera?

Jag behöver förresten rådgivning. Jag åt en kur Provera och fick sedvanlig blödning. Sen har jag väntat och skulle se om jag kunde få "egen" mens men den kommer inte. 

Jag skulle ha frågat min läkare men det fanns ingen tid och jag skulle bli kallad under november (trots att det är privat klinik?). Men nu är jag för rastlös att bara vänta utan att göra något...  Så nu funderar jag på att äta en kur till Provera. Men när kan jag äta den? Nu direkt? Jag har ju ingen egen cykel och har inte koll på dagar och sånt. Vad tror ni? 

• Majken33

Håller tummarna för alla er som väntar och hoppas :) 

Själv har jag haft en vecka när jag haft alla möjliga symptom och känt mig skengravid. Ont i brösten, illamående, huvudvärk, liten miniblödning, otroliga hungerkänslor, trötthet, vaknat och varit kissnödig. Hormonsvängningar med konstigt humör... Och hjärnan kunde inte tänka på något annat än tänk-om (!)...

Men nu de senaste dagarna är vips alla besvär bortblåsta och jag väntar bara på att bli kallad till gynekologen (någon gång under november månad) för att få pergotime utskrivet. 

Om det är så här redan nu kan jag bara tänka mig hur det kan bli och kännas när vi verkligen sätter igång... Känner ni igen er? 

Har det gjorts någon ytterligare utredning, har era män fått lämna spermaprov innan eller är det bara att börja käka?  

• Majken33

Nu har jag också beställt en laddning med billiga tester för att ha hemma... Tungan ute

• Majken33

Hej alla nya namn i tråden! Vad spännande att det är så många som längtar och hoppas :) 

Moasmostermia: Hoppas det går bra för mannen och att ni får grönt ljus att köra.  

Auroraja: Jag har själv inte börjat med Pergotime så kan inget om biverkningar ännu men det verkar som sagt vara väldigt varierande. kan tänka mig att det beror på hur känslig man är för hormonsvängningar... varför gör man en spolning? Vill du berätta? 

Svar på tråden Första kuren pergotime okt. 2013