Inlägg från: Majken33 |Visa alla inlägg
  • Majken33

Första kuren pergotime okt. 2013

Endrömivitt: Tack för stöd och dina ord :) 

Men vet ni. Jag fick mens idag. De där besvären jag beskrev var förmodligen PMS, haha.

Jag är helt chockad och faktiskt glad. Även om det motsägelsefullt så klart är så att jag inte vill att mensen ska komma pga graviditet.... Men... jag har ju inte haft mens på ett år och tidigare ätit p-piller. Jag har bara ätit en kur Provera men min gynekolog sa ju att det kunde "kicka igång" kroppen och få den att "fatta"...

Sen har jag även börjat äta LCHF. Jag är som sagt inte överviktig men min sambo är helt övertygad om att kolhydrater och deras insulin/hormonpåverkan är dåliga så vi ville även testa detta och se om det kunde hjälpa oss ur fertilitetssynpunkt. 

Det är ju förstås oklart om det bara "råkade" bli en mens, att det är en engångsföreteelse eller om det beror på tidigare kuren Provera eller ny kost helt utan kolhydrater. Och det är ju också osäkert om jag har ägglossning eller bara en blödning ändå... Antar att man inte kan ta reda på det på något sätt? Ägglossningsstickorna fungerar ju inte vid PCOS? 

Men just nu känner jag mig hoppfull och glad över min första egna mens på över femton år :) 

• Majken33

Endrömivitt: GRATTIS! Blir verkligen glad på riktigt! {#emotions_dlg.flower}Skrattande

Det är ju skithäftigt! Lite samma känsla som för mig att jag fått egen mens fast tio gånger bättre! Tungan ute

Klart att du skulle berätta. Även om jag vissa dagar känner avundsjuka för andra så kan jag ändå glädjas med andra. Speciellt någon som vet hur det är att längta... 

Tänk att du var gravid redan innan du startade den här tråden, hihi. Stort lycka till nu. Håller tummarna att allt går bra och oroa dig inte över läkemedlet. Det har säkert gått jättebra och allt är helt normalt. Det tror jag! 

Du får fortsätta uppdatera oss här hur graviditeten fortgår Gravid 

• Majken33
    Theresan skrev 2013-10-24 20:07:04 följande:
    Måste bara säga att ÄL-stickor fungerar för mig, trots PCO. Jag får alltid ett svagt streck, förutom vid ÄL då det blir superstarkt.
    Hej Theresan! Välkommen hit! TS har just plussat så det här är en positiv tråd nu Glad

TACK för din feedback, då kanske det är värt att prova ändå. Vore ju väldigt skönt att se om/när det händer så att det går att pricka in lite lättare. 
    Theresan skrev 2013-10-24 20:05:30 följande:
    Får jag gå med här?

Ska man vara petig har jag kämpat ganska länge med pergotime, efter fem kurer blev jag gravid men fick tyvärr missfall. Nu i oktober har jag äntligen fått börja med pergotime igen, så det är min "första kur" på sätt och vis.

Jag fick dock mens idag, så första tog sig inte. Men snart sätter jag igång men andra kuren.

Jag får väldigt sen ÄL (CD 17-20) av pergo så jag åt senaste kuren dag 3-7 och fick då ÄL på CD 13. Någon mer som ätit på dag 3-7? 

Jag har som sagt inte börjat med Pergotime än så jag har inte riktigt koll på hur man räknar dagar ännu... vad ledsamt med missfall. Håller tummarna för dig nu nästa gång! 
  • Majken33
    Auroraja skrev 2013-10-22 20:18:45 följande:

En spolning gör om jag fått för mig typ nästan alla vid en fertilitets utredning! Dom sätter in en kateter och sprutar in en kontrastvätska i livmoder samt äggledare, efter det görs en röntgen och med kontrastvätska ser dom på röntgen så det är fri passage i äggledare!! Så det är ju inget man ser fem imot direkt!!
    Nej, det lät inte så roligt... Förhoppningsvis blir det nåt bra av det ändå och hoppas på positivt besked om äggledarna! 
  • Majken33
    Auroraja skrev 2013-10-24 21:14:22 följande:

Nä det va ingen rolig upplevelse! Men nu är det över och jag slipper det förhoppningsvis i hela mitt liv! Allt såg jätte bra ut!
    Åh, vad skönt! Bra jobbat. Vad är nästa steg nu? 
  • Majken33
    Glimmra skrev 2013-10-28 15:46:06 följande:
    Hej på er alla! Hur går det? Själv var jag på vul idag igen och det hade inte växt nåt ägg så jag ska börja primolut i morgon igen, och sedan äta dubbel kur pergotime. Hoppas det hjälper!
    Åh, typiskt. Varje månad som går är ju jobbigt. Håller tummarna för dubbeldosen! 
  • Majken33

Bra att få läsa om er andra och hur det går framåt.

Själv ägnar jag dagarna åt att försöka räkna ut när jag eventuellt kan ha ägglossning. Men allt är så osäkert, vet inte ens om jag har ägglossning och inte heller hur lång menscykeln är. 

Har utgått från att jag kan få allt från en normal cykel på 28 dagar till 40 dagar och så innebär det att ägglossningen kan ske någongång mellan 5 nov och 17 nov. Det blir mycket sex det.

Deppar när jag tänker på hur dåliga oddsen är för att äggen ska fästa även om vi prickar in och lyckas med befruktningen... Obestämd

Har därför lyssnat på tips och köpt ägglossningstest (trots att jag hört att det inte fungerar på PCO/PCOS) men det är värt ett försök. 

Har iaf fått tid hos gynekologen 11 nov så förhoppningsvis blir jag både klokare och ett recept rikare då. 

• Majken33
    Endrömivitt skrev 2013-10-29 06:43:04 följande:
    Hej på er! Kikar in och kollar hur det går för er.. Jag tänkte även tipsa om bisolvon, vet inte om det var det som var det vinnande konceptet för oss men jag drack iaf det i samband med ÄL den månaden jag blev gravid. Sägs göra så att sekretet blir lättare för spermierna att simma i.
    Oj, det var nåt helt nytt för mig men efter lite googlade inser jag att det är skrivet en del om det. 

Drack du det av en slump pga hosta eller i syfte att bli gravid bara? Glad 
  • Majken33
    Theresan skrev 2013-10-29 08:20:58 följande:
    Majken,

Jag har hört att kvinnor med PCO ofta har väldigt bra kvalitet på sina ägg, så om en kvinna med PCO väl får ÄL är hon väldigt fertil. Så kanske har vi lite bättre odds bara ÄL behagar komma. :)

Tack! Vad gullig du är med pepp Solig

Jag brukar försöka tänka positivt men det går inte hela tiden. 

Vad kollar de egentligen på ultraljuden? Storlek på äggen? Så att ett verkar släppa?  

Tidigare tänkte jag nog mest att det är bra och häftigt att man kan få så mycket hjälp/övervakning av sjukvården men det är klart att det säkert finns en baksida med att det inte känns naturligt och att nån annan har koll på ens sexliv, kropp och allt...  Hoppas ni hittar ett sätt så att det känns bra! 
Svar på tråden Första kuren pergotime okt. 2013