Inlägg från: Lilithmoon |Visa alla inlägg
  • Lilithmoon

Konsekvenser

Hej!

jag undrar vad ni har för konsekvenser för era barn när de inte gör det dem skall eller beteer sig dåligt. OM ni har några vill säga. Jag undrar också vilka slags beteende/handling ni ger konsekvenser för.

• Svar på tråden Konsekvenser
  • Lilithmoon

Jag undra nog om både straff och konsekvenser tror jag. VI kan kalla det åtgärder för att transformera barns/ungdomars oönskade beteende/handling istället. Så slipper det bli onödiga diskussioner :)

• Lilithmoon

Okej, ett exempel. Om din dotter ogjorda läxa är ett återkommande problem. Vad gör du för att få bukt med det så att hon inser allvaret i det? OM man nu anser att det är allvarligt.

• Lilithmoon

Detta är en tråd för att prata om olika metoder. Inte för att specifikt FRÅGA. Jag har mina metoder redan. Men det är intressant att se hur andra gör.

• Lilithmoon

Här hemma, för min tolvåring har vi ett antqal "husregler" som mest handlar om uppförande, och till viss del om vad man ska ta ansvar för samt hjälpa til med hemma. Vi har just nu det så att följs inte regler om uppförande blir det tidigare läggdagstid eller uppgifterna, tas skärmtid bort.  På samma sätt blr d belöning om relgerna följs.

Vi har ett fast schema, som fungerar för oss eftersom vissa saker glöms bort annars och det blir en påminnelse för barnet. Målet är att barnet ska komma ihåg alla sina "uppgifter" för fm, em och kväll, vilket mest handlar om påminnnelser inför skoldagen samt ta ansvar för sin disk, kläder, grejer osv..

DEt finns också alltid fönster att göra sakerna i efterhand. Sedan är det ien alltid till hundraprocent strikt men vi försöker följa den där listan för att slippa tjat om smågrejer varje dag. Konsekvenserna är naturliga, mindre tid tillsammans på kvällen om man inte kan vara trevlig, och mer tillsammans om man är trevlig, samt mindre skärmtid om man itne gör sina uppgitter, för då behövs den tiden till sina uppgifter osv..

Men som sagt, detta är en lathund, inte en grej vi följer till punkt o pricka. Det finns variationer även om jag försöker vara konsekvent. Men konsekvensen ger ju frukt tillslut för det är ju trist att få lägga sig tidigare på kvällen.

Svar på tråden Konsekvenser