• Lilithmoon

Konsekvenser

Hej!

jag undrar vad ni har för konsekvenser för era barn när de inte gör det dem skall eller beteer sig dåligt. OM ni har några vill säga. Jag undrar också vilka slags beteende/handling ni ger konsekvenser för.

• Svar på tråden Konsekvenser
  • LillGris

Tja, kastar han rn leksak plockar jag bort den, hoppar han i soffan får han inte vara där osv.

• Erizajo

Ibland får min dotter ingen godnattsaga, eller så blir hon utan godis på lördagen.

• Hannah76
    Erizajo skrev 2013-10-11 08:39:25 följande:
    Ibland får min dotter ingen godnattsaga, eller så blir hon utan godis på lördagen.

Är inte det mer straff än en konsekvens?
  • lövet2

Förstår inte riktigt frågan. Om 9-åringen inte gör läxan, så blir det pinsamt på skolan när fröken ser det. Om hon inte klär sig ordentligt, så fryser hon. Typ så ...

• Lilithmoon

Jag undra nog om både straff och konsekvenser tror jag. VI kan kalla det åtgärder för att transformera barns/ungdomars oönskade beteende/handling istället. Så slipper det bli onödiga diskussioner :)

• Lilithmoon

Okej, ett exempel. Om din dotter ogjorda läxa är ett återkommande problem. Vad gör du för att få bukt med det så att hon inser allvaret i det? OM man nu anser att det är allvarligt.

• Hannah76
    Lilithmoon skrev 2013-10-11 08:46:13 följande:
    Okej, ett exempel. Om din dotter ogjorda läxa är ett återkommande problem. Vad gör du för att få bukt med det så att hon inser allvaret i det? OM man nu anser att det är allvarligt.

Man sätter sig ner med barnet och sitter där tills läxan är gjord? Och självklart pratar med man barnet och tar reda på varför läxan inte blivit gjord.
  • Lilithmoon

Detta är en tråd för att prata om olika metoder. Inte för att specifikt FRÅGA. Jag har mina metoder redan. Men det är intressant att se hur andra gör.

• lövet2
    Lilithmoon skrev 2013-10-11 08:46:13 följande:
    Då sitter jag med henne när läxorna ska göras.
  • lövet2
    Lilithmoon skrev 2013-10-11 08:44:38 följande:
    Jag undra nog om både straff och konsekvenser tror jag. VI kan kalla det åtgärder för att transformera barns/ungdomars oönskade beteende/handling istället. Så slipper det bli onödiga diskussioner :)
    Åtgärder? Tja, det blir liksom inte så komplicerat. Om en 3-åring använder sig av en spade för att slå andra barn, så lägger jag undan spaden. Om 6-åringen struntar i cykelhjälmen, så ställer vi undan cykeln. Om 9-åringen missbrukar datorn, så blir det inget datorspel på ett tag. I bland får man liksom inse att ungarna inte riktigt klarar av att göra saker på eget ansvar riktigt än.
Svar på tråden Konsekvenser