Konsekvenser
Flickan och kråkan skrev 2013-10-11 21:44:22 följande:
Nej, det är de inte. En konsekvens är något som följer av något annat, varken mer eller mindre. Ett straff ÄR en konsekvens. Den enda typ av konsekvens där den vuxne inte ingriper på något vis och inte "utdelar" en konsekvens är naturliga konsekvenser. Jag känner dock ingen som enbart fostrar med hjälp av naturliga konsekvenser......det vore rätt förfärligt på mer än ett sätt. Om ologiska konsekvenser alltid är kopplade till skam vet jag inte om jag tycker stämmer (även om de ofts kan vara det) eftersom gränsen mellan logiska och ologiska konsekvenser inte är absoluta utan huruvida de är det eller inte beror på mottagaren. Det enda som faktiskt är konsekvenser är det du kallar för "naturliga konsekvenser". Du kan aldrig "ge en konsekvens". Däremot kan du medvetet ingripa för att bl.a. synliggöra, undvika, hindra, minimera de konsekvenser en handling skulle ha skapat genom det du kallar "logiska konsekvenser", som ju egentligen inte alls är några konsekvenser utan just ett medvetet agerande med mål och syfte, och som i sig skapar egna konsekvenser.
Du ingriper genom att minimera oönskade konsekvenser, t.ex genom att (lära barnet?) torka upp utspillt vatten så att det inte blir fuktskador så att det inte blir mögel så att det inte blir ...ja, vad nu konsekvenserna av att leva i ett mögelhus är, astma kanske? Eller i det mindre perspektivet så det inte blir halt och/eller smutsigt..?
Du ingriper genom att hindra oönskade konsekvenser, genom att ta ifrån barnet spaden när det börjar vifta med den utom kontroll så att någon riskerar att få den i huvudet. Eller för den delen genom att kliva in i leken och delta i byggandet av världens största sandslott.
Du ingriper genom att synliggöra oönskade konsekvenser och synliggöra olika sätt som barnet själv kan agera på för att minska/undvika konsekvenserna t.ex. genom att proklamera att du tar med vantarna ut eftersom det är kallt, så kan barnet säga till om/när det vill ha dem.
Poängen är att "logiska konsekvenser" inte är några konsekvenser utan aktiva val. Och att man har mycket lättare att hålla sig från att trilla ner i bestraffningsträsket med det synsättet.
Men visst kan man göra även dessa ingripanden till straff, delvis beroende på hur man formulerar sig kring dem.