Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Konsekvenser

Straff är också konsekvenser. Blir lite märkligt när man diskuterar om man tror att dessa är väsensskilda.

Det finns:
    - Naturliga konsekvenser - "går man i vattenpölar i strumpor utan gummistövlar, så blir man blöt"
    - Logiska konsekvenser - "slår 2-åringen kompisen med en spade, så tar närvarande vuxen undan spaden"
    - Ologiska konsekvenser - "slår 2-åringen kompisen med spaden, så får barnet som slår inget lördagsgodis"

Vi försöker hålla oss till naturliga och logiska konsekvenser. Gränsen mellan logiska och ologiska konsekvenser är inte absolut utan beror på personens ålder bland annat. För en vuxen kan böter för fortkörning vara en logisk konsekvens även om förseelsen inte har någon koppling till pengar.

• Flickan och kråkan
    Hannah76 skrev 2013-10-11 14:45:59 följande:

Med straff menar jag ologiska konsekvenser. Trodde att de flesta såg det så.
    Ja, men det är ju fortfarande konsekvenser oavsett om man kallar det straff eller ologiska konsekvenser. Du skrev ju själv tidigare att du tyckte att ett exempel ovan var ett straff och inte en konsekvens.
  • Flickan och kråkan
    Hannah76 skrev 2013-10-11 14:58:29 följande:

Man behöver inte alltid krångla till det.
    Fast det är ju precis det man gör när man säger att straff och konsekvenser är olika saker. En logisk konsekvens kan uppfattas av ett barn som ett straff minst lika mycket som en ologisk konsekvens. Det finns inga absoluta gränser mellan logiska och ologiska konsekvenser. Även en logisk konsekvens går man som vuxen in och "utdelar" för att man inte gillar de naturliga konsekvenserna som blir i situationen. 
  • Flickan och kråkan
    lövet2 skrev 2013-10-11 18:40:50 följande:
    Straff och konsekvens är olika saker. En konsekvens är en följd av något barnet gjort. Ett straff är ett uttänkt sätt av den vuxna som är menat att göra barnet ledset / skrämt / skamset.
    Nej, det är de inte. En konsekvens är något som följer av något annat, varken mer eller mindre. Ett straff ÄR en konsekvens. Den enda typ av konsekvens där den vuxne inte ingriper på något vis och inte "utdelar" en konsekvens är naturliga konsekvenser. Jag känner dock ingen som enbart fostrar med hjälp av naturliga konsekvenser......det vore rätt förfärligt på mer än ett sätt. Om ologiska konsekvenser alltid är kopplade till skam vet jag inte om jag tycker stämmer (även om de ofts kan vara det) eftersom gränsen mellan logiska och ologiska konsekvenser inte är absoluta utan huruvida de är det eller inte beror på mottagaren. 
  • Flickan och kråkan
    Mor Tuta skrev 2013-10-12 12:04:38 följande:
    Intressant läsning!
    Hur skulle ni göra i följande fall?
    5-åringen ska få följa med en av föräldrarna ut för att greja med något hemma, blir glad och vill med. Barnet blir tillsagt ett antal gånger att ta på sig kläder men gör allt annat utom just det. En kvart senare har fortfarande inget hänt. Föräldern mycket frustrerad, att erbjuda sig att hjälpa till med påklädningen biter inte. Hur gör ni? Detta är något som inträffar dagligen.
    Är sambon hemma så hade jag, om jag velat göra det vi tänkt att göra, sagt:
    "Nu tänker jag gå ut. Antingen tar du på dig kläder och går med mig ut, eller så stannar du inne med pappa."
    Om mitt barn fortfarande inte gör någon ansats till påklädning så går jag ut. 

Är sambon inte hemma och jag vill/behöver göra det vi tänkt att göra så hade jag sagt:
    "Nu ska vi gå ut. Vill du gå ut med kläder eller utan kläder?"
    Om mitt barn inte hade tagit på sig hade jag tagit barnet i ena handen och kläderna i andra.

Om det inte känns viktigt för mig att gå ut och göra det vi tänkt att göra och jag lika väl kan stanna inne så hade jag sagt:
    "Antingen klär du på dig nu och vi går ut, eller så är vi inne."
     Och så hade vi helt enkelt stannat inne om mitt barn inte velat klä på sig.
  • Flickan och kråkan
    FrkJenny skrev 2013-10-14 00:12:05 följande:
    Jag håller inte med.
    Det enda som faktiskt är konsekvenser är det du kallar för "naturliga konsekvenser". Du kan aldrig "ge en konsekvens". Däremot kan du medvetet ingripa för att bl.a. synliggöra, undvika, hindra, minimera de konsekvenser en handling skulle ha skapat genom det du kallar "logiska konsekvenser", som ju egentligen inte alls är några konsekvenser utan just ett medvetet agerande med mål och syfte, och som i sig skapar egna konsekvenser.
    Du ingriper genom att minimera oönskade konsekvenser, t.ex genom att (lära barnet?) torka upp utspillt vatten så att det inte blir fuktskador så att det inte blir mögel så att det inte blir ...ja, vad nu konsekvenserna av att leva i ett mögelhus är, astma kanske? Eller i det mindre perspektivet så det inte blir halt och/eller smutsigt..?
    Du ingriper genom att hindra oönskade konsekvenser, genom att ta ifrån barnet spaden när det börjar vifta med den utom kontroll så att någon riskerar att få den i huvudet. Eller för den delen genom att kliva in i leken och delta i byggandet av världens största sandslott.
    Du ingriper genom att synliggöra oönskade konsekvenser och synliggöra olika sätt som barnet själv kan agera på för att minska/undvika konsekvenserna t.ex. genom att proklamera att du tar med vantarna ut eftersom det är kallt, så kan barnet säga till om/när det vill ha dem.

Poängen är att "logiska konsekvenser" inte är några konsekvenser utan aktiva val. Och att man har mycket lättare att hålla sig från att trilla ner i bestraffningsträsket med det synsättet.
    Men visst kan man göra även dessa ingripanden till straff, delvis beroende på hur man formulerar sig kring dem. 
    Konsekvenser är fortfarande inget annat än följder/påföljder. Dessa kan vara naturliga, men även medvetna och aktiva ingripanden. Straff är konsekvenser. Alla konsekvenser är däremot inte per automatik straff.

Så fort någon mer människa är inblandad så lämnar vi snabbt enbart naturliga konsekvenser därhän. Det innebär inte att handlingar inte har eller får konsekvenser - all mänsklig aktivitet är konsekvenser av något  och ger i sin tur konsekvenser. 
  • Flickan och kråkan
    FrkJenny skrev 2013-10-14 12:30:08 följande:
    Jag håller som sagt inte med.
    Vad menar du då att allt vi gör är? Ett litet syskon som slår tillbaka exempelvis. Vad menar du att det är om det inte är en konsekvens av att ett äldre syskon knuffat eller slitet något ur händerna på den förre? Om jag som förälder hindrar det yngre syskonet från att slå genom att t.ex lyfta barnet ur situationen och dessutom ser till att leksaken som slitits ur den yngstes händer omgående återbördas vad är det för agerande om inte en konsekvens av det som tidigare utspelat sig? 

Ordet konsekvens betyder följd/påföljd. 
  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-14 12:44:01 följande:
    Vad menar du då att allt vi gör är? Ett litet syskon som slår tillbaka exempelvis. Vad menar du att det är om det inte är en konsekvens av att ett äldre syskon knuffat eller slitet något ur händerna på den förre? Om jag som förälder hindrar det yngre syskonet från att slå genom att t.ex lyfta barnet ur situationen och dessutom ser till att leksaken som slitits ur den yngstes händer omgående återbördas vad är det för agerande om inte en konsekvens av det som tidigare utspelat sig? 

Ordet konsekvens betyder följd/påföljd. 
    Självklart försöker jag som förälder i detta läge att förhindra oönskade konsekvenser (naturliga i form av smärta och "den starke vinner" samt konsekvens i form av hämnd/straff - barnet som medvetet vill slå tillbaka), men fortfarande är mina val i situationen konsekvenser av det som tidigare utspelat sig.
  • Flickan och kråkan
    FrkJenny skrev 2013-10-14 22:25:05 följande:
    Det är inte en konsekvens av handlingen utan en reaktion på den. 
    Om du reagerar pga en händelse så är det en konsekvens av densamma. Fortfarande så betyder ordet konsekvens följd/påföljd. Om du reagerar och agerar pga något som har hänt så är det en konsekvens av händelsen.
  • Flickan och kråkan
    FrkJenny skrev 2013-10-14 22:25:05 följande:
    Det är inte en konsekvens av handlingen utan en reaktion på den. 
    Självklart är det en konsekvens. Att barnet slår tillbaka är en direkt följd av att barnet blivit knuffat och med våld blivit fråntaget något som tillhörde honom/henne.
  • Flickan och kråkan
    FrkJenny skrev 2013-10-14 23:06:37 följande:
    Visst kan man välja att se det så. Bevisligen, eftersom det finns rätt många som gör det.

Men om man nu på riktigt vill lära barnen att ta konsekvenserna av sina handlingar (vilket jag definierar som att lära sig analysera tänkbara konsekvenser av olika handlingar och därigenom välja sådana handlingar som ger i huvudsak önskvärda och positiva konsekvenser för dem själva och för andra samt att stå för/ta ansvar för och i möjligaste mån ha förmåga att "rätta till" de konsekvenser som är oönskade och negativa för dem själva och andra) så är det helt klart en fördel om man skiljer mellan direkta konsekvenser av handlingar och på "konsekvenser" som mer är en följd av andras reaktioner på handlingarna.

Om inte annat så för att de sistnämnda inte helt sällan beror mer på andra personers humör och sinnesstämning än på handlingen i sig...
    Problemet är att de konsekvenser du refererar till som "direkta konsekvenser av handlingar" enbart gäller i situationer där man inte interagerar med en annan människa. Så fort vi interagerar med någon annan så faller det enkla resonemanget. Konsekvenser får våra handlingar även när andra levande, kännande och medvetna människor är inblandade. Barn lever inte i ett vakuum och kommer inte att göra det - förhoppningsvis - senare i livet heller. Och det är ju situationer med andra människor som är de svåra, inte huruvida man tar på sig en jacka eller inte när det är kallt ute. 

• Flickan och kråkan
    FrkJenny skrev 2013-10-15 00:40:51 följande:
    Detta är väl lite av den springande punkten.
    Om man fokuserar på den naturliga konsekvensen och struntar i att kalla sina egna reaktioner för "logiska konsekvenser" så kommer man ytterligare en bit bort ifrån det där med bestraffningar.
    För ja, en "logisk konsekvens" kan mycket väl uppfattas som ett straff likväl som en ologisk, eftersom man går in och i ord och/eller handling säger ungefär att "du gjorde si och så och det jag nu gör är konsekvensen av det".

Jag menar att man istället går in och säger att "du gjorde si och så, och det här blev konsekvensen och det behöver vi åtgärda - på det här eller det här viset".
    Och visst kan barnet fortfarande uppleva det som mycket orättvist. Speciellt om konsekvensen faktiskt inte var oönskad av barnet självt ("Jo, jag VILL att lillebror ska ha ont!!") 
    Nej, här pratar vi förbi varandra......tror jag. Jag delar helt din uppfattning om hur man bör möta situationen i ditt exempel, men jag menar att åtgärden/själva rättelsen så att säga är en logisk konsekvens. Pelle tar Lisas spade. Konsekvens: Lisa blir ledsen. Pelle blir glad över att ha fått spaden. Logisk konsekvens: Spaden återbördas till sin rättmätige ägare. Ingen av de naturliga konsekvenserna (Lisa ledsen, Pelle glad) är acceptabla för mig som förälder/vuxen och eftersom Pelle inte tänker rätta till felet själv (han är nöjd med hur situationen utvecklades) och inte heller Lisa (hon vågar inte) så behöver jag gå in och hjälpa det hela på traven. Den logiska konsekvensen är att Pelle får lämna tillbaka spaden till Lisa. 

• Flickan och kråkan
    FrkJenny skrev 2013-10-15 01:44:53 följande:
    Ja, jag förstår hur du menar och jag håller inte med.
    Att spaden återbördas är logiskt på alla sätt och vis, men jag hävdar med bestämdhet att det inte är en konsekvens av händelsen. Det är inte i sig en följd av spadstölden utan det krävs aktiva handlingar från din sida för att försöka göra det till en följd som det inte är. 
    Om det inte är en följd av spadstölden, vad menar du att det är då? Det vill säga varför agerar jag som jag gör om det inte är en följd av att Pelle tagit en spade av Lisa? 

• Flickan och kråkan
    lövet2 skrev 2013-10-15 00:20:18 följande:
    Ditt sätt att se på konsekvenser är lite skrämmande. En vidareutveckling av ditt resonemang är t ex följande:
    Flickan klär sig i kort kjol, och konsekvensen blir att hon blir våldtagen.
    Hustrun går till en väninna och dricker kaffe, och konsekvensen blir att hon får spö av sin man.

Visst ser du själv hur galet det blir? Genom att kalla någon annans ologiska och ondsinta reaktion för konsekvens, så lägger man ansvaret på offret ...
    Varför skulle offret vara ansvarig för konsekvenser som uppstår i en situation som han/hon befunnit sig i? Om jag går in för att få stopp på ett bråk mellan ungdomar och blir knivstucken så är ansvaret för att någon av ungdomarna begår en allvarlig våldshandling mot mig inte mitt på något vis, men en av konsekvenserna av just den specifika situationen är ändå att jag blir knivstucken. 
  • Flickan och kråkan
    FrkJenny skrev 2013-10-15 00:40:51 följande:
    Eller för att ta ett annat exempel.
    Om Asta och Bea går förbi Cesar och Bea råkar knuffa till Asta så hon snubblar mot Cesar och han faller omkull så säger mig min erfarenhet att han ändå möjligen upplever sig knuffad med flit och lite kränkt/ledsen. Det är konsekvensen av att Bea missbedömde avståndet.
    Det var väl just individuella upplevelse/reaktioner som enligt dig inte var konsekvenser. Huruvida Ceasar upplever sig kränkt och ledsen handlar om Ceasars personliga erfarenheter sedan tidigare samt hans dagsform. Med tanke på händelsen så är väl egentligen en känsla av att vara kränkt en rätt irrationell reaktion från Ceasars sida. De naturliga konsekvenserna av Beas missbedömning är att Asta snubblar mot Ceasar och att Ceasar faller omkull. samt eventuella blåmärke, sönderskrapade kläder etc. 
  • Flickan och kråkan
    FrkJenny skrev 2013-10-15 01:44:53 följande:
    Ja, jag förstår hur du menar och jag håller inte med.
    Att spaden återbördas är logiskt på alla sätt och vis, men jag hävdar med bestämdhet att det inte är en konsekvens av händelsen. Det är inte i sig en följd av spadstölden utan det krävs aktiva handlingar från din sida för att försöka göra det till en följd som det inte är. 
    OK, men om vi nu säger det. Den enda form av konsekvenser som är konsekvenser är naturliga konsekvenser (vilka i och för sig inte är helt enkelt urskiljbara i interaktion med andra) och allt annat som kräver någon form av aktivt handlande är reaktioner vilket i sin tur inte är konsekvenser. Då är fortfarande frågan om konsekvenser kontra straff hett irrelevant. Eftersom ingen förälder (förhoppningsvis) enbart låter barnet lära genom naturliga konsekvenser så finns inte det som alternativ utan alla kommer att på ett eller annat sätt agera aktivt för att motverka oönskade naturliga konsekvenser. Då är det intressanta fortfarande vilka reaktioner/aktiva handlingar gentemot barnet vi väljer. Vi väljer alltså inte konsekvenser ELLER straff, utan vi väljer olika former av reaktioner till följd av naturliga konsekvenser. Fortfarande är gränsen till vad som är ett straff och inte i den aktiva handlingen/reaktionen rätt diffus. Vi hamnar då istället i frågan om logiska kontra ologiska reaktioner/aktiva handlingar i förhållande till naturliga konsekvenser.
  • Flickan och kråkan
    choke skrev 2013-10-15 09:19:28 följande:
    Men hur gör ni om barnet säger dumma saker/skriker? Vad blir konsekvensen då? Min 5 åring har alltid varit högljudd och har ofta irriterande ljud för sig. Nu har han även börjat vråla tjockis i tid och otid. Inte så kul när man är ute och folk kanske tror att han menar dom. Han säger det inte för att vara taskig eller så utan han har bara fått ordet på hjärnan verkar det som. Allt handlar om tjockisar, påpekar tjockisar på tv, han vill bli en tjockis osv. Pratar med honom och säger att folk blir ledsna om man kallar dom för tjockisar och att det gör ont i öronen när han gör oljud och skriker. Han slutar en stund sen glömmer han bort det och är på samma ljudnivå efter någon minut igen. Är så trött på att behöva tjata om det hela dagarna!
    Om mina barn stör eller förstör för andra så tar jag dem ur situationen i möjligaste mån så att andra slipper drabbas. Hade mina skrikit på bussen så hade vi klivit av och gått alternativt väntat på nästa buss efter att vi pratat om att andra påverkas av att de skriker och vrålar. Hade de skrikit eller betett sig illa under en aktivitet så hade vi gått ut i omklädningsrummet etc. Några naturliga konsekvenser är inget av detta dock, sedan om man vill kalla dem logiska konsekvenser eller logiska reaktioner/aktiva handlingar till följd av händelserna är väl då upp till var och en .

Skriker de hemma så ber jag dem gå och skrika färdigt i lekrummet. Skriker de för att de enbart så att säga är exalterade och försöker överrösta varandra så stannar jag dem och så pratar vi om det i normal samtalston.......och så gör jag det om och om igen . Inga naturliga konsekvenser det heller .

De påverkas rätt mycket av miljön i andra sammanhang upplever jag. Min snart 6-åring har blivit bra mycket mer högljudd sedan han började förskoleklass i höstas. Ljudnivån på barnen är en annan i skolan än på förskolan. Fler barn, färre vuxna och högre ljudnivå generellt.
  • Flickan och kråkan
    Bling1975 skrev 2014-02-17 01:06:33 följande:
    Vi har inga konsekvenser i form av straff för det tror jag inte på, framförallt inte till små barn.  Men vissa saker får ju naturliga konsekvenser. Vill man inte hålla mamma i handen på en parkering så finns bara alternativet att mamma bär en till bilen. Häller man ut ett glas vatten så blir man blöt. River man sönder boken vi läser så ställer vi upp boken i hyllan. Skriker man i affären så åker vi hem osv. Vårt barn är knappt 2 år.

Fast ett par saker du räknar upp här är inte naturliga konsekvenser. Den naturliga konsekvensen av att man t.ex river sidor i en bok är att den går sönder ocy blir trasig. Att du ställer upp boken i hyllan och ditt barn inte får ha den mer är en logisk konsekvens där du aktivt går in och agerar. Samma sak med parkerings- och affärsexemplet.
Svar på tråden Konsekvenser