• Jkpg Deluxe

Ställer "varför"-frågor om SIG SJÄLV?!

Vår son är 3,5 år och har en resurs på fsk just nu... får se vad framtiden för med sig...

Men en sak jag funderat mycket över och som jag tänkte att jag måste fråga er om här är
    detta att jag tycker att han ibland ställer väldigt besynnerliga frågor!

Visst, det är "Varför då-fasen" och frågor som "Varför blir det höst?" "Varför dör man?" osv osv...

Men vår son kan även, rätt ofta tycker jag, ställa frågor som:

"Varför blev jag ledsen när....?" "Varför puttade jag....?" eller "Varför ville jag inte...?"

Kan någon vänlig själv ge mig lite input...är detta s.k. "normala" Varför-frågor?
    Jag tycker själv inte det...och blir så osäker på varför han frågar som han gör och vad som är bäst att svara....tycker ju på ett sätt att han själv rimligtvis borde veta svaret på frågan själv?

Hur hade ni gjort/tänkt i min situation???  

• Svar på tråden Ställer "varför"-frågor om SIG SJÄLV?!
  • Jkpg Deluxe

Tack för ditt svar Tundra!

Jo han har mycket känslor inom sig, tycker bara att det låter så frammande med hans frågor om sig själv på det sättet...aldrig hört något annat barn fråga så tidigare och då har jag jobbat många år som timvik inom flera olika förskolor i landet!!

Ja jag är glad att han frågar å pratar om det "på ett sätt", men är lite osäker på vad som är avsikten exakt med hans frågor....om han frågar mig därför att han verkligen inte vet själv s.a.s??

Hur hade du svarat på t.ex. frågan

-"Varför blev jag så ledsen när ballongen gick sönder?!" 

• Jkpg Deluxe
    tundra skrev 2013-10-12 21:37:58 följande:
    Jag skulle sätta händelsen i sitt samband - snabbt spela igenom den och sen spegla den känsla det resulterade i.

Ex. Du lekte med ballongen men sen försökte du balansera på den och då sprack den med en hög smäll. Ljudet var så högt att det skrämde dig så du blev ledsen. Stämmer det?

Alt. Jag ser att du blev ledsen när ballongen sprack. Vet du varför?

Den senare kräver mer självkännedom.

Superviktiga saker och kanske det viktigaste redskapet i interaktionen med jämnåriga. Den sociala dansen kräver att man blixtsnabbt ska kunna generalisera och dra från sina erfarenheter (lära av sina misstag).
    Allt barn(vuxna) gör grundas i fysiologiska känslor - impulser.

För att samspela effektivt krävs betänketid mellan impuls och handling. Att kunna känna igen och förstå känslor är första steget att kunna kontrollera dem.
    Ja jag skulle önska att jag kunde använda alt. nr, 2 mer...men ofta kommer dessa frågor långt senare...
    Exemplet med ballongen t.ex.....det frågade han mig om säkert 1 månad efter själva händelsen....och då känns det svårare/för sent att fråga på det sättet...eller?? Fast man kanske kan fråga på ett sånt sätt ändå...som kräver/tränar självkännedomen fastän det handlar om dåtid?? 
    Han har extremt bra minne och kan fråga om de mest triviala (enligt mig) saker som hänt för kanske ett halvår sen eller mer!!

Men jag tar till mig ditt råd ändå, för visst finns frågorna där i det kortare perspektivet med... ;) 
  • Jkpg Deluxe

Oj, 3 svar till! Tack, vad glad jag blir av att läsa era tankar och erfarenheter! :) 

Ja det kanske är bra frågor då....jag tyckte som sagt bara att de verkade väldigt annorlunda eftersom jag aldrig hört andra barn i hans ålder fråga så....men det går väl iofs inte att jämför med barnen jag tagit hand om på fsk, jag är ju ändå hans mamma och då blir ju relationen ändå på ett annat sätt... Men jag ska försöka sluta oroa mig över att hans frågor är konstiga då...och fundera mer på hur jag bäst ska svara honom...för ibland så kanske han faktiskt inte vet själv??

Är det i 3-årsåldern som mycket av den empatiska förmågan växer/utvecklas rent generellt eller hur ser det ut?
    Hur vet man vad som är "äkta" och vad som ev. skulle vara härmat/inlärt men utan vidare egen känsla i det??

Asatantrosa: Låter härligt att hon är empatisk och lyhörd för andra! Det tror jag att vår son också har stora möjligheter att utveckla, men är rädd att han som stor kanske t.o.m. blir det på bekostnad av sig själv...om du förstår hur jag menar?

Phillippa: Vår son är också minst safgt pratglad, alltid varit... kul ibland men ibland extremt tröttsamt! ;) Undrar vad det kommer bli av dem...? :)

Dimisi; Ja jag försöker hjälpa honom att sätta ord på sina känslor....trodde nog att de inte behövde den hjälpen lika mycket då de närmar sig 4 år utan borde ha det mer klart för sig själv..men det kanske fortfarande är ett stort behov hos vissa? Man utvecklas ju i olika takt på olika områden? Jag ser små framsteg absolut!

Svar på tråden Ställer "varför"-frågor om SIG SJÄLV?!