Barn i 3 års åldern och däromkring ställer många varför frågor och det är normalt. Det är kanske lite mer ovanligt att barn i den åldern reflekterar över känslor och varför tråkiga situationer uppkommit.
Orsaken att han väljer dig är ju att han förtroende för dig.
För barn precis som vuxna så iklär vi oss sociala masker när vi lämnar hemmet.
Barn kan bete sig högst ansvarstagande i fsk/skola men när de kommer hem lever de ut när de släpper på "duktighets-masken" osv.
När det kommer till 3 års åldern brukar man ju säga att de trotsar där de är trygga.
Att ventilera och diskutera känslor sker också i ett klimat som är tillåtande och tryggt.
Den empatiska förmågan är ett inlärt beteende och det börjar när barnet är väldigt litet. Till en början lär vi som primära vårdtagare ut empati genom musklerna i ansiktet som förmedlar känslor. Sedan när barnet är runt året får vi gå in mer handgripligt och tala om vad som gör ont på kompisar, syskon eller på en själv.
Tycker inte du ska försöka genomskåda din son och leta efter det som är äkta.
Ett barn förmedlar alltid sin personliga sanning. Säger den "Jag blev glad när jag slog Anna" - kanske med ett provocerande tonfall, så behöver man inte moralisera endast jobba på att få barnen att mentalisera - dvs uppmärksamma barnet på vad det egna beteendet får för resultat.
"Det gjorde ont på Anna och hon blev ledsen när du slog henne. Man kan bli arg på kompisar men man får inte slåss. Bättre att skrika sluta eller stampa hårt i marken."
Det är superviktigt att prata känslor med ALLA barn. Oavsett ålder. Jag kommer själv prata känslor med mina barn till jag själv trillar av pinn.
Det finns många många många vuxna som inte kan sätta ord på sina känslor och därför tröstäter, arbetsöverdoserar, dricker för mkt och på många andra sätt flyr/undviker sina känslor.
Man blir aldrig för gammal!
Och som sagt är det empati ett inlärt beteende! Familjen står för en del, kamratgruppen står för en del och samhället står för en del av inflytandet, men det är barnet som sedan tolkar all information och producerar beteendet..