• HannaS83

    Jonatan/ Jonathan ?

    Tror att vi äntligen hittat namn till vår lilla kille som är beräknad till 12 nov! Det var VÄLDIGT svårt att komma överens! Men nu blir det nog Jonathan.. eller....Jonatan... vilken är finast? Sen måste vi bara komma på ett mellan namn med. Kan vara något lite ovanligare gärna med fin betydelse och som gärna får börja på J med! Nån som har något förslag? Syskon heter Lea och Mikael. Efternamnet är kort hårt och tyskklingande.

  • Svar på tråden Jonatan/ Jonathan ?
  • Rainbow gg

    Känner två stycken som stavar sitt namn med th. Jonathan då alltså. Uttalar det likadant som Jonatan, men tycker att det ser finare ut med th. Aldrig hört någon som uttalar sitt namn som Jonathhhhan om det var så du tänkte med stavningen.

  • Jonte76

    Jag personligen gillar inte namn med "konstlade" bokstäver som inte uttalas. Skapar bara förvirring

  • Like holiday

    Jag tycker Jonatan. Stämmer bäst med era andra barns namn - de har inte heller någon extra bokstav som bara finns utan att uttalas.

  • Rainbow gg
    Jonte76 skrev 2013-10-12 22:04:56 följande:
    Jag personligen gillar inte namn med "konstlade" bokstäver som inte uttalas. Skapar bara förvirring
    Men när man presenterar sig för någon så brukar man ju inte dra upp hur ens namn stavas?

    "Hej, jag heter Jonathan med th" eller "hej, jag heter jonatan med bara t". 

    De personer man känner och talar med vet ju antagligen hur namnet uttalas. Jobbar man på en myndighet som måste läsa namnen så behöver de ju inte ens veta hur det uttalas.

    Förstår inte varför det skulle vara förvirrande 
  • chrissandra
    HannaS83 skrev 2013-10-12 21:58:16 följande:
    Tror att vi äntligen hittat namn till vår lilla kille som är beräknad till 12 nov! Det var VÄLDIGT svårt att komma överens! Men nu blir det nog Jonathan.. eller....Jonatan... vilken är finast? Sen måste vi bara komma på ett mellan namn med. Kan vara något lite ovanligare gärna med fin betydelse och som gärna får börja på J med! Nån som har något förslag? Syskon heter Lea och Mikael. Efternamnet är kort hårt och tyskklingande.
    Eftersom Jonathan är den allra vanligaste stavningen i Sverige så hade jag valt den. Tycker själv att det ser "fel" ut med Jonatan.

    Hmm, inte så lätt med ett annat namn på J men eftersom Jonathan är långt tycker jag det skulle vara bra med ett kort namn till.

    Ex. Jan Jonathan.

    Ex. Johannes Jonathan blir som kaka på kaka.
  • Rainbow gg
    Like holiday skrev 2013-10-12 22:08:12 följande:
    Jag tycker Jonatan. Stämmer bäst med era andra barns namn - de har inte heller någon extra bokstav som bara finns utan att uttalas.
    Beror kanske på var man bor också?
    Min morbror Mikael uttalar vi Miiikel. Inget A här inte. :) 
  • chrissandra
    Rainbow gg skrev 2013-10-12 22:10:39 följande:
    Beror kanske på var man bor också?
    Min morbror Mikael uttalar vi Miiikel. Inget A här inte. :) 
    Har faktiskt hört folk säga Mikal. Inget e alltså. :)
  • Jonte76
    Rainbow gg skrev 2013-10-12 22:09:14 följande:
    Men när man presenterar sig för någon så brukar man ju inte dra upp hur ens namn stavas?

    "Hej, jag heter Jonathan med th" eller "hej, jag heter jonatan med bara t". 

    De personer man känner och talar med vet ju antagligen hur namnet uttalas. Jobbar man på en myndighet som måste läsa namnen så behöver de ju inte ens veta hur det uttalas.

    Förstår inte varför det skulle vara förvirrande 
    Jag har ett "vanligt" efternamn som kan stavas på 4 olika sätt. Jag får alltid påpeka hur mitt efternamn stavas och annars blir det aldrig rätt. Samma sak när man pratar med företag och myndigheter och ska uppge sin emailadress. Därför gillar jag inte konstlade bokstäver i vanliga namn, kanske för att jag hela tiden får påpeka det på mitt eget namn.
  • Rainbow gg
    chrissandra skrev 2013-10-12 22:12:30 följande:
    Har faktiskt hört folk säga Mikal. Inget e alltså. :)
    oooh, vad konstigt det skulle låta i mina öron, hade nog inte fattat vad han hette om jag hört Mikal! :D coolt.
    Då är ju a och e stumma fast de är ju inte meeningen att vara det. Jonathan är väl inte heller meningen att uttalas som det gör, Joonatan. Men nu känns det nästan som jag sätter min södra-småländska i halsen.
    :) 
Svar på tråden Jonatan/ Jonathan ?