• Jonte76

Jonatan/ Jonathan ?

Jag personligen gillar inte namn med "konstlade" bokstäver som inte uttalas. Skapar bara förvirring

• Jonte76
    Rainbow gg skrev 2013-10-12 22:09:14 följande:
    Men när man presenterar sig för någon så brukar man ju inte dra upp hur ens namn stavas?

"Hej, jag heter Jonathan med th" eller "hej, jag heter jonatan med bara t". 

De personer man känner och talar med vet ju antagligen hur namnet uttalas. Jobbar man på en myndighet som måste läsa namnen så behöver de ju inte ens veta hur det uttalas.

Förstår inte varför det skulle vara förvirrande 
    Jag har ett "vanligt" efternamn som kan stavas på 4 olika sätt. Jag får alltid påpeka hur mitt efternamn stavas och annars blir det aldrig rätt. Samma sak när man pratar med företag och myndigheter och ska uppge sin emailadress. Därför gillar jag inte konstlade bokstäver i vanliga namn, kanske för att jag hela tiden får påpeka det på mitt eget namn.
  • Jonte76
    HannaS83 skrev 2013-10-13 07:34:42 följande:
    Jag tycker egentligen att det ser bäst ut med H. Men tycker ni det blir "fel" då jag valt utan h varianten på de andra barnens namn?
    Hanna, det finns inget rätt eller fel.. bara tycke och smak. Välj det du och din respektive tycker är bäst, fel kan det nämligen inte bli
Svar på tråden Jonatan/ Jonathan ?