• Anonym (.....)

Kan man döpa sitt barn till Is?

Hej! Okey, jag vill ha ett ovanligt namn och speciellt! Haha och jag tänker på alla möjliga namn men kan man döpa sitt barn till Is? Är det fint..? Har ju träffat folk som heter Lo, Li osv men Is..?

• Svar på tråden Kan man döpa sitt barn till Is?
  • Anonym (.)

Förlåt, men jag tycker verkligen att det är fult.

• nozpa
    Jennie med ie skrev 2013-10-15 09:43:24 följande:
    Ta namnet Is själv om du gillar det så mycket, tycker jag...
  • Anonym (coolt)

Ärligt, jag tycker att det var lite coolt faktiskt (förvånade mig själv där, är annars rätt konservativ med namn då jag själv har ett ovanligt och hatat det, men det var för att det var också  ett tant namn och inte bara ovanligt). Skulle nog inte döpa ett barn till det själv utan då något annat som börjar på Is, Isidor, Isabel, Ismael... det finns massor.

• Anonym (***)
    Farmor52 skrev 2013-10-13 07:51:01 följande:

Kul att det är fler än jag som reagerar på sammanblandningen av dop och namngivning. TS, jag tycker att det skulle fingera alldeles utmärkt. Dock, viktigt att det fungerar ihop med efternamnet. Är det tänkt för en kille eller en tjej? Kul med ett namn där det inte är helt självklart om det är en kille eller en tjej.

I dagligt tal använder man ofta ordet döpa som en synonym till namnge. Det är en relativt ny företeelse att det är Skatteverket SOM sköter namnregistreringen, tidigare var det pastorsämbetet som gjorde det.

Så att använda ordet döpa i detta fall är inte fel, men vissa som anser sig veta mer än andra vill gärna påskina att det skulle vara det.
  • Anonym (I)
    Jungblom skrev 2013-10-13 10:41:07 följande:
    Ice, är ett namn i USA så varför skulle inte Is kunna vara ett i Sverige?
    Isa/Iza är ett vanligt flicknamn

Vill du ge ditt barn namnet Is så kör på det.
    Ja, och om inte annat kan man ju hoppas på att ungen blir lika cool som

• Anonym (facts)
    Anonym (***) skrev 2013-10-15 10:04:02 följande:
    I dagligt tal använder man ofta ordet döpa som en synonym till namnge. Det är en relativt ny företeelse att det är Skatteverket SOM sköter namnregistreringen, tidigare var det pastorsämbetet som gjorde det. Så att använda ordet döpa i detta fall är inte fel, men vissa som anser sig veta mer än andra vill gärna påskina att det skulle vara det.

Jo det ÄR fel.
  • Anonym (***)
    Anonym (facts) skrev 2013-10-15 10:13:13 följande:

Jo det ÄR fel.
    http://www.synonymer.se/?query=namnge

Här ser du att namnge och döpa är synonymer. Dessutom framgår det klart och och tydligt i TS vad som avses med ordet döpa, och man måste nog vara ganska underbegåvad om man tror att TS pratar om en religiös cermoni.

Man kan alltså mycket väl säga att man ska döpa sitt barn till Klas, och mena att han ska få det namnet.
    Blanda inte ihop orden dop och döpa, det är två olika saker.
  • Anonym (facts)
    Anonym (***) skrev 2013-10-15 11:08:43 följande:
    www.synonymer.se/ Här ser du att namnge och döpa är synonymer. Dessutom framgår det klart och och tydligt i TS vad som avses med ordet döpa, och man måste nog vara ganska underbegåvad om man tror att TS pratar om en religiös cermoni. Man kan alltså mycket väl säga att man ska döpa sitt barn till Klas, och mena att han ska få det namnet. Blanda inte ihop orden dop och döpa, det är två olika saker.

Nej de är INTE synonymer vad gäller människor i vårt samhälle. Ja man förstår vad TS menade men det ÄR inte samma sak.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (***) skrev 2013-10-15 10:04:02 följande:

I dagligt tal använder man ofta ordet döpa som en synonym till namnge. Det är en relativt ny företeelse att det är Skatteverket SOM sköter namnregistreringen, tidigare var det pastorsämbetet som gjorde det.

Så att använda ordet döpa i detta fall är inte fel, men vissa som anser sig veta mer än andra vill gärna påskina att det skulle vara det.
    Döp barnet till Is om du vill och du/ni känner att det passar till efternamnet.
Svar på tråden Kan man döpa sitt barn till Is?