Ni med överlevnadsbarn!?
Ingen är helt förberedd på ett överlevarbarn. Min äldsta son var ett frustrerat plåster i 18 mån. Sen lättade det lite.
Jag stödtecknade TAKK för att minska frustrationsnivån. Det hjälpte en del. Han började säga ord vid 10 mån och vid 18 mån pratade han 4-5 ords meningar samt tecknade runt 200 ord.
Vi var ute på aktivitet både fm och em från 8 mån. Han flippade ut om vi bara var inne. Han hade sett allt inne och alla leksaker sög. Han ville hitta nya pinnar, stenar, gruskorn etc.
Han vägrade leka med leksaker öht fram till 2 års ålder. Han målade, läste böcker, degade med lera etc. På öppnis lekte han ibland med leksaker.
Minns att första gången jag tömde diskmaskinen utan att han låg inuti och skrek var runt 13-14 mån. Första minuten han faktiskt gjorde ngt annat när jag hade uppmärksamheten riktad åt ngt annat håll.
Underbara unge. Han är fantastisk nu vid 3 års ålder. Så charmig, empatisk, smart och kreativ. Nu leker han låtsaslekar och rollekar. Inte jättelånga stunder men en radikal förbättring.
Lillebror är i jämförelse nästan självgående sedan födseln.