Inlägg från: bullenochgrisen |Visa alla inlägg
  • bullenochgrisen

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Jag och sambon står i kön på ks sen årsskiftet. Ja, visst känns det ensamt. Det är svårt att förklara för sambon hur man känner, det är så upp och ner. Är ett känslomässigt vrak emellanåt. Blir värre när han redan har en dotter på tre år från ett tidigare förhållande. Att veta att han redan upplevt det jag längtar efter så mycket, gravid beskedet, hela graviditeten, inköpen, förlossningen och hela prosseduren. Det är smärtsamt och hans ex är en riktig samtala om man får säga det själv, världen är så orättvis. Väntan är jobbigare än vad man tror, man blir så överlämnad till att vara vänta och vänta... Vet du hur lång kön är på ks? Hur länge har du stått i kö där? Har du hört något om vad som händer när man kommer fram i kön? Ska man behandlas med hormoner innan återförandet?

Backefru skrev 2014-02-05 19:51:56 följande:
    Hej! Hoppar in i tråden här, hoppas det är ok! har hängt en del i amh trådar tidigare då vårt problem med att få barn delvis beror på mycket lågt amh värde. Nu står vi i kö på karolinska för äd :) ibland känns det lite ensamt då tänkte jag att man kan få stöd av varandra i en sån här tråd. Finns det fler som står i kö på KS? Kram

• bullenochgrisen

Ni som har gjort äggdonation tidigare, hur många ägg får man från donatorn? Har hört att om drt finns många ägg så delas de upp till tvä par. ni som gjort fler än tre försök, hur gick ni vidare då? Landstinget betalar ju bara upp till tre försök vad jag förstått, vad kostar då försöken efter? Och efter hur lång tid fick ni försöka igen med andra ägg? Vi beräknas komma fram i kön i höst. vårt första behandlingstillfälle. altså inga ivf försök tidigare. tacksam för svar

• bullenochgrisen

Förstår fortfarande inte riktigt :p får man inte tre försök av landstinget? Bor i Stockholm och står i kö på Huddinge ks. Tre försök vad innebär det? Tre försök med återförande av de ägg man fått av en donator eller utav tre donatorer? Om landstinget bidrar med tre försök så ska de väl inte kunna säga att man ska bidra med donatorer till korsdonation. Bidrar dom så bidrar dom? Tycker allt detta är otroligt krångligt. Men försöker sätta mig in i detta medans vi står i kön ifall första försöket inte skulle fungera. Vi kommer ju få mer info i sommar men vill veta nu nu nu :) ni som söker utomlands, vad är det som avgör vart ni åker? Sett många som åkt till Riga och Finland bl.a.

• bullenochgrisen

Okej tack för svar :) så om vi säger så att vi fått sju ägg, räknas alla de äggen in som ett försök då eller räknas ett försök när man återinför ett av äggen? Hur lång tid kan det gå mellan försök ett och två? Ja ersättningen borde höjas, har hört att Skåne inte alls har någon brist på donatorer just pga deras höjning av ersättning. Super bra!

Irma01 skrev 2014-02-26 19:52:11 följande:
    Bullenochgrisen: vi fick försök med 2 olika donator. Målet är att man ska få 3 försök i fall man inte har plussat men pga de få donator så är det ofta så att det bara blir två. Så var det iaf när vi började på KS Sedan beror det mycket på: Till ex, om ni är mottagarpar 1 och set blir 7 ägg då behåller ni alla och delar inte. Då har ni förmodligen en del i frysen också. De gör verkligen allt de kan för alla, tyvärr är det brist på donator. Vi får hoppas att Malmö exempel (de höjde ersättning till donatorer från 4 000 till 11 000) följs av flera andra landsting. Vill bara säga att personalen på KS är fantastisk och tar väldigt väl hand om en. Lycka till! Kram

• bullenochgrisen

Tack för svar! Hoppas jag och sambon kommer fram i kön snart, denna väntan är fruktansvärd, man vill ju bara nå målet!! Lycka till i din behandling.

Redan47 skrev 2014-02-26 20:10:48 följande:
    Bullen/  Vi valde Riga, lätt tillgängligt att komma dit, ingen kö väntelista, vår ålder, professionellt, deras erfarenhet, modern teknikutrustning, samarbetspartner i sthlm, okomplicerat att få mediciner skickat via dhl. 

• bullenochgrisen

Jag förstår inte. Vad menas med ET och FET? Fick brev från Karolinska idag, står i kö sen augusti 2013 det var brev med lite info och svarsformulär där vi ska säga att vi fortfarande vill stå i kö osv. Det står att vi ska bli kallade om 1-2 månader för bedömning och ställningstagande till behandling. Är det psykologsamtalet de menar då? Vad frågar dom? Pratar man hormonbehandling då? Hur lång tid efter psykologsamtalet kom ni fram i kön för insättning?

• bullenochgrisen

Okej tack för förklaringen! Känns som att vi kommit fram ett steg längre nu :) men är fortfarande livrädd för införandet, kommer vara så rädd att få missfall att jag knappt kommer kunna njuta. Känner av rädslan redan nu så vill inte veta hur jag kommer känna sen :(

• bullenochgrisen

Jag byter också samtalsämne. skulle vilja fråga om ungefär lång tid efter att ni var på psykologsamtalet som ni blev kallade till ägg införingen? Vi har stått i kö sen augusti 2013 trode vi skulle komma fram i kön i höst nu i år. men vi har redan fått papper om psykologsamtalet.

• bullenochgrisen

Till er som har blivit gravida. Jätte grattis!!!! Jag förstår oron, men njut av här och nu. Får man fråga hur många försök ni gjorde med äggdonation innan det lyckades? Kram från en som står i kön

Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014