• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
  • Frk Röd
    NinaCamilla skrev 2014-01-04 11:14:39 följande:
    Frk Röd: Jag har tagit prednisolon och trombyl vid tidigare försök utan att lyckas. Serum tyckte att jag ska ta dem igen pga.jag har endometrios. Jag fick clexane baby-aspirin prednisolon och intralipid ska jag ta i Grekland. De erbjuder akupunktur vid insättning och det ska jag ta oxå. Det här är vårt 5 försök.
    Är det ditt femte äggdonationsförsök, eller inklusive IVF med dina ägg (för jag antar att du gjort det också)?
    Jag har gjort 5 IVF med mina egna ägg, men av det blev det bara 3 äggåterföranden. De andra två gångerna så var embryona av för dålig kvalitet. I mars (förhoppningsvis) så påbörjas min andra äggdonationsbehandlingen. Vid den första fick jag innohep men ingen prednisolon. Vid andra är jag ordinerad Clexanne (i högre dos än innohep) men fortfarande ingen prednisolon. Jag ska dock försöka få dom att förstå att jag behöver det också.
  • Irma01

Tack alla, det värmer!

Jag håller verkligen tummarna för er alla. Från min egen erfarenhet kan jag bara säga att den största faktor i det hela är ju själva embryot. Som sagt, den gången det nu tog sig (än så länge!) hade jag överhuvudtaget inte förberett mig på något sätt. Jag var allmänt trött, hade mycket stress på jobbet och ändå blev det ett plus.
    För ens egen lugn tror jag absolut att man kan göra annat innan som akupunktur osv om man känner att det hjälper. Men till slut handlar det om embryot!

Till slut vänder lyckan ska ni se! Trevlig helg på er.

• Jojjo77
    Irma01 skrev 2014-01-04 12:29:57 följande:
    Tack alla, det värmer!

Jag håller verkligen tummarna för er alla. Från min egen erfarenhet kan jag bara säga att den största faktor i det hela är ju själva embryot. Som sagt, den gången det nu tog sig (än så länge!) hade jag överhuvudtaget inte förberett mig på något sätt. Jag var allmänt trött, hade mycket stress på jobbet och ändå blev det ett plus.
    För ens egen lugn tror jag absolut att man kan göra annat innan som akupunktur osv om man känner att det hjälper. Men till slut handlar det om embryot!

Till slut vänder lyckan ska ni se! Trevlig helg på er.
    Tror som du att embryokvaliteten är a och o. Om andra faktorer spelade in i stor utsträckning så skulle man rekommenderas det av vården. Självklart är det bra om man mår bra, överlag, men jag tror inte att det är det som avgör om det tar sig eller ej. Om så var fallet så skulle de som använder droger, de som lever i krigsdrabbade områden mm mm inte kunna bli gravida och det kan de ju...

Men som människa försöker man ofta hitta förklaringar och försöker allt som bara går för att lyckas, med vad man än tar sig för. När det gäller barnbiten, så anser jag personligen att det är utöver min kontroll. Men, det är jag och var och en blir salig på sin tro, heter det ju  
  • NinaCamilla

Frk Röd: Vi har gjort ett avbruten IVF utan återföring. Jag va svår stimulerad och ha lågt amh-värde. Vi har gjort 3 ET och 1 FET i Finland men ingen plus hittills. Jag pratade med Serum och de var övertygad att jag måste operera mig inför nästa försök och så gjordes det i oktober. Tydligen hade jag en kraftig skiljevägg i livmoder och flera myom som har hindrat fästningen. De gjorde vid operation en snitt i livmoder att fästningen blur lättare. Vi har inte heller haft tur med embryos. Inget fel på mannen men donatorers ägg har varit för få eller dålig kvalité. Vi har 2 st embryos i Finland men vill göra fräsch försök i Grekland. Serum har lovat att vi får minst 8 ägg och de har en extra donator för back-up. De tar en donator som är under 25 för att få bästa äggen. Det känns att äntligen får vi hjälp någonstans. Inga garantier finns men det känns mycket lovande än tidigare. Kolla om du får prednisolon också. Jag känner att all hjälp som är möjligt är välkommen just nu. Det är så liten tid av sitt liv som man äter mediciner.

• Frk Röd

NinaCamilla: Men va bra att de hittade orsaken till varför embryona inte har fäst. De verkar väldigt kunniga i Grekland så förhoppningsvis så får vi bästa tänkbara behandling nu. Jag ska jobba för att få prednisolonen, men även en penicillinkur innan ET. Har läst i andra trådar att det tydligen ska vara bra.

• Jenkis
    Jojjo77 skrev 2014-01-04 15:10:07 följande:
    Tror som du att embryokvaliteten är a och o. Om andra faktorer spelade in i stor utsträckning så skulle man rekommenderas det av vården. Självklart är det bra om man mår bra, överlag, men jag tror inte att det är det som avgör om det tar sig eller ej. Om så var fallet så skulle de som använder droger, de som lever i krigsdrabbade områden mm mm inte kunna bli gravida och det kan de ju...

Men som människa försöker man ofta hitta förklaringar och försöker allt som bara går för att lyckas, med vad man än tar sig för. När det gäller barnbiten, så anser jag personligen att det är utöver min kontroll. Men, det är jag och var och en blir salig på sin tro, heter det ju  
    Skönt om du kan behålla ditt lugn och att det är utom din kontroll. Bra inställning! Svårare att praktisera i skarpt läge ev. men försöka duger och det kommer man långt med
  • villsågärna38

Ang prednisolon och blodförtunnande. Visst är embryots kvalitet avgörande men om man har ett överaktivt immunförsvar så hjälps det ju inte iaf. Det enda jag vet är att det var när jag fick både innohep/fragmin och prednisolon som jag äntligen blev gravid på vårt 5e ÄD. Fick missfall då men nästa försök blev vår dotter Även då med pred och innohep. Hade inte varit gravid på flera år innan dess (missfall med egna ägg/ivf). Om det var det som avgjorde el inte vet jag inte men det skadar ju inte att göra allt man kan för att få det att funka. Kan tipsa om läk i Stockholm som kan hjälpa er med recept om nån är intresserad. Kram och lycka till er alla kämpar i den här tråden!!!

• Frk Röd

Är det någon här som även tagit penicillin inför transfer för att "göra sig av med" eventuellt skadliga bakterier i livmodern?

• villsågärna38
    Frk Röd skrev 2014-01-04 23:21:03 följande:
    Är det någon här som även tagit penicillin inför transfer för att "göra sig av med" eventuellt skadliga bakterier i livmodern?

Tog antibiotika någon vecka innan jag blev gravid med dottern men det var pga halsinfektion. Men har funderat jättemycket på om det spelade in. Vet dock ingen läkare som skriver ut det innan graviditet.
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014