• Juliette F

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Redan47 skrev 2014-03-10 19:32:35 följande:
    spännande juliette! Vi har också kontaktat Serum och ska ha en tel konsultation på onsdagkväll. Väntar på min blödning, så ska jag skicka ett prov till Athen. De efterfrågar en grundlig undersökning av min livmoder efter mina två förlossningar och kemiska graviditeter. Jag vill ju komma igång så fort som bara den- så ag är nyfiken på hur och vad som ska knåpas ihop denna gång. Occh schemat.Cool

Jag är iallfall mycket imponerad av serums administrativa organisation iallafall. Säger ju inget om deras success graviditeter. Är det någon som vet den? Jag googlar men finner inget. 

Intralipid droppet- ja till det behöver vi en sköterska. känner du någon i din krets? Jag ska börja undersöka det. Det klassas ju som eftervård, så då ska vi egentligen få det gjort på VC- primärvården. Kan se på Aten tråden att detta inte är självklart. 

NinaCamilla: även om det är mkt vanligt med blödningar vid ÄD så är det ju lika oroligt att blöda när vi inte ska. Det ringer ju någon automat larm då! Visst var det för tidigt att se något. Men nästa gång kommer du se något! Vänta du, ha tillit! Du behöver bara tro på att du gravid och inget annat förrän motsatsen är bevisad, eller hur?!GravidHjärta
    Ja, det känns bra! Man får förtroende för Serum. Håller med om att administrationen känns effektivt - Penny svarar på icke-betalande kunders mail 3 ggr på en lördag kväll osv. Ovanligt! Känner att det lockar o drar att åka dit för en hysto - vågar nog inte avstå!! Tänk om de kan hitta ev endo också? Om man nu skulle råka ha det. VUL har aldrig sett nåt på mig, men det har man ju hört hur lite det betyder..

Någon sköterska känner jag inte direkt.. men ska försöka ordna. Är det väldigt komplicerat med droppet, jag menar går det inte att lära sig ta droppet på sig själv -  eller om partnern gör det efter tydliga instruktioner? Ungefär som en intramuskulär injektion?

Angående Serums success rate så är den nog lika hög som på de flesta andra bra kliniker, för färskförsök. Men för fryst ligger de liiite sämre till än vad jag önskar.Obestämd

3-4 embryor tinade ska stoppas in för ca 50% chans, enl deras info. Samma pris oavsett antal som stoppas in.
    2 st räcker i t e x Tjeckien för samma chans, men jag tror det beror på OM de har använt embryoscope. Jag har satt gränsen vid 2 st.

Vi vill ju helst ha frysta donerade embryor, då makens spermier varit kassa o mina ägg nog för gamla - men nu säger en läkare på Serum att de kurerat många män med dåliga spermier, som haft ureaplasma, med Doxycyclin. Som maken nu tar. Så vi får se om 2 månader när det är dags för nytt spermaprov, om makens simmare piggnat till sig Flörteller om det är manlig donator som gäller ännu..Finns inga garantier för nåt, tyvärr. Men nu har vi mer hopp än någonsin förr, tack vare Serum!! {#emotions_dlg.flower}
  • Juliette F
    NinaCamilla skrev 2014-03-10 19:34:19 följande:
    Juliette: Jag rekommenderar att titta tråden "vi som är gravida efter utredning i Aten" om du inte har tittat den redan. Intralipider fick jag inte den här gången och trix med det är att hitta någon som ger det. Det är en sojalösning och ingen medicin men dämpar immunologi som jag har förstått. VC nekar oftast att ge det till patienter. Implantationsnitt har jag nu efter laproskopi och hysteroskopi. Hysteroskopi rekommenderar det alltid och oftast hittar man massor med grejer som kan rensas. Ta en gratis konsultation och kolla vad den leder till. Jag har kontakt med Peny nu när jag har Hcg-grejer. Tryggt att ha någon som följer efter plusset. Lycka till kram

Tack, ska leta upp tråden!! Precis vad jag behöver nu, har tusen frågor. DrömmerHar redan tackat jag till gratis telefonkonsultation med Penny, efter att jag skickat hälsoformuläret. Blir otroligt intressant!!
  • Juliette F
    Zinfandel skrev 2014-03-10 22:30:32 följande:
    Juliette: IL är en svensk produkt :) som i allra högsta grad är en medicin som mest används till prematura, anorektiker och cancer. Det krävs en ingång i armvecket som jag inte tycker man ska laborera med själv omman inte är sjuksköterskeutbildad, det är alltså inte samma sak som att ge en subkutan eller intramuskulär injektion. En del anser att den även ska blandas med na och det ska ges under minst en timme. Var noggrann med om du tål soja och äggvita eller ej!

Nu har jag suttit X antal timmar o läst i Greklandtråden - inser att IL inte är någon barnlek, och inte funkar att ge sig själv.. Skäms Jag tål både ägg och soja, och ska diskutera bl a immunologi med Penny efter att hon sett mitt hälsoformulär, samt de mängder av blodprover jag gjort bara i år.

Finns det bra belägg för att IL verkligen ger fler plus? Dum fråga kanske, men såg att det kostade 3000 kr per behandling, så man vill ju veta...jag vet ju inte ens om jag har riktiga immunproblem - är sjuk (förkyld, influensa) i bland, har mensvärk, ryggont då och då osv.

Men embryor implanterar inte i mig, vilket Serum tror berott på ureaplasman. Har iofs en autoimmun sjukdom, men har hittat en amerikansk läkare som är övertygad om att ureaplasma är orsaken till många autoimmuna sjukdomar - om inte alla. Man blir heeelt snurrig av all info.... Förvånad Vad är hönan och vad är ägget? Hur hittar man ut ur denna labyrint o fram till plusset?Obestämd

Har varit såå trött idag, så jag har inte orkat fylla i formuläret till Serum som lovatSkäms. Vi har börjat med vår hästkur antibiotika ikväll, 25 + 40 dagar, och jag leter runt efter oregano-olja att beställa hem. Höga förväntningar på att allt detta ska ge resultat!! Solig
  • Juliette F
    NinaCamilla skrev 2014-03-11 19:44:31 följande:
    Jag ringde till sjukhuset och skulle avvakta till ultra imorgon eftersom jag inte har ont. Jag blöder mer ikväll och verkligen vill inte förlora alla 3! Alla säger dock att lite blodbad kan man få men vet inte vad är normalt heller. Aldrig varit gravid i mina 42-år! Svårt att ta progesteron när det rinner ut. Njaa, sambon är positiv men jag mindre positiv. Imorgon hoppas jag att vi vet mer. Det blir nog en sömnlös natt.

Angående progesteron: Om det är vaggisar så kan du ta dem oralt eller analt också. Det sa dom på min klinik. Hoppas det går bra för dig!
  • Juliette F
    NinaCamilla skrev 2014-03-12 15:32:37 följande:
    De ser ingenting och då är det rökt. Kanske måste operera mig att höger äggstocken är normal. Den enda som jag har kvar...sorgligt dag!
    Gråter Inte rättvist nånstans...

Hjärta
  • Juliette F
    NinaCamilla skrev 2014-03-13 09:45:15 följande:
    Jenkis: Det känns att jag är superwoman ibland Så som spåkvinnan sa att jag blir testat men barn blir det. Serum var positiv att jag plussade och det räknas och efter regnet måste solen komma upp! Hur kan man få licensmedicin i Sverige? Utrogestan har jag från Grekland och gillar den grymt men kan inte köpa dem. Injektioner är nog bättre oxå att den kroppen tar direkt. Kan min gyn fylla på någon blankett att få licens medicin beställd? Det blir så dyrt att åka ner till Aten och köpa. Lite sol och semester skulle inte skada just nu.

Du är verkligen stark, och du har rätt i att ett plus är ett plus! {#emotions_dlg.flower} Ett steg framåt, vi har bara testat minus i 9 år. Men nu när vi fått diagnos Ureaplasma och antibiotika börjar verka, så växer hoppet för varje dag. Solig

Vi funderar skarpt på att åka ner till Athen för aqua scan / hysteroskopi, kanske redan i april. Men är det någon som BARA gjort aqua scan? Tänker mig att man kanske vill veta hur det ser ut där nere, innan man lägger sig under narkos och de börjar skära (paniskt rädd för narkos + op). Ska ta upp det alternativet med Penny - men kan man verkligen inte får aqua scan någon annanstans är på SERUM?

Btw: Jag har också varit hos "spåtanter", och hos en skulle jag HELT säkert få barn inom 6 månader (detta var 2007, jo tjena...), och hos den andra skulle det ta ett år eller max två, men vi skulle få två st barn (detta var 2008)... Så nu tar jag spådomar med stor nypa salt, och sätter framförallt min tilltro till duktiga kliniker, bra behandlingar och adekvat egenvård. DrömmerSamt positivt tänkande!
  • Juliette F
    NinaCamilla skrev 2014-03-13 11:41:16 följande:
    Juliette: du har helt rätt om spåranter! Egen vård och kunskap är the key! Agua scan har jag inte gjort, bara hysto och laproskopi. Det gjorde dock UL innan min op att de vet hur det ser ut. Annars är de väldigt professionella vid op och sjukhuset som jag var på är som dag jämfört med stora sjukhus i Sthlm med egna plasma-tv och städning som görs med rengöringsmedel och inte med papper som i förra veckan i sjukhuset här huh! Och de var rädd för mig som hade opererad utomlands! Haha
    Ok, tack för svar :). Men läser flera som varit på Serum och gjort hysteroskopi "U.A". Obestämd Vår ekonomi börjar bli skral - 3000 euro för hysteron ink allt (mannen måste med), och ev månaden därpå (för att dra maximal nytta av implantation cut) ÄD (6-7 tusen euro)... börjar kännas i plånkan nu efter alla behandlingar...

Kontrollfreak som man är, samt livrädd för narkos/op så vill jag gärna kolla upp först om hysteroskopi är nödvändigt. Det är bara ett förslag från Penny via mail, baserat på ganska knapphändig info från min sida. Har inte ens fyllt i något hälsoformulär eller i detalj berättat om våra IVF (har lite andra idéer om varför minst 2 av dom gick åt skogen...
    Har dock fullt förtroende för Serums kompetens, och visar aqua scan att jag behöver hysteroskopi, då är det till Serum jag åker!!Glad

Söker med ljus och lykta efter någon som kan göra en aqua scan lite närmare än Grekland. Måste väl finnas någon?? Danmark kanske?
    Öppen för allt!
  • Juliette F
    4everHope skrev 2014-03-14 21:59:14 följande:

På min klinik i Tjeckien ordinerar de i.m progesteron som heter Agolutin 30 mg/ml och en inj är 2 ml =60 mg. Min sambo ger mig inj i sätesmuskeln 1 gånger per dygn och de gånger han är bortrest tar jag dem själv i lårmuskeln. Det är lite läskigt att sticka in en ca 7 cm lång kanyl i sitt eget lår och då är ändå jag sjuksköterska. Men vad gör man inte i kampen om ett barn... Fem dagar innan ET börjar man ta Agolutin och tar detta sedan fram till testdagen. Sedan kan man välja om man vill fortsätta med inj eller övergå till vag. Tyvärr har jag ännu inte haft möjligheten att göra det valet då jag inte testat plus. Men denna gång hoppas och tror jag på min tur ☺Har köpt läkemedlet på plats i Brno och även fått det hemskickat från dem.

Finns det några teorier om att spruta skulle vara bättre? Min man har hjälpt till när jag behövt olika sprutor intramuskulärt, men vid ÄD 2011 i Tjeckien ville de ge mig Agolutin och jag sa blankt nej, när jag fattade att det var intramuskulära sprutor. Då sa dom det gick lika bra med Utrogestan vaginalt. Ja tack sa jag...Glad 

Man undrar ju varför de ofta rekommenderar Agolutin i Tjeckien som förstahandsalternativ, vet flera som säger detta.
  • Juliette F
    4everHope skrev 2014-03-14 23:30:23 följande:

Juliette, den förklaringen som jag fick första gången på kliniken var att det ger en bättre effekt då progesteronet ges i.m. än som vagitorier. Man kan ju tänka sig att kroppen inte erhåller allt progesteron via vag då en del av substansen rinner ut vilket det inte gör då du får det in i muskeln. Och så det blir en mer långtidsverkande effekt av läkemedel som ges i muskel. De påstår ju även att graviditetschansen höjdes med några % av att progesteron ges i.m. Tyvärr har det ju ännu inte haft den effekten på mig.. men det tror jag det har this last time ☺

Med är detta verkligen bevisat? Har för mig att man bara ger Utrogest i Riga, de har ju bra siffror där. Men jag kan ha fel.
  • Juliette F
    lelle75 skrev 2014-03-15 15:38:33 följande:
    Tack för tipset. Men hur vet ni att maken sätter sprutan rätt? Är det viktigt att den hamnar exakt rätt? Gör det väldigt ont efteråt? Hoppas på att du testar plus, när har du testdag?

Det finns videor på youtube som visar hur man göra. JA, det är viktigt att sprutan sätts rätt, den får inte vara i närheten av ischiasnerven!

Högt uppe på skinkan och mycket åt sidan, är ett bra tips. Sprutan känns inte så farligt om den sticks in fint och rakt tycker jag. Lite när vätskan sprutas in, men hastigheten kan man reglera själv lite.
    NinaCamilla skrev 2014-03-15 11:07:31 följande:
    Redan: Megaro Moussikis är närmast men det är oxå jätte billigt att åka med taxi om du gör hysto eller nått. Köp mycket mediciner och Serum säljer dem på inköpspris utan påslag. Utrogestan prednisolon clexane etc. Ta med dig kylväska om du får några sprutor med dig. Jag borde ha köpt mer inser jag nu speciellt utrogestan. Hoppas att du får all hjälp nu!
    Jag glömde kylväska 2011, ÄD i Tjeckien. Fick någon spruta med hem som skulle förvaras kallt under resan. Köpte en frysvara i Tjeckien (grönsaker), la i plastpåse och sen ytterligare en påse där sprutan förvarades ihop :). Det var samma dag vi flög hem alltså! Sen direkt in i kylen. Gick bra! Men rekommenderar kylväska!
  • Juliette F
    Katt12 skrev 2014-03-27 11:11:32 följande:
    Jenkis, tack för tips på antiinflammatoriska självmedicineringar. Hur tog du gurkmeja och ingefära? Som hälsokostpreparat eller i maten? Ingefära kan man ju köpa färsk, men gurkmeja är väl en krydda..?

Både gurkmeja och ingefära finns färska i form av rötter, men ingefära är lättast att hitta färsk - medan gurkmeja är lättast att hitta i kryddform (pulver). Ekologiskt är bäst enligt min personliga åsikt. Kolla in i div hälsokostaffärer.

Jag använder båda två dagligen, i kombination med mjölksyrade grönsaker. Har också problem med div inflammationer, och anser att dessa två kryddor (eller vad man ska kalla dem för) är effektiva. Lägger även till färsk vitlök och olivolja i min dagliga sallad.
  • Juliette F
    Katt12 skrev 2014-03-27 13:47:21 följande:
    Intressant, Juliette! Har du ngt bra exempel på hur du får in detta i kosten..? Använder varken det ena el det andra, så det är nog dax att komma igång:)

Stort lycka till med era antibiotikakurer, vad skönt att det blev upptäckt och att ni nu får behandling!
    Gurkmeja är lätt, det är bara att krydda på för fullt i maten.Glad En-två matskedar pulver per dag är jättebra. Passar till ris, grytor, tomatsåser, soppor etc. Smaken är neutral, dvs ingen särskild. Maten får en vacker gul färg men se upp för fläckar, svårt tvätta bort!

Ingefära brukar jag riva ner färsk i olika salladsbladningar. Jag gör ofta en kombinerad avocado-ägg-ingefärasallad, med hackad färsk vitlök i. Lite olivolja på det. Givetvis gurkmeja. Denna blandning blir nyttig och anti-inflammatorisk - "fertility friendly".

Äggen går att utesluta då vissa inte tål eller gillar ägg. Man kan även ha med mjölksyrade grönsaker i sallader, bra för bakteriefloran. Det blir mycket sånt snart när antibiotikakuren är över. Har 4 dagar kvar, maken 19.. Obestämd 
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014