Varför får jag inte mitt CSN-bidrag?
Hej!
Jag har nu pluggat i 1,5 månad och borde väl således fått mitt CSN? Men det har jag alltså inte. Varför och vem ringer man?
Har ingen att fråga...
Hej!
Jag har nu pluggat i 1,5 månad och borde väl således fått mitt CSN? Men det har jag alltså inte. Varför och vem ringer man?
Har ingen att fråga...
Vilken skola gick du till för att få läsa på NTI då? Man måste ju, vad jag förstått, gå genom studievägledare. Det är den skolan du hör till.
Jag läste, dock för flera år sedan, några gymnasiekurser genom NTI och enda sättet då var att kontakta t ex Komvux eller vad vuxenutbildningen i din kommun heter.
Det räcker väl att fylla i att du läser si och så många poäng på gymnasienivå. Det står ju i alla papper hur många poäng du ska läsa, det går väl att se även på NTI's hemsida vilken kurs du läser på distans och hur många poäng den ger.
Annars ringer du ju direkt till CSN och säger att du verkligen inte kan läsa dig fram till detta eller ens använda google för att hitta rätt information.
Du måste kräva mer hjälp hos studievägledaren om du inte klarar detta själv, annars kommer det ju bli skitsvårt. Säg rakt ut att du inte fattar och behöver hjälp med vilka poäng du läser och på vilken fart.
Så du läser en 100a poängs kurs, men du har avslutat en annan 100poängs kurs för drygt 2 veckor sedan?
Jag antar då att du läser 100%. En 100a poängs kurs på heltid är 5 veckor lång, hos NTI startar dina kurser på en måndag oftast och avslutas på en fredag. Så länge du vet vilket datum din kurs påbörjade så är det att räkna 5 veckor efter det datumet och då vet du slutdatum, sen 5 veckor till på denna kurs du läser nu.
Vad har du för bank? E-legitimation är lätt att skaffa via bankernas hemsida. Det enda du behöver från CSN är då en personlig inloggning med kod som blir skickat till din telefon. Samt hålla koll på datum för när dina kurser börjats och slutats. Du får uppge vilken skola du läser på och vad gäller din studieförsäkran krävs inget papper som du måste fixa, det du gör är att du skriver under på att du faktiskt ska läsa dessa kurser och då har skolan redan skickat in sina uppgifter till CSN som bekräftelse och underlag i princip på att din ansökan stämmer.
Det kan dessutom vara så att allt redan är fixat men att det är studieförsäkran från ditt håll som fattas, då är allt som krävs att du fixar e-legitimation och inloggning till CSN.
Ja, Bankid och e-leg fungerar likadant :)
Men lägg av.... Att klara sig på CSN:s hemsida har ingenting med teknik att göra. Teknik handlar om sladdar och skruvar och muttrar och knappar. Inte text. Hur ska du klara av en utbildning om du inte klarar av enkla instruktioner på en enkel lättförstådd hemsida? Och hur lyckades du hitta familjeliv, skapa ett konto och skriva ett inlägg?