• Boarder

ni som vande barnet att somna själv/i eget rum efter 1, hur gjorde ni?!

Behöver lite hjälp o stöd.
    Har en tjej på ett år och tre månader som är van att alltid somna bredvid mig. Vill nu försöka hjälpa hennne att somna i sin egna säng i sitt rum, men vet inte riktigt hur det ska gå till... :( det kommer en bebis till i juni, o känner att jag vill att hennes läggning måste funka bättre då..
    Så tips mottages mer än gärna!
    En sak bara, vill inte vara med om några extrema skrikmetoder!

• Svar på tråden ni som vande barnet att somna själv/i eget rum efter 1, hur gjorde ni?!
  • Deo volente

Lägg henne i sin säng och börja med att lägga en madrass nedanför och så sover någon av er föräldrar med henne ett tag. Så gjorde vi och det fungerade bra, men de ju olika för alla. Min son är nu 20 mån och har sovit i sin egen säng( juniorsäng) i några veckor.

• Alexi

Men om hon får somna bredvid dig men att ni sen lyfter över henne till hennes spjälsäng och hon får sova där ensam på kvällen? så kanske ni får söva om henne många gånger i början men till slut vänjer hon sig ju vid en ny säng. För på kvällarna brukar hon väl ändå kanske sova ensam medan ni är uppe ett tag till?

• lövet2

Vi började med att vänja dem vid att sova i egen säng. Då fick de somna bredvid mig i TV-soffan (eller i bland i mitt knä) och så bar jag dem till sängen när de somnat. Nästa steg var att somna i sängen medan jag låg/satt bredvid. Det kunde förstås ta lite tid, så jag brukade sitta och läsa eller virka. När det gick bra, så började jag lägga dem för att sedan gå och göra något "viktigt" och så kom jag "sedan". Rätt vad det var, så kunde de somna medan de väntade på mig, och då var det bara att köra på ...

• Boarder
    Alexi skrev 2013-10-14 14:58:40 följande:
    Men om hon får somna bredvid dig men att ni sen lyfter över henne till hennes spjälsäng och hon får sova där ensam på kvällen? så kanske ni får söva om henne många gånger i början men till slut vänjer hon sig ju vid en ny säng. För på kvällarna brukar hon väl ändå kanske sova ensam medan ni är uppe ett tag till?

Jo men det är inte det att hon inte kan sova i sin egna säng. Som det är nu så somnar hon bredvid mig i våran säng, sen lyfter jag över henne till sin säng o hon sover oftast halva natten där.

Det jag vill komma åt är att jag vill vänja henne på något snällt o lugnt sätt att somna i sin egen säng, och så småningom att somna på egen hand utan hjälp från mig..

Vet dockinte riktigt hur jag ska gå till väga. Tack så mkt för svaret! ?
  • Boarder
    lövet2 skrev 2013-10-14 15:44:22 följande:
    Vi började med att vänja dem vid att sova i egen säng. Då fick de somna bredvid mig i TV-soffan (eller i bland i mitt knä) och så bar jag dem till sängen när de somnat. Nästa steg var att somna i sängen medan jag låg/satt bredvid. Det kunde förstås ta lite tid, så jag brukade sitta och läsa eller virka. När det gick bra, så började jag lägga dem för att sedan gå och göra något "viktigt" och så kom jag "sedan". Rätt vad det var, så kunde de somna medan de väntade på mig, och då var det bara att köra på ...

Det lät som en bra grej. Stegvis liksom... :) ska prova att bara sitta bredvid. Dock så brukar hon ju ställa sig upp och börja kasta ur sängkläderna ur spjälsängen o efter ett tag gnäller hon..

Men defenitivt värt att prova. Tack för rådet!
  • Alexi

Vi gjorde det när vår dotter var ett. La ner henne i sängen efter välling, saga och gos i famnen. Sen satt vi helt tysta i hennes rum och bara var där medan hon bökade. Tog bara upp om hon blev ledsen, kramade och lugnade och la ner igen. Pratade inte i onödan. Hade mysig sovmusik på i rummet. Satt där tills hon somnade viljet säkert tog 1-1.5 timma i början men sen snabbt blev bättre.

• Grävling 75

Har gjort samma sak från typ 8 månader med båda. Satte en rutin med välling, pyamas, saga och sjunga. Satt sedan vid spjälsängen tyst och med ryggen mot. I början satt jag så nära att de kunde pilla på mig men flyttade mig några cm framåt varje kväll. Nattade tyst om om det behövdes. Pratade inte! Tog som sagt någon timme i början men gick fortare och fortare. Till slut satt jag utanför dörr på glänt och kunde gå efter ett par minuter.

Yngsta började vakna vid kl 4-5 varje natt vid ca ett års ålder, och då gjorde jag likadant på nätterna. Inte så kul att sitta där på natten men det var typ en vecka det handlade om och sedan har han alltid sovit hela nätter i egen säng. Tåååålamod är vad som krävs!

• En blå giraff
    lövet2 skrev 2013-10-14 15:44:22 följande:
    Så har vi börjat göra med sonen som är 2 år 3 mån. Han somnar i vår säng men vi känner att det skulle vara skönt om vi slapp ligga bredvid. Så vi ligger där en stund och sen går iväg för att "kissa" eller "fixa något". Så det har hänt nu flera kvällar att han somnat själv. 
  • annak81

vande min dotter då hon var året. hon var van att jag låg o klappa på henne. tog d stegvis, låg bredvid tyst o sen flyttade närmare dörren. vek tvätt lr ngt. tog ca två veckor. ett tips är lugn musik, jag älskar carolas sov på min arm. spelade den cdn varje kväll på låg volym. lycka till:)

• Boarder

Fina tips ni har allihopa! Tålamod är ju vad som krävs, och jag skulle nog ha bättre tålamod om jag visste att metoden jag använde verkligen fungerade. Blir lätt typ "nähe, det funkade inte, då kör vi på gamla invanda stilen för d funkar ju definitivt. " sen är man lika uppgiven och rådvill igen.

Men jag ska absolut prova detta som ni alla verkar ha gemensamt.. att stegvis ta sig ut ur rummet. Och sen hålla i det på natten när hon vaknar... :)

• Grävling 75

Tålamod som sagt! Man måste påminna sig själv om att det kommer att funka och hålla sin linje. Har din sambo bättre tålamod kanske han kan ta det? Här hemma är det jag som är målmedveten och har tålamodet, så det är jag som har tagit det här.

Svar på tråden ni som vande barnet att somna själv/i eget rum efter 1, hur gjorde ni?!