• Svinto

Att sova....

Har en kille på lite dryga 3,5 år.

Han går på dagis och när han kommer hem därifrån är han så otroligt trött så han bara gråter. Jag låter honom vila sig en stund i hopp om att det ska bli bättre men gnället fortsätter sen o han gnuggar ögonen- som om sömnen på 30-45 min inte räcker. 

Att få honom somna på kvällarna kan vara jobbigt efter att han sovit på dagen- men samtidigt kan det vara lika dant om han INTE sover på dagen. Enda skillnaden är att vi slipper gråt o gnäll under tiden han sover på dagen

På kvällen är han pigg o glad när han ska lägga sig. Han kan hålla på att ha "party" som vi kallar det i upp emot 3 timmar efter sängdags. Han är aldrig ledsen utan han skrattar, är glad o bökar runt i sin säng. Får max ha en bil i sängen och inget annat.

Vill ha tips o råd hur vi ska få en rätsida på detta. Att bara höra honom gnälla dag ut o dag in är rätt enerverande.

Annars är han en pigg, frisk kille men med ett otroligt humör o vilja  

• Svar på tråden Att sova....
  • I969

Hur menar du med att du låter honom vila en stund? Ligger han en stud i sängen? Läser bok typ? Låter som att utmana ödet, man vet ju själv att man mest bara blir tröttare av att "vila" om man inte får sova en stund. Det är en ganska knepig tid övergången till mindre/utesluten dagsömn och min erfarenhet är att man under den perioden får hitta på särskilt skojiga saker efter dagis. Dels behövs alltid tidig mat, om middagen blir sen så brukar det bli tji... Saker som är bra att göra är bad eller vattenlek. Jag har brukat lägga lite fruktbitar i en skål eller grönsaksstavar att ha med i badet. Vattenskoj bredvid när man lagar mat har mina killar också uppskattat, alltså fylla diskhon med vatten och mycket tvål och "diska" eller blanda ihop ingredienser till lite egen mat. Att leka själv i trött tillstånd är inte att tänka på. När man sedan ska äta så kan det vara bara för mycket att sitta upprätt vid middagsbordet stilla på en stol... Om man har något enkelt att plocka i sig så kan man gosa in sig i soffan och äta lite till Bolibompa. Det handlar ju ändå om en ganska kort period och våra barn har i alla fall inte haft svårt att återgå till mer civiliserade middagar senare. Jag skulle inte återgå till mer dagsömn i den åldern i alla fall.

• skogsvitter

Jag tycker det låter som att han är överstimulerad och inte övertrött, vilket är två helt olika företeelser! Det är inte konstigt att han är trött i skallen, helt slut och alldeles förfärligt grinig och skrikig efter en hel dag i en stimmig och stökig förskolemiljö där troligtvis en hel drös med ungar ständigt tävlar om att bli sedda och få bekräftelse.

Något som kanske kan fungera är att snabbt ge blodsockerhöjande direkt när du hämtar, eller så snart som möjligt. Även om han ätit mellis kan en snabb frukt vid hämtning eller yoghurt eller liknande vara behövligt. Dessutom tror jag att det är väldigt nyttigt och även nödvändigt för många att få en stunds vaken vila tillsammans med en lugn förälder. Att sitta eller ligga tätt intill och bara ta det lugnt tillsammans en liten stund innan man sätter igång med göromål som tex middag och liknande gör underverk, jag lovar! En 15-30 minuter tillsammans med en saga, lite prat om dagen och allmänt mys i lugn och ro raderar dagens oro och stress, alla barn borde få en sådan stund med någon förälder när man kommer hem efter en lång dag tycker jag

Hoppas något av råden kan hjälpa, vet hur det är att ha gnäll och skrik efter hämtning och det har inte handlat om trötthet! Överstimulering och behov av att återknyta med föräldern och att få bekräftelse, de är fortfarande väldigt små, det kan man behöva påminna sig om ibland.

• Svinto
    I969 skrev 2013-10-14 16:46:35 följande:
    Hur menar du med att du låter honom vila en stund? Ligger han en stud i sängen? Läser bok typ? Låter som att utmana ödet, man vet ju själv att man mest bara blir tröttare av att "vila" om man inte får sova en stund. Det är en ganska knepig tid övergången till mindre/utesluten dagsömn och min erfarenhet är att man under den perioden får hitta på särskilt skojiga saker efter dagis. Dels behövs alltid tidig mat, om middagen blir sen så brukar det bli tji... Saker som är bra att göra är bad eller vattenlek. Jag har brukat lägga lite fruktbitar i en skål eller grönsaksstavar att ha med i badet. Vattenskoj bredvid när man lagar mat har mina killar också uppskattat, alltså fylla diskhon med vatten och mycket tvål och "diska" eller blanda ihop ingredienser till lite egen mat. Att leka själv i trött tillstånd är inte att tänka på. När man sedan ska äta så kan det vara bara för mycket att sitta upprätt vid middagsbordet stilla på en stol... Om man har något enkelt att plocka i sig så kan man gosa in sig i soffan och äta lite till Bolibompa. Det handlar ju ändå om en ganska kort period och våra barn har i alla fall inte haft svårt att återgå till mer civiliserade middagar senare. Jag skulle inte återgå till mer dagsömn i den åldern i alla fall.
    Han sover knall fall... Hinner inte lägga huvudet på kudden.
    Denna "övergångsperiod" har hållt på i nästan ett år nu så det är ingen tillfällighet.

Det känns som en omöjlighet att  hålla honom vaken när vi kommer hem. Är oftast hemma vid 14:30 tiden. Kan inte hålla koll på honom hela tiden och  han kan ju somna överallt. Han tycker om att hjälpa till med maten o det får han ju också med det han kan men inte vid 14:30 tiden på dagen.
  • Svinto
    skogsvitter skrev 2013-10-14 17:20:36 följande:
    Jag tycker det låter som att han är överstimulerad och inte övertrött, vilket är två helt olika företeelser! Det är inte konstigt att han är trött i skallen, helt slut och alldeles förfärligt grinig och skrikig efter en hel dag i en stimmig och stökig förskolemiljö där troligtvis en hel drös med ungar ständigt tävlar om att bli sedda och få bekräftelse.

Något som kanske kan fungera är att snabbt ge blodsockerhöjande direkt när du hämtar, eller så snart som möjligt. Även om han ätit mellis kan en snabb frukt vid hämtning eller yoghurt eller liknande vara behövligt. Dessutom tror jag att det är väldigt nyttigt och även nödvändigt för många att få en stunds vaken vila tillsammans med en lugn förälder. Att sitta eller ligga tätt intill och bara ta det lugnt tillsammans en liten stund innan man sätter igång med göromål som tex middag och liknande gör underverk, jag lovar! En 15-30 minuter tillsammans med en saga, lite prat om dagen och allmänt mys i lugn och ro raderar dagens oro och stress, alla barn borde få en sådan stund med någon förälder när man kommer hem efter en lång dag tycker jag

Hoppas något av råden kan hjälpa, vet hur det är att ha gnäll och skrik efter hämtning och det har inte handlat om trötthet! Överstimulering och behov av att återknyta med föräldern och att få bekräftelse, de är fortfarande väldigt små, det kan man behöva påminna sig om ibland.
    Tack för kloka råd som jag verkligen ska ta till mig o testa. Framförallt det med att äta någon direkt när vi kommer hem.
    Att ligga/sitta bredvid honom för vila har aldrig funkat så det tror jag tyvärr inte på  

Ibland känns det som om man gör barnen större än vad de egentligen är men som du skriver- 3,5 år är fortfarande rätt litet... 
  • En blå giraff

Men sover han inte på dagis alltså? Om han alltid somnar vid 14.30 när ni kommer hem så verkar det ju bättre att han i så fall sover tidigare på dagen på dagis tycker jag. 14.30 verkar för sent på dagen att sova. 

• Spartacus

låter som min son och tyvärr har jag inte mycket tröst att ge... för vår del har alla sömnbekymmer kommit periodvis och på olika sätt. först när man skulle arbeta bort vilan på dagis och sen för att han agerade så som du beskriver, men vi slet med att hålla honom vaken och gärna utomhus, alt i soffan med högläsning ur några böcker. mellanmål är ju vettigt.

det har hela tiden varit svårt att "ta ner honom", redan som bebis var det mycket headbangande innan han somnade i famnen och sen körde jag med massage och nu så är det nåt annat som gör att kroppen vrider på sig, förmodligen rastlös kropp eller växtvärk. dottern har inte haft några som helst bekymmer av detta slag.

är din son kroppslig och fysisk i övrigt? min son har alltid haft våldsamma tendenser... dvs han vevar med kroppsdelarna, men inte alltid med flit utan förmodligen mest för att han behövt göra av med lite energi han kelar ganska våldsamt osv.   

hoppas att ni finner en bra lösning för just er, för oss är alla lösningar lösningar sålänge de funkar   

• Svinto
    En blå giraff skrev 2013-10-14 20:42:42 följande:
    Men sover han inte på dagis alltså? Om han alltid somnar vid 14.30 när ni kommer hem så verkar det ju bättre att han i så fall sover tidigare på dagen på dagis tycker jag. 14.30 verkar för sent på dagen att sova. 
    Nej, det slutade han med för ca ett år sedan.

Har sagt till på dagis att han gärna får sova där nu from imorgon. Tror dock att han inte har tid till att sova på dagis.... 
  • Svinto
    Spartacus skrev 2013-10-14 20:47:05 följande:
    låter som min son och tyvärr har jag inte mycket tröst att ge... för vår del har alla sömnbekymmer kommit periodvis och på olika sätt. först när man skulle arbeta bort vilan på dagis och sen för att han agerade så som du beskriver, men vi slet med att hålla honom vaken och gärna utomhus, alt i soffan med högläsning ur några böcker. mellanmål är ju vettigt.

det har hela tiden varit svårt att "ta ner honom", redan som bebis var det mycket headbangande innan han somnade i famnen och sen körde jag med massage och nu så är det nåt annat som gör att kroppen vrider på sig, förmodligen rastlös kropp eller växtvärk. dottern har inte haft några som helst bekymmer av detta slag.

är din son kroppslig och fysisk i övrigt? min son har alltid haft våldsamma tendenser... dvs han vevar med kroppsdelarna, men inte alltid med flit utan förmodligen mest för att han behövt göra av med lite energi han kelar ganska våldsamt osv.   

hoppas att ni finner en bra lösning för just er, för oss är alla lösningar lösningar sålänge de funkar   

Som du skriver så verkar våra killar vara rätt lika...
    Hur går det nu för er?

Känner igen det om att det är svårt att ta ner honom. Han klagar mycket på ont i benen (han är utredd för detta o det är inget som syns något konstigt på) . Jag försöker massera honom men han bara skrattar som jag killar honom istället.

Jo, här vevas det en del också. Han är överallt o ingenstanns - alltid En mysig stund när vi kramas finns tyvärr inte i vår värld  
  • Leiben
    . Dessutom tror jag att det är väldigt nyttigt och även nödvändigt för många att få en stunds vaken vila tillsammans med en lugn förälder. Att sitta eller ligga tätt intill och bara ta det lugnt tillsammans en liten stund innan man sätter igång med göromål som tex middag och liknande gör underverk, jag lovar! En 15-30 minuter tillsammans med en saga, lite prat om dagen och allmänt mys i lugn och ro raderar dagens oro och stress, alla barn borde få en sådan stund med någon förälder när man kommer hem efter en lång dag tycker jag

Det 
  • Leiben

Se ovan!

Just detta tror jag också på. Tycker att mitt barn visar det själv. Trots att vi pusslar men hämtning och lämning och jag jobbar deltid (dock ledig en dag i veckan) så visar min kille att han har jättebehov av just detta ÄVEN om han sovit närmare 2 timmar mitt på dagen. Det är det första han gör, just att vilja sitta i knä eller bara ligga och gosa. Ofta ber han om att få bli läst för just den tiden. Han behöver tanka mamma och lugn. 

Han är 3 år. 

• Onefineday

Tack Skogsvitter för kloka råd
  • Svinto

Nu har det gått ett tag sedan jag skrev här senast. Killen vår har hunnit bli 4 år. Stor kille nu!!

Nu låter ni honom bestämma själv om han vill sova på dagis eller inte då det inte är någon större skillnad hemma på kvällen.

Vi har haft en otroligt jobbig period med honom ända sedan han var liten men nu verkar det vända lite. Han är mer glad o pigg än ledsen o sur.

Känns som om detta kommer att lösa sig det också även om han självklart är trött på morgonen fortfarande

• Sonja123

Hej!

Sover han gott på natten? Inga apnéer, munandning, snarkningar e dyl? 

• Svinto

Han sover oftast som en stock när han väl somnat. Har alltid velat sova i eget rum så vi har inte 100% koll på snarkningar,apnéer och munandningar men upplever inte det som något besvär.

• Sonja123

Ok. Ser att jag inte skrev varför jag frågade Tungan ute. Vi har nämligen haft våra barn opererade för mandlar och polyper som gav apnéer, dålig och orolig sömn, som i sin tur ledde till övertrötthet på dagarna, griniga, tvära, stökiga vid matbordet. 

Svar på tråden Att sova....