Inlägg från: Anonym (Ekonomen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ekonomen)

Ekonomer av olika slag, vad tjänar ni?

Jag misstänker att jag har lite för låg lön, har kollat statistik men svårt att hitta bra underlag. Så jag frågar nu er, mest på skoj dock.. Vad tjänar ni ekonomer/civilekonomer i månaden samt ålder och kön? Jag, kvinna, 32 år, 35 500kr/mån.

• Svar på tråden Ekonomer av olika slag, vad tjänar ni?
  • Anonym (Ekonomen)
    SuzR skrev 2013-10-14 20:17:27 följande:
    Finns väl olika kategorier men min sambo jobbar på bank och får 65.000 innan skatt plus bonus.

Ok, får jag fråga hur gammal din sambo är?
  • Anonym (Ekonomen)
    SuzR skrev 2013-10-14 20:19:25 följande:
    Just det, han är snart 39 år

Ok, tack för svar!
  • Anonym (Ekonomen)
    Anonym (Erik) skrev 2013-10-14 20:23:24 följande:
    Jag funderar på att plugga till ekonomisk rådgivare (yrkeshögskola). Det är väl en slags ekonom eller är jag helt ute och cykla? Är det svårt att få jobb inom det området idag? Vad är dina arbetsår uppgifter?

Jag jobbar som analytiker inom industribranschen. Vet inte alls hur jobbsituationen ser ut för ek rådgivare tyvärr. Jag blev själv klar -08 och fick jobb efter 1,5 år.
  • Anonym (Ekonomen)

Omvärldsanalys, bevakning av konkurrenter, ta fram material samt presentera för medarbetare/chefer, delta i diverse konferenser som exempelvis hålls av olika branschorganisationer. Jobbar inte alls med kunder.

• Anonym (Ekonomen)
    Anonym (Abc) skrev 2013-10-14 21:10:40 följande:
    Det där beror ju helt på. Jag har 42 000, kvinna, 34 och har jobbat i 6 år. Jag jobbar inom it (men är ekonom). Mina vänner som är ekonomer har allt från under 30 000 och över 50 000 (skiljer ca 25 000 i inkomst mellan högst och lägst). Alla är ungefär lika gamla och har jobbat ungefär lika länge men jobbar i olika branscher och med vitt skilda arbetsuppgifter. Jag har kollegor som jobbar med ungefär samma sak som mig och som har betydligt lägre lön trots att de är äldre och har mer erfarenhet, de har helt enkelt inte gjort lika bra ifrån sig eller byter aldrig arbetsplats.

Ja, jag vet.. Mest på skoj som sagt. Jag har jobbat i 3,5 år. Har du bytt jobb många ggr?
  • Anonym (Ekonomen)
    Anonym ($) skrev 2013-10-15 10:12:30 följande:
    Det är ju uppenbart man valt fel yrke. / läkare

Du?
  • Anonym (Ekonomen)
    Anonym ($) skrev 2013-10-16 11:12:41 följande:
    Jobbat i snitt 240 klocktimmar per månad detta året, både dagtid, nattetid, helgtider. Komptiden för detta ligger på hög och är omöjlig att ta ut pga schemat är tight. Jag jobbar gratis på mina luncher, fika är en utopi gemene dag och så även kissepauser under somliga jourer som för övrigt är 18 h långa pass där man helst ska vara på fyra ställen samtidigt. På fritiden förväntas jag läsa på, och förbereda mig inför div operationer. Därtill presenteras ens skrå i media som profithungriga egoistiska förrädare som äter upp landstingens ekonomi. Jag är trött och ledsen, så är flera kollegor. Min grundlön är 38500. Jag funderar varje dag på att jag borde ha läst något annat för att slippa magsår och att sitta och gråta av trötthet på läkarexpeditionen, och kunna använda studitiden och hjärnan på något som kan försörja en utan att samtidigt förtära en. Men det var inte min mening att sno tråden, i ett svagt ögonblick lät jag min bitterhet kräkas lite.

Tråden kan användas till mycket så skriv på du om du vill. Jobbar du på ett större sjukhus? Hur är det med vårdcentralen? Har vänner som jobbar så, inte lika hög status som de större sjukhusen men betydligt humanare arbetstider.
  • Anonym (Ekonomen)
    Anonym (En ekonom till) skrev 2013-10-15 21:43:01 följande:
    Själv pluggade jag 7 år (tog dubbel examen) så våra studielån o ung lika. Något jag o sannolikt många andra ekonomer m mig saknar är övertidsersättning. Antar stt ni läkare har bättre avtal där? Ett vanligt år jobbar jag minst 200h över o har eg ingen "rätt" till ledigt eller lön för den tiden! Nu har jag en vettig chef som ber oss försöka ta igen tid men ibland funkar det inte eftersom nya deadlines uppkommer ständigt!

Då förstår jag att du har relativt hög lön. Jag måste ju erkänna att jag aldrig har behövt jobba övertid och upplever jobbet inte särskilt stressigt. Det måste ju även räknas in såklart.
  • Anonym (Ekonomen)

Tack alla för era svar. Inget går ju egentligen att jämföra med roligt att läsa hur ni alla har det.

Svar på tråden Ekonomer av olika slag, vad tjänar ni?