• Heidi82

Endometrios - varför svårt få barn?

LillaJag06 skrev 2013-10-14 23:02:51 följande:
    Har aldrig hört att Endo ska ha något med äggkvaliten att göra. Men däremot det tjejen (den första som svarade) berättade.
    Har själv svår Endo i form av hemska smärtor som inget biter på :/ det är en annan historia.

Ang er diskussion om endo kan orsaka daliga ägg skulle jag bara vilja flika in en sak. Jag gjorde en insemination i Augusti där läkaren gav oss 10% chans att lyckas. Hon menade att det beror pa att som endopatient har man oftast för hart skal pa äggen. Vilket gör att spermierna inte har det sa lätt att befrukta ägget. Sen att vi även har manlig faktor med slöa simmare gör ju inte saken bättre. Men vi blev radda att köra direkt pa IVF nästa gang om det inte skulle lyckas. Och nu är vi i startgroparna för vart första IVF/ICSI.

Jag vet inte varför man far hardare skal pa äggen när man har endometrios. Men det var vad min läkare sa till mig iaf.

• Heidi82

FaithHopeLove: Hur länge nedreglerades du exakt? Jag har just tagit min 2a enantonspruta. Jag och min läkare siktar på ca 4-5 månader. Har oxå haft sämre äggkvalitet vid mina två senaste IVFer. Jag hoppas att enantonet nu ska vara lösningen...

• Heidi82

Eija: Det finns många orsaker till varför det kan vara svårt att uppnå en graviditet om man har endo. Men lika svårt som vissa har det, lika lätt kan det gå för andra. Det är högst individuellt.

Oftast är det stopp i äggledarna pga sammanväxningar, äggkvaliteten kan försämras och det sägs att det är ogästvänlig miljö i livmodern.

Jag är en av dom som har problem med att bli gravid och gör just nu en lång klimakteriebehandling för att svälta ut sjukdomen. Tilläggas bör att jag har adenomyos, alltså en variant av endo fast den sitter i livmodermuskulaturen.

En god vän till mig som har svår endo och opererats otaliga gånger blev gravid på tredje försöket.

• Heidi82

Jag säger inte att alla behöver det. Men jag behöver det för att avaktivera minadenomyos. Jag har bara hört att hormonstimuleringen (IVF) triggar endon eftersom man pumpar in östrogeni kroppen. Inte att nedregleringen gör det eftersom kroppen "stängs av" på hormonproduktion.

• Heidi82

Tack för ditt svar! Kommer oxå att sikta på 4 mån. Började du med hormonstimuleringen efter exakt fyra månader eller efter två veckor av den sista sprutan? Ursäkta för mina specifika frågor.. Men har hört att man kan utnyttja dom sista två veckorna med hormonstimulering.

• Heidi82

Circadin? Har jag aldrig hört talas om. Gjorde du behandlingen i Sverige eller utrikes?

• Heidi82

Jag googlade och Circadin är melatonin. Intressant, ska nog ta upp det med min läkare eftersom jag också har sämre äggkvalitet. Det står dock att man inte ska ta Circadin om man har en känd autoimmun sjukdom och det är ju just vad endo är.. Jaja ska undersöka saken iaf. Tack för tipset!

• Heidi82

Vad trist för din syster. Jag bor inte i Sverige så vet inte riktigtmen har hört att Endometrioscentrat i Uppsala ska vara bra. Hoppas att hon får rätt vård och att det inte ska dröja för länge.

• Heidi82

Faithhopelove: WOw. Det måste jag be min läkare att skriva ut! Men undra om man kan äta det i kombination med DHEA. Mina ägg slutar också dela sig efter ca 3-4 dgr. Troligtvis pga endon. Jävla endo vad det ställer till det för oss! Mensen har jag även svåra sömnstörningar nu när jag är på enantonbehandling så lite melatonin kan ju inte skada. Dubbel nytta liksom!

• Heidi82

Tii: Jag vet inte om immunspåret berör alla med endo men jag får ta prednisolon (kortison) inför varje IVF för att lugna immunförsvaret. Endo är ju en autoimmun sjukdom. Har man en brukar man ha flera. Jag har även hypotyreos, underfunktion på sköldkörteln. Det sägs att det hör ihop med endon.

• Heidi82

Tii: Jag tar bara prednisol mot just immunförsvaret. Sen Omega 3 och pycnogenol för att försöka dämpa inflammationen i kroppen. Har just varit nedreglerad i 3 mån o har börjat med hormonstimuleringen inför IVF nr3.

• Heidi82

Eija: Jag vet inte om endo o mf hänger ihop men definitivt att endo och hypo hör ihop. Sedan kan hypo leda till mf..

Svar på tråden Endometrios - varför svårt få barn?