• Angels

Endometrios - varför svårt få barn?

Varför har kvinnor med endometrios ofta svårt att bli gravida? Har läst om dålig äggkvalitet, men är det den enda orsaken? Att jag undrar är för att i så fall skulle en äggdonation exempelvis kunna "bota" problemet, eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Endometrios - varför svårt få barn?
  • Jag är bara jag

Det är för att det kan bli cystor lite varstans runt äggstockar,äggledare och livmodern och ibland t.o.m stopp i äggledarna. Plus att det räknas som fel i immunförsvaret vilket ofta leder till missfall. Det  räknas knappt som orsak till m.f i Sverige,men ofta utomlands och där kan man medicinera mot just det.

Däremot borde ju inte äggkvaliteten påverkas utan mest förhållandena för att kunna ta emot en graviditet. Så ÄD p.g.a endo. kanske inte är bästa lösningen,men nån annan kanske vet "bättre". Sen är det ju långt ifrån alla med endo. som får svårt att få barn. Tror det drabbar ca 30% av alla.

• Angels
    Jag är bara jag skrev 2013-10-14 22:19:50 följande:
    Det är för att det kan bli cystor lite varstans runt äggstockar,äggledare och livmodern och ibland t.o.m stopp i äggledarna. Plus att det räknas som fel i immunförsvaret vilket ofta leder till missfall. Det  räknas knappt som orsak till m.f i Sverige,men ofta utomlands och där kan man medicinera mot just det.

Däremot borde ju inte äggkvaliteten påverkas utan mest förhållandena för att kunna ta emot en graviditet. Så ÄD p.g.a endo. kanske inte är bästa lösningen,men nån annan kanske vet "bättre". Sen är det ju långt ifrån alla med endo. som får svårt att få barn. Tror det drabbar ca 30% av alla.
    Tack för svar. Jag har ingen endometrios bekräftad, men min mamma tycker jag ska kolla upp det (om nu någon läkare vill göra det), då symptomen stämmer in på mig. Kan de se att cystorna är endo? Även om de inte letar efter just det?

Jag har tagit bort polyper i livmodern, men det är kanske inte samma sak. Jag hoppas förstås att de inte hittar något, samtidigt som det skulle förklara vääääligt mycket. Tyvärr har ingen tidigare läkare velat ens bry sig om att titta på det tidigare. Så fort jag nämnt det, så har de viftat bort det med att jag inte kan ha endo, men jag är ändå orolig.
  • Malima

Gå till en annan gynekolog! Jag fick hjälp på en privat klinik som hjälpte mig vidare till kvinnokliniken där jag fick min diagnos! Som tur var behövde inte jag någon behandling för att bli med barn utan fick en underbar son ändå!

• Jag är bara jag
    Angels skrev 2013-10-14 22:29:43 följande:
    Tack för svar. Jag har ingen endometrios bekräftad, men min mamma tycker jag ska kolla upp det (om nu någon läkare vill göra det), då symptomen stämmer in på mig. Kan de se att cystorna är endo? Även om de inte letar efter just det?

Jag har tagit bort polyper i livmodern, men det är kanske inte samma sak. Jag hoppas förstås att de inte hittar något, samtidigt som det skulle förklara vääääligt mycket. Tyvärr har ingen tidigare läkare velat ens bry sig om att titta på det tidigare. Så fort jag nämnt det, så har de viftat bort det med att jag inte kan ha endo, men jag är ändå orolig.
    Endo. syns bara via laparoskopi så det kan vara svårt att få igenom utan stark misstanke. Polyper är nåt helt annat,de syns dessutom via VUL,men de här cystorna kan växa var som helst i nedre delen av magen så därav operationstvånget. Under op. kan man dessutom ta bort dem och sen medicineras så man blir symtomfri.

Har du många symtom på just endo. tycker jag du ska tjata dig till en op. Om inte annat för att utesluta just det. Ju fler orsaker till infertilitet man kan utesluta eller ev. hitta desto större chans har man ju vid behandling. För jag antar att du funderat på ÄD eftersom du nämner det i ts?
  • Angels
    Jag är bara jag skrev 2013-10-14 22:41:02 följande:
    Endo. syns bara via laparoskopi så det kan vara svårt att få igenom utan stark misstanke. Polyper är nåt helt annat,de syns dessutom via VUL,men de här cystorna kan växa var som helst i nedre delen av magen så därav operationstvånget. Under op. kan man dessutom ta bort dem och sen medicineras så man blir symtomfri.

Har du många symtom på just endo. tycker jag du ska tjata dig till en op. Om inte annat för att utesluta just det. Ju fler orsaker till infertilitet man kan utesluta eller ev. hitta desto större chans har man ju vid behandling. För jag antar att du funderat på ÄD eftersom du nämner det i ts?
    Vi var beviljade ÄD pga min dåliga äggkvalitet, men så drog de tillbaka det tyvärr. Detta då vi gjorde IVF på ett sjukhus som inte var det vi tillhör (vårdgarantin) och när vi då kom till det sjukhus vi tillhör så backade de och ansåg att vi har lika stor chans att bli gravida med mina ägg som donerade. Dock är de dåliga, de dör av en efter en och de de sätter in, de tycker i alla fall jag, inte har några garantier för överlevnad. Har gjort en embrodonation också utan resultat.

Alltså, mina symptom är väl djupa samlagssmärtor (eller smärtor över lag vid samlag...), som ingen lyckas hitta felet på. Har fått många olika förslag på vad det kan vara, bland annat en som ansåg att det var för att jag inte var tillräckligt upphetsad och en annan som ansåg att jag skapade problemet själv. Problem med tarmen (många års utredningen ledde till att de inte hittade vad det beror på och satte IBS som diagnos), kallsvettas (året runt), mellanblödningar, ofta att det känns som att jag har UVI men att de aldrig bryter ut. I övrigt mår jag ofta illa, har ont vid ägglossning, ont vid mens (inte alltid, men ibland, kanske inte så jag dör, men ändå ont). Har ägglossningen just nu och det gör ont långt ner på magen och i korsryggen.
  • Angels

Finns säkert några fler symptom som stämmer in, men det är vad jag kommer på just nu. Läste förresten om trötthet också och ja, jag är grymt trött jämt. D-vitamin hjälper dock mot tröttheten. :)

• LillaJag06

Har aldrig hört att Endo ska ha något med äggkvaliten att göra. Men däremot det tjejen (den första som svarade) berättade.

Har själv svår Endo i form av hemska smärtor som inget biter på :/ det är en annan historia.

• Jag är bara jag

Antar att du vet hur din livmoder ligger? Ja,varför skulle du inte veta efter flera IVF:er Tungan ute ,men jag frågar eftersom jag såg ett tv-program nyss där en kvinna hade ont så pass att samlag nästan var uteslutet och även mensen gjorde ont och det berodde på bakåtlutande och böjd livmoder. Men mest troligt hade du vetat det. Sen finns ju vestibulit,men det gör ju inte ont jämt. Jag hade endo. förr och helt extrem mensvärk! Går inte med ord beskriva,men det tog flera akutbesök och flera läkare och många år innan jag fick hjälp-op. och medicin.

Många gånger får man tjata,byta läkare,googla sig blå själv så man har rejält på fötterna och speciellt inom infertilitetsvärlden tyvärr. Egentligen tycker jag inte dina symtom är renodlad endo. Kanske endo.visst,men kanske även annat. Mitt absolut enda symtom var min extrema mensvärk som inte ens ketogan bet på.

Antar att du testade Prednisolon vid din EA?

• Angels
    LillaJag06 skrev 2013-10-14 23:02:51 följande:
    Har aldrig hört att Endo ska ha något med äggkvaliten att göra. Men däremot det tjejen (den första som svarade) berättade.
    Har själv svår Endo i form av hemska smärtor som inget biter på :/ det är en annan historia.
    Läste om det någonstans men minns inte var, att många med endo har nedsatt äggkvalitet.
  • Angels
    Jag är bara jag skrev 2013-10-14 23:05:09 följande:
    Antar att du vet hur din livmoder ligger? Ja,varför skulle du inte veta efter flera IVF:er Tungan ute ,men jag frågar eftersom jag såg ett tv-program nyss där en kvinna hade ont så pass att samlag nästan var uteslutet och även mensen gjorde ont och det berodde på bakåtlutande och böjd livmoder. Men mest troligt hade du vetat det. Sen finns ju vestibulit,men det gör ju inte ont jämt. Jag hade endo. förr och helt extrem mensvärk! Går inte med ord beskriva,men det tog flera akutbesök och flera läkare och många år innan jag fick hjälp-op. och medicin.

Många gånger får man tjata,byta läkare,googla sig blå själv så man har rejält på fötterna och speciellt inom infertilitetsvärlden tyvärr. Egentligen tycker jag inte dina symtom är renodlad endo. Kanske endo.visst,men kanske även annat. Mitt absolut enda symtom var min extrema mensvärk som inte ens ketogan bet på.

Antar att du testade Prednisolon vid din EA?
    För tillfället har jag inga andra alternativ, så ska försöka iallafall.

Nä, ingen har sagt något om min livmoder. Har bytt läkare tusen gånger och nu går jag på akupunktur istället. Vestibulit är det absolut inte, är inte alls sådana smärtor. Som sagt, vet inte alls, letar mest efter en diagnos och greppar efter halmstrån.
Svar på tråden Endometrios - varför svårt få barn?