Ni som blivit igångsatta, se hit!
Ni som blivit igångsatta, hur upplevde ni er förlossning? Hur lång tid tog det? Blev det några komplikationer?
Ni som blivit igångsatta, hur upplevde ni er förlossning? Hur lång tid tog det? Blev det några komplikationer?
Igångsatt bf +2. Bf+3 blev det akutsnitt. Fast ska tillägga att akutsnittet hade nästan garanterat blivit även om jag inte blivit igångsatt.
Var faktiskt smidigt med igångsättning jämfört med första som jag led i flera timmar.. Här hade jag värkar i ca 8 timmar, och var öppen 8 cm vid snittet sedan. Helt hanterbart.
Tack allihop för era svar!
Det känns ändå som om merparten som blir igångsatta slutar med sugklocka eller ett akut ks? Och att det är väldigt intensivt?
Samt att det kan ta väldigt lång tid, kanske med pinvärkar i något dygn eller två..?
Blev igångsatt med mitt första barn med gel i vecka 36+5. Behövdes bara en kur det drog igång direkt. 6 timmar senare var hon ute.
Blev igångsatt och det tog ca 40 timmar från att de satte gelén tills min dotter var ute. Hade pinvärkar i ett dygn. De "tog" vattnet på mig och jag fick värkstimulerande dropp. Mådde mycket dåligt under pinvärkarna med kräkningar bl.a. så var mycket trött när det var dags på riktigt, men då var det som min kropp gick in på autopilot och bara körde. Häftig upplevelse.
Jag blev igångsatt med fjärde barnet och det gick smidigare än jag trott.
Jag var öppen 2 cm och hade regelbundna sammandragningar när jag kom in vid 9. Vid 10.40 valde man att ta hinnorna så vatten gick.Ingenting hände så vid 14 kopplades dropp in och vid 15 kände jag första värken men det hände inte mycket med öppningsskedet.Vid 16 var jag öppen 3 cm och hade en bit av tappen kvar, vid 17 var den utplånad men jag var öppen detsamma. Jag började även få kraftigare värkar i samma veva och 18.10 var jag öppen 6 cm och 17 minuter senare är dottern född på en krystvärk. Huvudet hade kommit ut när bm kom in på rummet.
Väntar nu femte och hoppas bli igångsatt även denna gång.
Blev igångsatt 38+0 av humanitära skäl. Var öppen 3 cm så det var bara att ta hål på hinnorna så vattnet gick. Drygt 5 timmar senare var sonen ute. Blev lite sydd men inget mer. Sen att det det känns som att nån har kört med en jordfräs mellan benen har inte med igångsättningen att göra. Det är för att en jäkla unge har pressats ut genom härligheten. Haha!
Blev igångsatt dagen innan BF pga en blödning (som läkarna inte riktigt visste vad den berodde på) och en liten bebis. Fick propess för att mjuka upp livmodertappen vid ett-tiden på dagen, då var jag bara öppen en cm. Under eftermiddagen fick jag tilltagande pinvärkar, riktigt vidriga. Tror att vi tog tiden på värkar som var över fem minuter... Framåt kvällen var jag fortfarande bara öppen en cm, fick Bricanyl för att värkarna skulle avta. Och vid elva på kvällen fick jag en sovdos morfin (fortfarande en cm öppen). Tyckte dock inte att värkarna avtog och sova gick inte. Kvart över tolv var jag helt plötsligt tre cm öppen och fick komma in på ett förlossningsrum.
Antar att det var riktiga värkar som dragit igång då för efter en halvtimme på förlossningsrummet med lustgasmasken som min bästa vän, fick jag känslan av att ha en såpbubbla som tryckte mellan benen. Vi ringde på barnmorskan som konstaterade att "Nu kommer det bäbis!". Tre minuter över ett tog hon vattnet och två minuter senare är sonen född.
Fick bristningar av andra graden. Detta var min första förlossning.
Blev igångsatt med cytotec i v. 38+2 pga hf. 18 timmar efter första dosen var jag öppen 3 cm, inga värkar. Det slutade med ett akut sovsnitt då hjärtljuden gick ner och bebisen inte mådde bra alls. Nu är han 5 månader och jag har inga komplikationer alls från själva förlossningen.
Igångsatt v 42+1. Skedde på morgonen. Kl 18 började värkarna så smått, kl 2400 kom de igång på riktigt 4 timmar senare föddes lillen. Inga komplikationer förutom att krystvärkarna slutade precis när han skulle ut. Hände med första bebisen också, fast den förlossningen var "naturlig" o tog istället nästan 4 dygn.
Jag blev igångsatt med trean på BF+15. Var öppen 1,5cm med lite sammandragningar som ej var smärtsamma. De satte en bardkateter vid 16:15 (blåste upp en liten ballong ovanför tappen, som ska stimulera kroppens egna igångsättningshormoner samt trycka lite). Vid 19 var jag fyra centimeter öppen och då trillade ballongen ut. Då blev vi flyttade till ett förlossningsrum och man tog hinnorna. Jag fick en timme på mig och om det inte hände något under den timmen skulle de sätta dropp. Vi promenerade i korridoren och ganska snart så kom starkare värkar. Stannade på rummet och stod halvnäck vid ett vidöppet fönster på första våningen och stånkade mig igenom värkar som var riktigt smärtsamma. Vid 21:30 hade jag svinont. Skiftbyte och kontroll, 6cm. Höll på att baxna, bara 6?! BM satte en skalpelektrod, jag vältrade mig över på sidan och sedan fick jag panik. Kände hur barnet åkte ner och tryckte isär mitt bäcken, trodde att jag skulle gå sönder i bäckenet. De fick upp mig på knä i sängen och 21:41 var han ute. Tror att jag hade tre krystvärkar, varav jag tryckte på lite på andra och tredje. I smyg, trodde jag, försökte jag andas mig igenom första då jag tyckte att det gick för snabbt.
Sammanfattningsvis var det en bra förlossning, förutom de sista tio minuterna då jag tappade fokus och kontrollen totalt då det var så fruktansvärt smärtsamt. Fick sy ett fåtal stygn bara.
Ettan gick snabbt för att vara en första gång. Tvåan var lurig och riktigt snabb, han ramlade mer eller mindre ut.
Blev igångsatt på bf+ 18. Jag var redan ca 2 cm öppen så de tog hinnorna så vattnet gick. Fick värkförstärkande dropp också. Tog 8h allt som allt och då fördröjdes det med en timme ungefär då jag tog EDA. Hade en bra förlossning!
Blev i gång satt för jag fick hf och när de kom igång så tog det 50 min från 2 cm till bäbis ute från vattnet gick tog det 20 min till bäbis ute
Jag blev igångsatt med en ballong i v38+2. Tog 14h totalt. Alldeles lagom lång tid tycker jag, hann passera varje steg i lugn och ro utan panik. Var öppen 2cm när jag kom in. I början gick allt fort och ballongen ramlade ut efter 3h. Bm tog då hål på hinnorna så vattnet gick. Fick väldigt ont på en gång men fick sedan dropp som reglerade tempot. Allt som allt är jag väldigt nöjd med min förlossning!