• Anonym (pank)

Hur lång tid tar det att få A-kassa?

Jag har i nuläget hunnit skicka in 5 kassakort, det vill säga varit arbetssökande i 10 veckor.

Varje gång jag ringer till A-kassan får jag samma svar. Dom vet inte hur långt tid det kommer ta innan en utbetalning kan ske. Jag är godkänd sedan tidigare och dom säger att jag inte behöver komplettera med någon handling eller liknande.

Jag riskerar nu att förlora min lägenhet pga detta. Jag är inte godkänd att ta lån, känner ingen jag kan låna pengar av och hyran är obetald.

Min hyresvärd känner till mitt problem, men det hjälper inte dom måste påbörja avhysning om dom ej får hyran inbetald idag.

Har pratat med försörjningsstöd på soc som inte kan hjälpa mig heller.

Jag känner panik! Jag har fått arbete och börjar på måndag, men jag vet inte om jag kommer kunna det eftersom jag inte har pengar att köpa busskort för.          

• Svar på tråden Hur lång tid tar det att få A-kassa?
  • Ms H

Är du medlem i facket? De kanske kan hjälpa dig att trycka på.

• Anonym (pank)
    Ms H skrev 2013-10-17 08:10:01 följande:
    Är du medlem i facket? De kanske kan hjälpa dig att trycka på.

Nej, tyvärr inte. Är bara med i A-kassan. Jag kommer vara med i facket nu när jag börjar jobba igen har jag tänkt.
  • Smulu

Men vad i h-vete? är detta?

De vill inte ha några fler handlingar, och de vet inte när de kan betala ut... 

Har de bestämt sig för att du har rätt till pengar så borde det ju inte ta så lång tid.

Ring tidningarna och berätta hur det ligger till. Vem vet lite påtryckningar kanske hjälper.

• Anonym (pank)
    Smulu skrev 2013-10-17 08:44:17 följande:
    Men vad i h-vete? är detta?

De vill inte ha några fler handlingar, och de vet inte när de kan betala ut... 

Har de bestämt sig för att du har rätt till pengar så borde det ju inte ta så lång tid.

Ring tidningarna och berätta hur det ligger till. Vem vet lite påtryckningar kanske hjälper.

Nja, jag vill nog inte kontakta media.

Men jag funderar på om jag ska ringa till A-kassan idag IGEN och på så sätt försöka snabba på det hela lite?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (pank) skrev 2013-10-17 08:45:39 följande:

Nja, jag vill nog inte kontakta media.

Men jag funderar på om jag ska ringa till A-kassan idag IGEN och på så sätt försöka snabba på det hela lite?
    Ja det är klart du ska ringa! Ring och säg som det är, du blir av med din lägenhet! Förstår inte varför du inte varit på dem mer? Man kan ju inte gå och vänta i flera veckor utan att höra något...

Eftersom du vet att du får in pengar (när det nu blir) så kanske du kan ta ett sms-lån och betala hyran.. Hellre det än att du blir av med din lägenhet kanske? 
  • Curlie

Försörjningsstödet kan visst hjälpa. Man kan i en sådan sits få låna pengar av försörjningsstödet som oavkortat betalas tillbaka när du får pengar från a-kassan.

• Anonym (Tidigare alös)

Det låter helkonstigt. Har du fått ett beslut om hur många dagar du har rätt till och vilken ersättning du får? Det behöver du få först, sen ska det bara rulla på med utbetalningarna. Något är konstigt - du behöver ha kontakt med dem igen.

• Anonym (pank)
    Anonym (Ja) skrev 2013-10-17 08:48:25 följande:
    Ja det är klart du ska ringa! Ring och säg som det är, du blir av med din lägenhet! Förstår inte varför du inte varit på dem mer? Man kan ju inte gå och vänta i flera veckor utan att höra något...

Eftersom du vet att du får in pengar (när det nu blir) så kanske du kan ta ett sms-lån och betala hyran.. Hellre det än att du blir av med din lägenhet kanske? 

Jag har ringt dit 8 ggr under de här veckorna. Har även mailat 3 ggr. Så visst  har jag varit på dom, lite för mycket kanske?

Ringde senast i tisdags och då lät det som att jag skulle få ersättningen idag (trodde dom), men har inte fått något. 
  • Anonym (pank)
    Curlie skrev 2013-10-17 08:48:50 följande:
    Försörjningsstödet kan visst hjälpa. Man kan i en sådan sits få låna pengar av försörjningsstödet som oavkortat betalas tillbaka när du får pengar från a-kassan.

Nej, det funkar inte. Jag har nämligen bott utomlands tidigare och har då haft lägenheten uthyrd.

2:a hands hyresgästerna flyttade ut nu i oktober, men eftersom jag inte bott i lägenheten så får jag ingen hjälp med hyran. 
  • Anonym (pank)
    Anonym (Tidigare alös) skrev 2013-10-17 09:03:08 följande:
    Det låter helkonstigt. Har du fått ett beslut om hur många dagar du har rätt till och vilken ersättning du får? Det behöver du få först, sen ska det bara rulla på med utbetalningarna. Något är konstigt - du behöver ha kontakt med dem igen.

Nej, jag har inte fått något beslut. Jag tror det är beslutet jag väntar på, men hur lång tid kan det ta?

Dom behöver inga fler handlingar säger dom. 
Svar på tråden Hur lång tid tar det att få A-kassa?