• Anonym (pank)

Hur lång tid tar det att få A-kassa?

Jag har i nuläget hunnit skicka in 5 kassakort, det vill säga varit arbetssökande i 10 veckor.

Varje gång jag ringer till A-kassan får jag samma svar. Dom vet inte hur långt tid det kommer ta innan en utbetalning kan ske. Jag är godkänd sedan tidigare och dom säger att jag inte behöver komplettera med någon handling eller liknande.

Jag riskerar nu att förlora min lägenhet pga detta. Jag är inte godkänd att ta lån, känner ingen jag kan låna pengar av och hyran är obetald.

Min hyresvärd känner till mitt problem, men det hjälper inte dom måste påbörja avhysning om dom ej får hyran inbetald idag.

Har pratat med försörjningsstöd på soc som inte kan hjälpa mig heller.

Jag känner panik! Jag har fått arbete och börjar på måndag, men jag vet inte om jag kommer kunna det eftersom jag inte har pengar att köpa busskort för.          

• Svar på tråden Hur lång tid tar det att få A-kassa?
  • Anonym (pank)
    elmadumle skrev 2013-10-18 12:16:32 följande:
    Men är det inte två veckor på varje kassa kort? du hade ju skickat in fem kort=10 veckor.

Jag läste fel. De första var gamla kort, som jag aldrig heller fick nån ersättning för men det är gammalt och glömt nu.
  • elmadumle
    Anonym (pank) skrev 2013-10-18 12:20:16 följande:

Ja, men med tanke på att min senaste lön var 22000/månad så räknade jag ut att jag skulle få högsta dagsersättning = 11800 kr. Detta sa även handläggaren över telefon till mig.
    Du borde definitivt ha högre dagpenning, ring och frågasätt beslutet, och fråga hur de har räknat. Hur länge har du haft den inkomsten?
  • Anonym (pank)
    elmadumle skrev 2013-10-18 12:18:18 följande:

Såg att det var fel nu. Kan du inte kolla med soc om då hjälper dig nu så här i början tills du får lön?

Har frågat flera ggr, dom hjälper inte mig säger dom. Tyvärr kan jag inte ta lån heller, annars vore det inga problem eftersom jag kommer få en helt okej lön fortsättningsvis.

2 frågor som jag hoppas någon kan besvara åt mig ?

1: Någon som vet när man får första lönen om man börjar jobba den 21:a?  

2: Man kan få rikskuponger som löneförmån, är det något man kan få från dag 1? 
  • Anonym (pank)
    elmadumle skrev 2013-10-18 12:22:21 följande:
    Du borde definitivt ha högre dagpenning, ring och frågasätt beslutet, och fråga hur de har räknat. Hur länge har du haft den inkomsten?

Beslutet är nog rätt enligt deras räknande. Hon förklarade per telefon, jag fattade inte riktigt dock.

Men tydligen har jag anmält mig till A-kassa maj 2011 (var tydligen bara med i facket alla år innan dess) och första året räknas bort helt. Vet inte varför?

Jag ska få beslutet hemskickat via posten nästa vecka och kommer då eventuellt kunna överklaga sa hon. 

Hade jag arbetat 2 månader till så hade jag fått ut nästan 12000 nu istället och då hade jag klarat mig bra! 
  • Pluppisarna

Det tar väldigt länge att få igång stämplingen hela juli och augusti var jag utan pengar fick tömma barnens sparkonto och öppna ett kredit konto. Surt som faaan då jag betalar tillbaka på det varje månad och så hemsk jag kände mig som tog barnens pengar. Vi bodde dessutom på ett läger en vecka för att ha råg med mat lägret var gratis. Men prova sök via majblomman om du har barn och sök åt dem typ frisör besök overaller vinter skor etc. 

äntligen 6 barns mamma <3
  • Anonym (?)
    Anonym (pank) skrev 2013-10-18 12:20:16 följande:
    Ja, men med tanke på att min senaste lön var 22000/månad så räknade jag ut att jag skulle få högsta dagsersättning = 11800 kr. Detta sa även handläggaren över telefon till mig.

Skickade du in arbetsgivarintyg angående ditt senaste jobb och dess lön?
  • Anonym (pank)
    Anonym (?) skrev 2013-10-18 12:36:59 följande:

Skickade du in arbetsgivarintyg angående ditt senaste jobb och dess lön?

Ja, jag har skickat in det vid 2 tillfällen och när jag pratade med dom sist ville ha dom ha det igen. Obestämd

Verkar inte ha så mkt koll, under samtalet hittade hon plötsligt det intyget.

Vet du (eller någon annan) när man får sin första lön om man börjar arbeta 21:a oktober? Slutet av oktober eller i november?

Hittade detta men vet ej om det gäller för min del:

Exempel:

Din månadslön är 24 000 kr och du började den 21 april, en månad med 30 dagar. Du har jobbat från och med 21 april till och med 30 april. Antalet anställningsdagar är då 10 dagar. Första lönen blir summan av 24 000 kr delat med 30 dagar gånger 10 dagar = 8 000 kr

Om detta gäller för min del så skulle det kunna rädda mig.   

• Anonym (?)
    Anonym (pank) skrev 2013-10-18 12:54:30 följande:
    Ja, jag har skickat in det vid 2 tillfällen och när jag pratade med dom sist ville ha dom ha det igen.

Verkar inte ha så mkt koll, under samtalet hittade hon plötsligt det intyget.

Vet du (eller någon annan) när man får sin första lön om man börjar arbeta 21:a oktober? Slutet av oktober eller i november?

Hittade detta men vet ej om det gäller för min del:

Exempel:Din månadslön är 24 000 kr och du började den 21 april, en månad med 30 dagar. Du har jobbat från och med 21 april till och med 30 april. Antalet anställningsdagar är då 10 dagar. Första lönen blir summan av 24 000 kr delat med 30 dagar gånger 10 dagar = 8 000 kr

Om detta gäller för min del så skulle det kunna rädda mig.        

Om du har månadslön är det som i exemplet du skrev, har du timlön får du lönen i november.

Har du jobb från den 21a? Grattis!!
  • elmadumle

Har du förskottslön så får du för hela oktober nu i slutet av oktober, har du lön i efterskott så tror jag inte du får oktoberlönen förrän i november. Någon annan kanske har bättre koll.

• Anonym (Ett bra tag)

För mig tog det ett halvår...

• Anonym (pank)
    Anonym (?) skrev 2013-10-18 12:57:02 följande:

Om du har månadslön är det som i exemplet du skrev, har du timlön får du lönen i november.
    Har du jobb från den 21a? Grattis!!

Tack! Ja, jag börjar jobba på måndag och ja, jag har månadslön.
  • Anonym (pank)
    elmadumle skrev 2013-10-18 12:57:27 följande:
    Har du förskottslön så får du för hela oktober nu i slutet av oktober, har du lön i efterskott så tror jag inte du får oktoberlönen förrän i november. Någon annan kanske har bättre koll.

Jag vågar inte ringa och fråga, känns så genant att prata om lön innan jag ens börjat. Obestämd
    Annars hade jag gjort det direkt. 
  • Anonym (pank)
    elmadumle skrev 2013-10-18 12:57:27 följande:

I anställningsavtalet står det bara:

Lönen utbetalas månadsvis senast den 25:e 
  • Anonym (Strul)

Att det ska vara så j-a svårt när man har med a-kassan att göra. Det är lång handläggningstid, okej, men när man frågar a-kassan "så vad ska jag göra, jag har inte en krona och nu ska alla räkningar betalas?" så säger de bara "jag beklagar verkligen men vi jobbar så snabbt vi kan"- ja fast de orden hjälper mig inte ett dugg! Det var så för mig och jag hörde dessa beklagande ord, men jag sa just det, att dina ord ger mig inte pengar. Hon tyckte att jag var otrevlig men sa att hon skulle försöka skynda på mitt ärende. Fyra dagar senare kom pengar för 6 veckor.

Den som skriker högst får hjälp snabbast ts!

• Anonym (?)
    Anonym (pank) skrev 2013-10-18 13:10:55 följande:
    Tack! Ja, jag börjar jobba på måndag och ja, jag har månadslön.

Jag börjar också jobba på måndag
  • Anonym (pank)
    Anonym (?) skrev 2013-10-18 14:11:31 följande:

Jag börjar också jobba på måndag

Grattis
  • Jesper f
    Anonym (pank) skrev 2013-10-18 12:33:29 följande:

Beslutet är nog rätt enligt deras räknande. Hon förklarade per telefon, jag fattade inte riktigt dock.

Men tydligen har jag anmält mig till A-kassa maj 2011 (var tydligen bara med i facket alla år innan dess) och första året räknas bort helt. Vet inte varför?

Jag ska få beslutet hemskickat via posten nästa vecka och kommer då eventuellt kunna överklaga sa hon. 

Hade jag arbetat 2 månader till så hade jag fått ut nästan 12000 nu istället och då hade jag klarat mig bra! 

Är det Alfa kassan du tillhör? Det låter som om du inte uppfyller något villkor, och därmed bara får grundersättningen, vilket ligger runt 4500:- vill jag minnas.
  • Anonym (pank)
    Jesper f skrev 2013-10-18 15:01:30 följande:

Är det Alfa kassan du tillhör? Det låter som om du inte uppfyller något villkor, och därmed bara får grundersättningen, vilket ligger runt 4500:- vill jag minnas.

Nej, det är Unionens A-kassa.
  • Fru envis
    Anonym (pank) skrev 2013-10-18 15:17:18 följande:

Nej, det är Unionens A-kassa.
    för att få inkomstbaserad a-kassa måste du uppfylla både grundvillkoren och inkomstvillkoren, gör du det?
    uppfyller du enbart grundvillkoren så får du ju enbart grundbeloppet. 
  • Anonym (?)
    Anonym (pank) skrev 2013-10-18 14:52:59 följande:
    Grattis

Ska du jobba statligt?
Svar på tråden Hur lång tid tar det att få A-kassa?