Anne69 skrev 2013-10-21 09:57:36 följande:
Jag fortsätter med stort intresse att följa tråden.....och det slår mig då att ni kanske ska göra tvärtom? Inte be om ledigt utan be om att barnen får komma tillbaka till sina respektive klasser när ni är åter? Er nuvarande skola har ju inte med att göra hur de fullgör sin skolgång om ni skriver ut dem ur skolan. Men däremot avgör ju skolan hur och om de tar emot dem när de kommer tillbaka. Bara en tanke......
Hur tänker du nu? Barn har skolplikt och man kan inte bara meddela att man skall ta barnet ur skolan. Självklart kommer det att frågas vart överlämningspapper etc. skall skickas om de påstår att de skall flytta och självklart kommer kommunen att agera om ett föräldrapar bara beslutar sig för att vara borta utan skolgång till barnen i tre månader.
Den kommunala skolan måste ta emot barn med skolplikt som är bosatta i kommunen, så varför i hela friden skulle de börja ifrågasätta
om de får komma tillbaka? (En friskola som gett deras platser till andra kan ju däremot hänvisa till den kommunala skolan istället.) Huruvida barnen skall erbjudas ett omår på grund av utlandsvistelsen är en rätt omständlig process och faktiskt inte helt självklar när det gäller "bara" tre månader (vad skall barnen göra resten av läsåret, t. ex?), så är föräldrarna intresserade av det tror jag inte att din föreslagna metod är den bästa.