• abcd

Långresa (pappan jobb) 2-3 månader, kan skolan neka?

Funderar på att ta ett uppdrag där mannen ska jobba utomlands 2-3 månader och att vi då ska åka hela familjen. Detta innebär då att 8åring och 9åring missar skolan denna tid. jag har dock tänkt köra hemskola under tiden. Har skolan rätt att neka detta? Personligen så tror jag ju att barnen kommer lära sig för livet på resan och få MKT mer kunskap av både resa och faktiskt av hemskola.... 

• Svar på tråden Långresa (pappan jobb) 2-3 månader, kan skolan neka?
  • yoshimi

Jag  har svårt att tro att skolan kommer att godkänna ledigheten,
    och blir inte ledigheten godkänd har lärarna ingen skyldighet att
    lägga tid på att göra uppgifter till era barn.

Det KAN gå alldeles utmärkt att vara borta, men det kan också innebära att
    era barn missar stora delar av skolan som är svårt att ta igen.

Sen när era barn är tillbaka i skolan är det såklart läraren skyldighet att se till att era barn
    kommer ikapp de andra, men är det så schysst mot resten av klassen eftersom det arbetet tar
    tid från de andra eleverna?

Fundera ett varv till på om det verkligen är så bra att ni är borta,
    kanske kan pappan åka själv och ni hälsa på ett par gånger under tiden istället?

• Anne69

Jag fortsätter med stort intresse att följa tråden.....och det slår mig då att ni kanske ska göra tvärtom? Inte be om ledigt utan be om att barnen får komma tillbaka till sina respektive klasser när ni är åter? Er nuvarande skola har ju inte med att göra hur de fullgör sin skolgång om ni skriver ut dem ur skolan. Men däremot avgör ju skolan hur och om de tar emot dem när de kommer tillbaka. Bara en tanke...... 

• pluvdo

Jag tycker att ni, om det är möjligt, skall låta barnen gå i skolan på Grönland under tiden ni är där i så fall. Lite som utbytesstudenter, nästan. Två-tre månader är väl en lång tid för såpass små barn så under den tiden hinner de nog lära sig en del av språket/språken och så. Jag tror att det skulle ge mer än att bli hemskolade av dig, TS.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • pluvdo

Med tanke på din grammatik och så så skulle jag i alla fall avråda dig från att leka lärare åt barnen, tyvärr.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • Lady Namárië
    Anne69 skrev 2013-10-21 09:57:36 följande:
    Jag fortsätter med stort intresse att följa tråden.....och det slår mig då att ni kanske ska göra tvärtom? Inte be om ledigt utan be om att barnen får komma tillbaka till sina respektive klasser när ni är åter? Er nuvarande skola har ju inte med att göra hur de fullgör sin skolgång om ni skriver ut dem ur skolan. Men däremot avgör ju skolan hur och om de tar emot dem när de kommer tillbaka. Bara en tanke...... 
    Hur tänker du nu? Barn har skolplikt och man kan inte bara meddela att man skall ta barnet ur skolan. Självklart kommer det att frågas vart överlämningspapper etc. skall skickas om de påstår att de skall flytta och självklart kommer kommunen att agera om ett föräldrapar bara beslutar sig för att vara borta utan skolgång till barnen i tre månader.

Den kommunala skolan måste ta emot barn med skolplikt som är bosatta i kommunen, så varför i hela friden skulle de börja ifrågasätta om de får komma tillbaka? (En friskola som gett deras platser till andra kan ju däremot hänvisa till den kommunala skolan istället.) Huruvida barnen skall erbjudas ett omår på grund av utlandsvistelsen är en rätt omständlig process och faktiskt inte helt självklar när det gäller "bara" tre månader (vad skall barnen göra resten av läsåret, t. ex?), så är föräldrarna intresserade av det tror jag inte att din föreslagna metod är den bästa.
    So say we all
  • Anne69

Jag utgår från att föräldrarna ser att barnens skolgång är viktig och ser till sina barns bästa! Annars hade vi nog inte haft den här tråden   Och då handlar det ju mer om att säkra att barnen får gå i samma klasser när de kommer tillbaka och kanske kan ha kontakt med klassen medan de är borta. Och när man flyttar är det faktiskt inte hemkommunens sak att fundera över just dessa barns skolgång.......

Och självklart kan man som barn och förälder ha synpunkt på i vilken skola man vill gå. Vissa kommuner är jättestora och man kanske inte vill gå i andra änden av kommunen bara för att kommunen är skyldig att ta emot? Dessutom går många barn idag i fristående skolor som själva bestämmer vilka barn de tar emot. 

• Ragnar

Tycker det låter märkligt att det skulle vara så mycket problem för 8 och 9- åringar att vara borta från skolan ett par månader. Vi bor i ett annat nordisk land med ett skolsystem som är väldigt likt sveriges. Jag har funderat på att göra 3 månaders praktik i Sverige nästa år och ta barnen med. Äldsta barnet kommer då att vara 9 år. Pratade om detta med hans lärare i höstas och hon var bara possitiv till det hela. Oavsett om han skulle gå i skola i Sverige eller inte var hon inte orolig över att han skulle komma efter, så länge han läste och hade sin mattebok med sig. Hon såg bara fördelar med det hela. I läroplanen kommer det tydligt fram vad målen med årskursen är om det var något jag speciellt ville undervisa honom själv i.
    Givetvis hade jag tänkt att han skulle gå i skola i Sverige den tiden vi är där och hoppas på att han kan få gå i samma klass som sin kusin då han skulle behöve tryggheten av någon han känner bra. Men då han har autistiska drag och behöver några månader för anpassning, så räknar jag inte med att han lär sig så mycket utan det är mer för det sociala. Nu har min son förvisso inga som helst problem med inlärning och ligger före i det mesta, utan det är det är andra saker han har problem med. Skulle han redan vara efter i skolarbetet och ha problem med läsning och matte skulle jag kanske sett annorlunda på saken. Men som sagt ett normalbegåvat barn utan inlärningsproblem tror jag bara vinner på att vara utomlands ett par månader.
    Att bo på Grönland i 2-3 månader ser jag som en mycket mer värdefull erfarenhet än det lilla de ändå skulle lärt sig i skolan under den tiden. Så länge de tränar läsning och matte så kan det inte vara så mycket de kommer efter i.

• cey

Precis! 3 månaders vistelse på Grönland jämfört med 3 månader i svenska åk 2 eller 3 är ju knappt ens jämförbart. Att det skulle vara ett problem för barnen att "komma ikapp" (såvida de inte har särskilda svårigheter i skolan) känns ju också en smula otroligt. 

• Punkster

3 månaders vistelse på Grönland skulle ju vara ett riktigt lärorikt äventyr för vem som helst, inte minst 2 skolbarn. Frågan är ju som sagt hur man löser det rent praktiskt. Hemskolning tror jag inte på. Dels eftersom det inte är godtagbart enligt svensk skollag, dels därför att TS inställning att "köra lite hemskola under tiden" tyder på att TS inte har någon erfarenhet av undervisning. Att gå i grönländsk skola under tiden skulle jag satsa på, då får man ju också öva på ett annat språk som till viss del ändå liknar svenskan. För det är väl fortfarande danska som gäller på Grönland?

Hur som helst så tycker jag att TS omgående ska ta upp detta med rektorn på barnens nuvarande skola och höra sig för om vad han/hon tänker. Allt beror ju på omständigheter. Det kanske inte är några problem alls? Eller så ställer det till sig så pass att barnen behöver gå om en årskurs när de kommer tillbaka till Sverige. Det är ju svårt att veta i förväg.  

• pluvdo
    Punkster skrev 2013-11-20 11:09:35 följande:
    3 månaders vistelse på Grönland skulle ju vara ett riktigt lärorikt äventyr för vem som helst, inte minst 2 skolbarn. Frågan är ju som sagt hur man löser det rent praktiskt. Hemskolning tror jag inte på. Dels eftersom det inte är godtagbart enligt svensk skollag, dels därför att TS inställning att "köra lite hemskola under tiden" tyder på att TS inte har någon erfarenhet av undervisning. Att gå i grönländsk skola under tiden skulle jag satsa på, då får man ju också öva på ett annat språk som till viss del ändå liknar svenskan. För det är väl fortfarande danska som gäller på Grönland?

Hur som helst så tycker jag att TS omgående ska ta upp detta med rektorn på barnens nuvarande skola och höra sig för om vad han/hon tänker. Allt beror ju på omständigheter. Det kanske inte är några problem alls? Eller så ställer det till sig så pass att barnen behöver gå om en årskurs när de kommer tillbaka till Sverige. Det är ju svårt att veta i förväg.  
    Njä, grönländska. Inte danska.
  • sextiotalist

Såklart de kan, de kan sätta alla krokben de vill, om det är så att de skulle vilja det.

OK, det är nationella prov, men det är ju mest för att checka av hur det ligger till, inte så viktigt för den enskilda eleven, om eleven är inom normalspannet. 

Ja, skolpikit råder, men då ska man göra en orosanmälan till soc. Och vad svarar soc om skolan gör en orosanmälan "orosanmälan pga långvarig frånvaro, familjen är på Grönland pga arbete", tror inte att det är det mest högprioriterade ärendet hos soc.

Det värsta som kan hända är att barnen inte får komma tillbaka till sin gamla klass.

Svar på tråden Långresa (pappan jobb) 2-3 månader, kan skolan neka?