Inlägg från: Örontrumpet |Visa alla inlägg
  • Örontrumpet

Sömnproblem vid fullmåne, bara en myt?

Mest troligt är att det är en myt. Problemet är att det är svårt att göra objektiv forskning, att man får de svar man ropar efter. Vissa menar att det blir sömnproblem av månen i sig, andra menar att det beror ljuset månen ger.

Troligen handlar det om psykologi och att det blir ljusare. Jag har trott på samma sak, att månen gett sömnproblem men efter sen jag började sova med en sovmask och slutade hålla koll på kalendern i förväg så har jag inte kunnat avgöra när det är fullmåne eller inte.

• Örontrumpet
    iaseia skrev 2014-03-15 19:16:37 följande:
    Jag sover sämre eller inte alls. Är inte speciellt trött dagen efter heller, förrän fram mot kvällen.
    Jag använder mask och nej till en början kollade jag aldrig i kalendern före, nu har jag mer koll och är mer intresserad av det och har koll på när månen är full :)
    Sluta ha koll och se om det blir skillnad :)
  • Örontrumpet
    Naturrutan skrev 2014-03-15 19:55:24 följande:
    Hur kan det va myt när så många vittnar om att de klockrent kan pricka in en fullmåne utan att i förväg ha tittat i almanackan? Självklart påverkas vi av fullmånen. Kroppen består till största del av vatten, vattnet stiger vid fullmåne vilket såklart påverkar hur man känner sig. All forskning är BS!
    Föraktar du all forskning?  Kära nån.

Folk blir påverkade ja, det är forskarna tämligen överens om men mängden vatten vi har är så otroligt liten att kraften månen skulle utöva är mindre än mikroskopisk. 
    Påverkan ligger troligen på det psykologiska planet eller att det blir ljusare och därmed mer störande för sömnen men det är mycket svårt att bevisa eftersom det skulle kräva att vi spärrar in människor månadsvis i helt ljusisolerade grottor och sen simulera månen.

Gör experiment på dig själv och sov i ett helt ljusisolerat rum och notera sedan din träffsäkerhet. Jag är säker på att du kommer att överbevisa dig själv då. Törs du göra det testet?

• Örontrumpet
    Starkast skrev 2014-03-15 20:03:04 följande:
    För mig är det tydligt.
    Jag har mörkläggningsgardin så har inget ljus alls i rummet.
    Mörkläggningsgardiner släpper in ljus.Det är inte mycket men tillräckligt för att det ska vara skillnad.
Svar på tråden Sömnproblem vid fullmåne, bara en myt?