• Carran83

Sömnproblem vid fullmåne, bara en myt?

Jaha så ligger jag här igen mitt i natten och kan verkligen inte somna. Fick för mig att kolla upp månen då jag inte har någon som helst koll på den och jajamen visst är det fullmåne ute!
    Det slår aldrig fel och tydligen har jag varit sådan hela livet enligt min mor.

Hur är det med er andra, märker ni av något? Många säger att det är en myt men det tror jag inte ett smack på. Däremot har jag ingen aning om vad det kan bero på heller....
    Någon som vet?

• Svar på tråden Sömnproblem vid fullmåne, bara en myt?
  • Lindsey Egot the only one
    Carran83 skrev 2013-10-19 07:45:19 följande:

Intressant att höra att det ändå är såpass många som märker av det. Säger man något annar brukar man ju få höra att det bara är inbillning.
    Tycker nämligen att min dotter sover mer oroligt nu med.

Jag följde ett förlossningsprogram i USA på tv ett tag och de hade fullt upp vid fullmåne. Gravitationen vid fullmånen vid en fullgången graviditet gjorde att vattnet gick oftar vid fullmåne än vid ny måne.
  • MissNora

Både jag, min syster, mamma och mormor påverkas av månen. Kan inte sova och när jag väl sover så drömmer jag.

Har märkt att även min 3-åring sover sämre och vaknar oerhört lätt. Myt eller inte tja, för mig/oss är det så.

• Millan83

Kanske långsökt men tänk på hur haven påverkas av månen. Vi består ju också av rätt mycket vätska...

• Carran83

Brukar Ni andra sova dåligt dagarna efter fullmåne med? För mig är det alltid värre innan!

• emmilou

Har du provat Fibertäcket? Vår dotter hade problem med sömnen och fick Fibertäcket som ett hjälpmedel! Kan jag varmt rekommendera! Kontakta din vårdcentral eller en arbetsterapeut och .Det har förändrat vårt liv! Nu sover hon = hela familjen sover!!!!

• Örontrumpet

Mest troligt är att det är en myt. Problemet är att det är svårt att göra objektiv forskning, att man får de svar man ropar efter. Vissa menar att det blir sömnproblem av månen i sig, andra menar att det beror ljuset månen ger.

Troligen handlar det om psykologi och att det blir ljusare. Jag har trott på samma sak, att månen gett sömnproblem men efter sen jag började sova med en sovmask och slutade hålla koll på kalendern i förväg så har jag inte kunnat avgöra när det är fullmåne eller inte.

• snedtak
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-10-19 12:35:20 följande:
    Jag följde ett förlossningsprogram i USA på tv ett tag och de hade fullt upp vid fullmåne. Gravitationen vid fullmånen vid en fullgången graviditet gjorde att vattnet gick oftar vid fullmåne än vid ny måne.
    Är du medveten om att var man befinner sig på jordklotet har större inverkar på gravitationen än om det är fullmåne eller ej? Eftersom jorden snurrar påverkar centrifugalkraften samt att jorden inte är helt rund (polerna har närmare till jordens mitt). Denna effekt kan vara upp till 0,5% (inte särskilt stor med andra ord) men om man jämför detta med månens påverkar på gravitationen, som är i storleksordningen 0,0005% så är det betydligt mer.
  • Stokke

Jag kan heller inte sova när det är fullmåne, det slår aldrig fel ! Och jag kollar inte almanackan innan, utan dagen efter.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Det finns inga (eller mycket små) skillnader i olyckor, födslar och så vidare. Personal vid akuten, poliser och så vidare brukar mena att det finns, att de har upplevt att olyckor/våld etc. ökar.

Men vad folk upplever är irrelevant, det enda som kan visa en korrelation är välgjord forskning och den som gjorts visar inte på några (större) skillnader.

Sömnbesvär är något annat, det finns en korrelation men vad den beror på är oklart.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Eisa

Det blir väl ljusare ute och därför sover folk sämre?

Jag har aldrig märkt på vare sig mig själv eller nån i min omgivning att fullmåne skulle vara ett problem.

Svar på tråden Sömnproblem vid fullmåne, bara en myt?