• Carran83

Sömnproblem vid fullmåne, bara en myt?

Jaha så ligger jag här igen mitt i natten och kan verkligen inte somna. Fick för mig att kolla upp månen då jag inte har någon som helst koll på den och jajamen visst är det fullmåne ute!
    Det slår aldrig fel och tydligen har jag varit sådan hela livet enligt min mor.

Hur är det med er andra, märker ni av något? Många säger att det är en myt men det tror jag inte ett smack på. Däremot har jag ingen aning om vad det kan bero på heller....
    Någon som vet?

• Svar på tråden Sömnproblem vid fullmåne, bara en myt?
  • iaseia
    Millan83 skrev 2013-10-19 15:39:30 följande:
    Kanske långsökt men tänk på hur haven påverkas av månen. Vi består ju också av rätt mycket vätska...
    Hur påverkas haven av månen?
  • iaseia

Jag sover sämre eller inte alls. Är inte speciellt trött dagen efter heller, förrän fram mot kvällen.
    Jag använder mask och nej till en början kollade jag aldrig i kalendern före, nu har jag mer koll och är mer intresserad av det och har koll på när månen är full :)

• Örontrumpet
    iaseia skrev 2014-03-15 19:16:37 följande:
    Jag sover sämre eller inte alls. Är inte speciellt trött dagen efter heller, förrän fram mot kvällen.
    Jag använder mask och nej till en början kollade jag aldrig i kalendern före, nu har jag mer koll och är mer intresserad av det och har koll på när månen är full :)
    Sluta ha koll och se om det blir skillnad :)
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    iaseia skrev 2014-03-15 19:13:00 följande:
    Hur påverkas haven av månen?
    Tidvattnet påverkas av månens gravitation och jordens rörelse.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • muckel

Bara en myt att människor påverkas av månens gravitation. Det är också en myt att det föds fler barn vid fullmåne. Om någon har svårt att sova vid fullmåne så beror det på ljuset eller psyket.

• Naturrutan
    muckel skrev 2014-03-15 19:26:16 följande:
    Bara en myt att människor påverkas av månens gravitation. Det är också en myt att det föds fler barn vid fullmåne. Om någon har svårt att sova vid fullmåne så beror det på ljuset eller psyket.
    Hur kan det va myt när så många vittnar om att de klockrent kan pricka in en fullmåne utan att i förväg ha tittat i almanackan? Självklart påverkas vi av fullmånen. Kroppen består till största del av vatten, vattnet stiger vid fullmåne vilket såklart påverkar hur man känner sig. All forskning är BS!
  • snedtak
    Naturrutan skrev 2014-03-15 19:55:24 följande:
    Hur kan det va myt när så många vittnar om att de klockrent kan pricka in en fullmåne utan att i förväg ha tittat i almanackan? Självklart påverkas vi av fullmånen. Kroppen består till största del av vatten, vattnet stiger vid fullmåne vilket såklart påverkar hur man känner sig. All forskning är BS!
    Nivån på tex. sjöar, pooler, floder och åar stiger inte vid fullmåne. Det är bara hav som gör det. Om folk påverkar, och det är fullt möjligt att det gör, så beror det inte på att kroppen består till en stor del av vatten.
  • Örontrumpet
    Föraktar du all forskning?  Kära nån.

Folk blir påverkade ja, det är forskarna tämligen överens om men mängden vatten vi har är så otroligt liten att kraften månen skulle utöva är mindre än mikroskopisk. 
    Påverkan ligger troligen på det psykologiska planet eller att det blir ljusare och därmed mer störande för sömnen men det är mycket svårt att bevisa eftersom det skulle kräva att vi spärrar in människor månadsvis i helt ljusisolerade grottor och sen simulera månen.

Gör experiment på dig själv och sov i ett helt ljusisolerat rum och notera sedan din träffsäkerhet. Jag är säker på att du kommer att överbevisa dig själv då. Törs du göra det testet?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Det kan mycket väl ha sina förklaringar, bland annat så är månens faser i stort sett statiska, alltså kan man "lära sig det" undermedvetet.

Men det stämmer att månen påverkar sömn, även om vi inte vet hur månens faser ser ut.

Din hypotes håller däremot inte, i motsats till vad många tror så är inte månen närmast jorden vid fullmåne alltid.

Utöver det finns det som sagt inga belägg för att månen skulle påverka något annat än sömn nämnvärt, och när det kommer till sömn så är det en okänd orsak.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Starkast

För mig är det tydligt.
    Jag har mörkläggningsgardin så har inget ljus alls i rummet.

• Örontrumpet
    Starkast skrev 2014-03-15 20:03:04 följande:
    För mig är det tydligt.
    Jag har mörkläggningsgardin så har inget ljus alls i rummet.
    Mörkläggningsgardiner släpper in ljus.Det är inte mycket men tillräckligt för att det ska vara skillnad.
  • Lindsey Egot the only one
    muckel skrev 2014-03-15 19:26:16 följande:

Myt och myt. Fler förlossningar startar vid fullmåne. Barnmorskor har bekräftat detta och det skulle man lätt kunna kolla upp statistiskt sett då det journalföring hur många barn som föds varje dag.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-15 20:23:04 följande:
    Myt och myt. Fler förlossningar startar vid fullmåne. Barnmorskor har bekräftat detta och det skulle man lätt kunna kolla upp statistiskt sett då det journalföring hur många barn som föds varje dag.

Myt.

Det har gjorts och man fann inga signifikanta skillnader. Vad barnmorskor "bekräftar" är som sagt irrelevant, konfirmeringsbias är en välkänd mekanism.

en.wikipedia.org/wiki/Lunar_effect

Svar på tråden Sömnproblem vid fullmåne, bara en myt?