• Anonym (skitsur)

Får inte bli vegetarian för mamma

För att få äta vegetarisk mat i skolan måste man få ett intyg eller godkännande från förälder, som mamma inte vill ge mig. Hon tror PÅ ALLVAR att jag kommer få näringsbrist om jag inte äter kött. 
    Grejen är den att hon lagar typ pannkakor och makaroner och korv till middag varje dag och jag tror att det är det jag kommer få näringsbrist av isf.
    Sen vill hon inte laga egen mat till mig när hon gör middag, det får jag fixa själv. Okej, det kan jag gå med på. Men att hon inte vill skriva en lapp till skolan för att godkänna att jag får vegetarisk mat är ju bara löjligt. 
    Jag vet inte vad jag ska göra? Några tips.

Är femton år. Har ingen pappa så jag kan inte fråga honom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-19 14:07
    Det skulle vara ett frågetecken efter "några tips", inte en punkt...

• Svar på tråden Får inte bli vegetarian för mamma
  • Anonym (rätt)

Du har rätt i att du ska få bestämma själv om du vill äta vegetarisk mat eller inte. Jag skulle börja med att tala om för mamma att även den vegetariska maten måste vara näringsberäknad i skolan, så där har hon inget att oroa sig för.

Kommer du att utesluta även mjölk och ägg? Äter du bönor, linser, alla möjliga olika grönsaker, rotfrukter och baljväxter?

• Anonym (skitsur)
    taquine skrev 2013-10-19 14:10:29 följande:
    Vad taskigt av din mamma , kan du inte förfalska hennes namnteckning?Drömmer 
    Lycka till ! 
    Det är mer än bara namnteckning som behövs :/
    Anonym (rätt) skrev 2013-10-19 14:11:01 följande:
    Du har rätt i att du ska få bestämma själv om du vill äta vegetarisk mat eller inte. Jag skulle börja med att tala om för mamma att även den vegetariska maten måste vara näringsberäknad i skolan, så där har hon inget att oroa sig för.

Kommer du att utesluta även mjölk och ägg? Äter du bönor, linser, alla möjliga olika grönsaker, rotfrukter och baljväxter?
    Hon verkar inte fatta det.
    Jag kommer äta ägg (fast inte skolans), men inte mjölk eller mjölkprodukter, förutom smör.
    I skolan äter jag bara den vanliga maten, förutom köttet. Hemma äter jag det som mamma lagar, oftast. Får försöka handla egen mat i fortsättningen...
  • Curlie

Riktigt elakt av henne... Om du är 15 så hjälper du ju till med matlagningen och borde väl också få bestämma vad som ska lagas!

• stickkontakt

Fy vad dumt. Är det något du får näringsbrist av är det att inte äta skollunch alls, vilket jag antar är en risk om du inte vill äta kött. Konsig regel också att behöva målsmans underskrift för en så trivial sak. Det är ju inte direkt som att du ber att bli serverad gift i skolan. 

Kan du kanske prata med någon vuxen i skolan, tex skolsyster eller så, som sedan kan försöka förklara för din mamma att du menar allvar med att inte vilja äta kött och att man inte alls får näringsbrist av att vara vegetarian? Eller kan du googla rätt på lite tidningsartiklar som belyser fördelarna med minskad köttkonsumtion och visa henne? Så sent som igår läste jag att en ny studie visat att vegetarianer har längre medellivslängd än köttätare.

• Anonym (rätt)
    Anonym (skitsur) skrev 2013-10-19 14:15:02 följande:
    Det är mer än bara namnteckning som behövs :/

Hon verkar inte fatta det.
    Jag kommer äta ägg (fast inte skolans), men inte mjölk eller mjölkprodukter, förutom smör.
    I skolan äter jag bara den vanliga maten, förutom köttet. Hemma äter jag det som mamma lagar, oftast. Får försöka handla egen mat i fortsättningen...
    Hm.. varför ska du äta smör men inte andra mjölkprodukter?

Du får alltså redan näringsbrist av att avstå proteinet i kosten. Du borde kanske prata mer med din mamma om det? För jag tror att du kan få henne att förstå att det är bättre att du äter en vegetarisk lunch än att du bara äter t.ex pasta. Vilka grönsaker brukar du äta i skolan?
  • MikNis
    taquine skrev 2013-10-19 14:10:29 följande:
    Vad taskigt av din mamma , kan du inte förfalska hennes namnteckning?Drömmer 
    Lycka till ! 
    Är du IDIOT på riktigt eller?

Att förfalska en namnteckning är ett ALLVARLIGT brott.

• taquine
    MikNis skrev 2013-10-19 14:23:08 följande:
    Är du IDIOT på riktigt eller?

Att förfalska en namnteckning är ett ALLVARLIGT brott.

Förvånad
    Jag älskar att du älskar mig som jag älskar mig
  • Anonym (skitsur)
    Anonym (rätt) skrev 2013-10-19 14:19:57 följande:
    Hm.. varför ska du äta smör men inte andra mjölkprodukter?

Du får alltså redan näringsbrist av att avstå proteinet i kosten. Du borde kanske prata mer med din mamma om det? För jag tror att du kan få henne att förstå att det är bättre att du äter en vegetarisk lunch än att du bara äter t.ex pasta. Vilka grönsaker brukar du äta i skolan?
    Äter bara någon klick då och då, så det spelar inte så stor roll. Vill inte äta mjölkprodukter av ungefär samma anledning som jag inte vill äta kött...
    Jag försöker prata med henne om det.. Typ, tomat, gurka, majs, rivna morötter och vitkål. Det är lite olika, beror på vad som serveras. Det är inte samma varje dag. 
  • Anonym (skitsur)
    stickkontakt skrev 2013-10-19 14:18:56 följande:
    Fy vad dumt. Är det något du får näringsbrist av är det att inte äta skollunch alls, vilket jag antar är en risk om du inte vill äta kött. Konsig regel också att behöva målsmans underskrift för en så trivial sak. Det är ju inte direkt som att du ber att bli serverad gift i skolan. 

Kan du kanske prata med någon vuxen i skolan, tex skolsyster eller så, som sedan kan försöka förklara för din mamma att du menar allvar med att inte vilja äta kött och att man inte alls får näringsbrist av att vara vegetarian? Eller kan du googla rätt på lite tidningsartiklar som belyser fördelarna med minskad köttkonsumtion och visa henne? Så sent som igår läste jag att en ny studie visat att vegetarianer har längre medellivslängd än köttätare.
    Tycker samma sak...
    Skolsyster kanske vore en idé.... Får kolla upp det.
    Läste det också, kanske borde visa henne den. 
  • Anonym (..)

Skaffa boken Näring och hälsa av Ulla Johansson och läs in dig på vad som gäller, speciellt om du ska laga egen mat hemma.

Jag blev vegetarian som 15-åring och började då laga mat till mig själv hemma. När man väl lärt sig så är det enkelt, blir tex linser äckligt har man oftast kryddat för lite.

Nu 12 år senare så tänker man inte ens på saken.

Och gå och prata med skolsköterskan om maten i skolan - kanske kan hon ringa din mamma och prata lite? 

Svar på tråden Får inte bli vegetarian för mamma