• Anonym (skitsur)

Får inte bli vegetarian för mamma

För att få äta vegetarisk mat i skolan måste man få ett intyg eller godkännande från förälder, som mamma inte vill ge mig. Hon tror PÅ ALLVAR att jag kommer få näringsbrist om jag inte äter kött. 
    Grejen är den att hon lagar typ pannkakor och makaroner och korv till middag varje dag och jag tror att det är det jag kommer få näringsbrist av isf.
    Sen vill hon inte laga egen mat till mig när hon gör middag, det får jag fixa själv. Okej, det kan jag gå med på. Men att hon inte vill skriva en lapp till skolan för att godkänna att jag får vegetarisk mat är ju bara löjligt. 
    Jag vet inte vad jag ska göra? Några tips.

Är femton år. Har ingen pappa så jag kan inte fråga honom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-19 14:07
    Det skulle vara ett frågetecken efter "några tips", inte en punkt...

• Svar på tråden Får inte bli vegetarian för mamma
  • slutatsnusa

jag tillät inte mitt barn att "bli vegetarian" för hon hade en ätstörning och trodde att hen skulle bli smal av att äta vegetariskt
    några år senare när det kom upp igen fick hon utesluta det hon ville
    men vara med och planera och laga sin egen mat  
    kanske kan du prata med din mamma och visa för henne att du vet en hel del om vegetarisk kost vad som ersätter kött osv? 

• Anonym (rätt)
    slutatsnusa skrev 2013-10-19 15:04:41 följande:
    jag tillät inte mitt barn att "bli vegetarian" för hon hade en ätstörning och trodde att hen skulle bli smal av att äta vegetariskt
    några år senare när det kom upp igen fick hon utesluta det hon ville
    men vara med och planera och laga sin egen mat  
    kanske kan du prata med din mamma och visa för henne att du vet en hel del om vegetarisk kost vad som ersätter kött osv? 
    Är det bättre om barnet slutar äta helt?
  • slutatsnusa
    Anonym (rätt) skrev 2013-10-19 15:09:36 följande:
    Är det bättre om barnet slutar äta helt?
    hur tänker du nu?
    det var aldrig frågan om att hon inte åt om det är vad du menar
    vi hade en bra dialog hela tiden  
  • Anonym (rätt)
    slutatsnusa skrev 2013-10-19 15:56:46 följande:
    hur tänker du nu?
    det var aldrig frågan om att hon inte åt om det är vad du menar
    vi hade en bra dialog hela tiden  
    Okej men i Ts fall så skippar Ts ändå proteinet i skolan.
  • Juliette F
    MikNis skrev 2013-10-19 14:23:08 följande:
    Är du IDIOT på riktigt eller?

Att förfalska en namnteckning är ett ALLVARLIGT brott.

Vilken tur att jag inte visste det som 15-åring... vi hade prov i sex och samlevnad på biologin, och alla prov skulle undertecknas av någon förälder. Det var FÖR pinsamt, så jag gjorde det själv. Skäms

Men urkundsförfalskning är ej att rekommendera om man är över 15. Även om inget "händer" om man blir ertappad, kanske ett snack med rektorn - max.

Bättre försöka hitta information på nätet om varför vegetarisk mat är nyttig. Här kommer en länk, TS

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/rott-kott-okar-risken-for-dodliga-sjukdomar

Amerikanska forskare vid Harvard-universitetet har gått igenom provresultat gjorda på 121.000 män och kvinnor, och resultatet är slående. Allt rött kött (nöt- och griskött) leder till ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar och cancer.

– Det är en väldigt solid studie i jämförelse med lite mindre studier som var publicerade tidigare, säger Alicja Wolk, professor i nutritionsepidemiologi på Karolinska Institutet.

Förutom det omfattande materialet som studien bygger på så är uppföljningstiden i studien hela 28 år. Man kan alltså se en verkligt långsiktig utveckling av personernas hälsotillstånd. Och det ger den här studien en rejäl tyngd, menar Alicja Wolf.

• Anonym (anna)
    stickkontakt skrev 2013-10-19 14:18:56 följande:
    Fy vad dumt. Är det något du får näringsbrist av är det att inte äta skollunch alls, vilket jag antar är en risk om du inte vill äta kött. Konsig regel också att behöva målsmans underskrift för en så trivial sak. Det är ju inte direkt som att du ber att bli serverad gift i skolan. 

Kan du kanske prata med någon vuxen i skolan, tex skolsyster eller så, som sedan kan försöka förklara för din mamma att du menar allvar med att inte vilja äta kött och att man inte alls får näringsbrist av att vara vegetarian? Eller kan du googla rätt på lite tidningsartiklar som belyser fördelarna med minskad köttkonsumtion och visa henne? Så sent som igår läste jag att en ny studie visat att vegetarianer har längre medellivslängd än köttätare.
    Jag är inte säker men jag skulle tro att det är en kostnadsfråga. Man vill inte ha elever som skriver in sig som vegetarianer för att maten verkar godare och sen iaf äter kött ibland om det är godare vissa dagar. Då står de med veg mat som de får kasta och den vanliga maten kanske inte räcker till alla. Med vuxens underskrift garderar de sig så gott de kan mot sånna "fuskare"
  • Anonym (skitsur)
    bängolle skrev 2013-10-19 22:10:51 följande:
    Om det nu är så skadligt att äta djur, varför är dom då så goda?
    Det där var nog det dummaste jag hört på ett bra tag.
  • Grappa

Du är såpass gammal att du ska få vara med och bestämma om en så viktig fråga. Om jag var du skulle jag lämna in en ansökan till skolan, förklara att du inte får din mammas medgivande men hänvisa till barnkonventionen som säger att barn har rätt att vara med och påverka i beslut som gäller dem. Ju äldre du är desto större makt ska du ha.

Om skolan nekar dig så är det bara att anmäla till skolinspektionen med samma argument. Jag sätter 1000 kronor på att skolan får bakläxa av skolinspektionen då.

Men ska du fixa det måste du dels läsa på lite om vegetarisk kost så att du kan visa att ditt beslut är fattat på korrekta grunder, att du förstår vilka ämnen du behöver få i dig och hur du ska se till att sköta din kost.
    Dessutom måste du läsa på lite om den paragrafen i barnkonventionen och hur den ska tolkas.

Du kan även prova att ställa frågan till barnombudsmannen om vad du har för rättigheter och hur du ska kunna driva dem.

Lycka till!

• Anonym (vegg)

Jag tycker du ska börja med att läsa på om kost/näringslära. Läs även på specifikt sådant som vegetarianer behöver veta för att inte få bristsjukdomar (det är lättare att få näringsbrist/bristsjukdomar som vegetarian än som en blandkostare som även äter kött).

Sedan så är skolans vegetariska kost inte vidare genomtänkt. Inte där jag gick i högstadiet och gymnasiet i alla fall. Jag fick grönsaksbiffar nästan varje dag i 6 års tid. Några gånger fick jag örtbiffar. Inte tillagade på skolan utan sådana som inköpes fruset i storpack från grossisten eller var det nu var de köpte det. Enda gången jag fick variation i kosten på skolan var när övriga barn serverades mat som inte innehöll kött. Dvs pannkaka etc. Hade mina föräldrar vetat om hur dålig vegetariska maten på skolan var så hade de reagerat och kontaktat skolan o krävt förändring. Nu visste de inte om det eftersom jag inte sa nått, jag tyckte ju faktiskt att grönsaksbiffarna var jättegoda... reagerade överhuvudtaget inte på hur ensidigt det var förrän i vuxen ålder då jag läst på om vegetariska kost "på riktigt" och insåg vikten av att variera kosten - samt fick upp ögonen för att vegetarisk kost är så mkt mer än att bara grönsaksbiffar... 

Nu vill jag verkligen höja ett varningens finger - bli INTE vegetarian om du inte gillar grönsaker! Jag vet att det låter hur dumt som helst att säga en sådan sak, men har många gånger stött på unga tjejer med järnbrist och andra bristtillstånd som orsakats av att flickorna är vegetarianer men inte tycker om grönsaker. De äter därför nästan bara smörgåsar eller äter ris/potatis o med sås till och inte så mycket mer.  Det går inte att äta på det viset och förvänta sig att man inte kommer att drabbas av bristtillstånd med tiden. Kanske är det någonting sådant som gör din mor så tveksam till att låta dig bli vegetarian? Utöver att det blir krångligt att laga middag till hela familjen om en eller flera behöver/begär specialkost av något slag.

Du behöver ta ansvar för din egen kosthållning om du blir vegetarian. Det är inte okej att säga "nu ska jag bli vegetarian, så nu får du laga vegetarisk mat åt mig" (och förvänta sig att föräldern då kommer läsa på om vegetariska mat, göra näringsberäkningar av olika slag och även tillaga maten åt en lat tonåring som kräver vegetarisk mat utan att själv läsa på eller anstränga sig). Det hade iaf inte mina föräldrar accepterat, jag fick själv börja laga min mat i och med mitt beslut även om de hjälpte till ibland, jag fick även betala mycket av maten av min egen lilla månadspeng - de trodde nog att det var en övergående fas och om de inte gjorde det alldeles för lätt för mig så skulle jag väl "komma till sans" och återgå till att äta samma mat som övriga familjen. Men jag stod på mig, betalade min mat, tillagade den själv  och därmed accepterades mitt beslut med tiden.

Svar på tråden Får inte bli vegetarian för mamma