• Jamku

    Adoptioner i TV, gick bra och dåligt

    Jag såg denna idag som verkar ha gått bra med 3 ryska barn

    urplay.se/Produkter/177843-Adoption-och-langtan-efter-karlek

    och den här förut som gick sämre med 2 mörkhyade afrikanska varav det ena fick lämnas till barnhem i Danmark

    urplay.se/Produkter/177107-Adoptionens-pris
     
    Det finns gott om ryska barn som är lika oss och har varit populärt bland kändisar som Carola och Madonna att ta hem svarta men är betydligt svårare?

  • Svar på tråden Adoptioner i TV, gick bra och dåligt
  • Anonym (inte färgen)

    Problemet med de mörkhyade barnen var väl knappast deras hudfärg, utan dels beroende på att de var såpass gamla och även att adoptivföräldrarna kanske inte visste vad de gav sig in på. Nu har jag inte sett den ryska filmen, men den afrikanska var hemsk att se. Fruktansvärt hur de behandlade barnens föräldrar, och så hemskt att se hur dåligt flickan mådde. Det hade kunnat skötas på ett mycket bättre sätt!

  • Jamku

    Kulturskillnaderna är större med afrikanska barn som även kan råka ut för rasism i högre åldrar. USA är antagligen mer vana vid mångkultur än Danmark.
    Jag såg bara en del och slutet av båda.

  • Litet My

    Varför skulle hudfärgen vara den avgörande biten för småbarn?

    Idag finns förvisso rasismen, kanske på ett annat sätt än på 70-80-talet då mörka adopterade barn var ganska ovanligt, men idag finns det ju många mörkhyade i varje klass/förskolegrupp att de inte sticker ut på det sättet längre.

    Idag finns många vuxna adopterade från olika länder så mår otroligt dåligt av att ha blivit just adopterade, och det finns många som tycker att adoptionen var det bästa som kunde hänt dem.

  • Anonym (Lisa)

    Du kan ju inte baserade ditt antagande att det är svårare med mörka barn pga 2 dokumentärer, det finns ju olika förutsättningar i de olika fallen. Personligen hade jag undvikit ryska barn, eftersom många av de barnen är utsatta för alkoholrelaterade skador.

  • Anonym (H)

    Jag känner en familj som adopterat två syskon från Öst; båda har visat sig ha fysiska och psykiska men pga att mamman sniffade lim och drack sprit under graviditeten Tror mao inte att det hänger på hudfärgen om adoptionen blir "lyckad" eller ej....

  • Litet My
    Anonym (H) skrev 2013-10-22 09:14:26 följande:
    Jag känner en familj som adopterat två syskon från Öst; båda har visat sig ha fysiska och psykiska men pga att mamman sniffade lim och drack sprit under graviditeten Tror mao inte att det hänger på hudfärgen om adoptionen blir "lyckad" eller ej....
    Fast om vi spinner vidare, måste psykiska och fysiska problem innebära att adoptionen i sig är misslyckad?
  • Jamku

    Adoption och längtan efter kärlek


    21:55 - 22:50 Idag, 22 oktober 2013

Svar på tråden Adoptioner i TV, gick bra och dåligt