• Sanaria

Är min 6-åring ett "mattegeni"?

Hej

OBS jag vill inte skryta. Jag blir bara ofta så förvånad över vad hon kan och vill höra om ni tycker detta är normalt för en 6-åring eller om hon är ovanlig. Vi har aldrig tränat räkning med henne och hon har inte börjat skolan.

1. Hon såg en tallrik där prislappen satt kvar och sa: "Den här tallriken kostar 6.50. Då kostar två tallrikar 13"

2. Hon la ett pussel med 5 dalmatinervalpar på och sa: "Det är bara 5 dalmatiner och inte 101"
    Då frågade jag hur många som fattades och då svarade hon 96.

3. Jag satt och tänkte högt och sa att det finns dom som kan springa 100 m på 10 sekunder och om dom då kunde springa en kilometer lika fort så skulle det ta 100 sekunder. Då sa hon "100 sekunder är 1 minut och 40 sekunder"

• Svar på tråden Är min 6-åring ett "mattegeni"?
  • Snällspiken

I mina ögon är alla era barn mattegenier! Jag hade själv behövt ett sådant i huset emellanåt ;)

• smartabarn

Problemen kommer senare i skolan. Hoppas ni får tur med lärare. Skolan kan bli tråkig vilket leder till att de underpresterar. Det kan bli viktigt med extra utmaningar hemifrån.
    Kolla gärna tips på begåvadebarn.se

• nozpa
    Duckan skrev 2013-10-20 11:46:58 följande:
    Hon är då snabbare i huvudet än jag Panik för matematik!
    +1.
  • mikkau

När jag var fem-sex brukade jag sitta och räkna matte i mina syskons matteböcker, dom gick då på gymnasiet. Framförallt algebra tyckte jag var riktigt roligt :) har sedan haft väldigt lätt för matte i skolan och aldrig behövt anstränga mig särskilt för att få bra betyg, men skulle väl inte säga att jag varit något geni för det. Vissa har det bara lättare för logiskt tänkande än andra :)

• Hedebris

Min 6åriga son är likadan. Läser, skriver, klockan, +•\-. Nu när vi flyttade klockan sa han på morgonen. ORÄTTVIST!! Då måste jag lägga mig kl 18

• SVejsan
    smartabarn skrev 2014-04-01 12:06:15 följande:
    Problemen kommer senare i skolan. Hoppas ni får tur med lärare. Skolan kan bli tråkig vilket leder till att de underpresterar. Det kan bli viktigt med extra utmaningar hemifrån.
    Kolla gärna tips på begåvadebarn.se
    Håller med, och det gäller inte bara matte. Lärare har inte ork eller möjlighet att ge individanpassade uppgifter. Vilket gör att de inte känner sig engagerade som i sin tur gör att de gör det dom skall  men inte mer;
    blir de färdiga vet dom att de får göra dubbelt så många enkla uppgifter som de tidigare har gjort.

Det kan till och med vara så att de blir uttråkade och blir störande moment i skolan istället...

Lärare kan döda ett intresse genom att bromsa barns utveckling.
    Exempel:
    "Du får inte skriva din berättelse, jag har inte tid att kolla... Du måste sitta och skriva i finstilboken (även om du kan det...).

Du måste göra långdragna uppställningar i matematiken även om det är tydligt att du kan mellanleden och vill hoppa över självklarheterna...."

Se till att var engagerad på ett bra sätt på föräldramöten och utvecklingssamtalen för att hitta bra vägar framåt och försök hålla dit barn inspirerat. Man skall inte hållas tillbaka/"straffas" för att man har lätt att lära.
  • kaffeamanda
    Sanaria skrev 2013-10-19 23:23:58 följande:
    Hej

OBS jag vill inte skryta. Jag blir bara ofta så förvånad över vad hon kan och vill höra om ni tycker detta är normalt för en 6-åring eller om hon är ovanlig. Vi har aldrig tränat räkning med henne och hon har inte börjat skolan.

1. Hon såg en tallrik där prislappen satt kvar och sa: "Den här tallriken kostar 6.50. Då kostar två tallrikar 13"

2. Hon la ett pussel med 5 dalmatinervalpar på och sa: "Det är bara 5 dalmatiner och inte 101"
    Då frågade jag hur många som fattades och då svarade hon 96.

3. Jag satt och tänkte högt och sa att det finns dom som kan springa 100 m på 10 sekunder och om dom då kunde springa en kilometer lika fort så skulle det ta 100 sekunder. Då sa hon "100 sekunder är 1 minut och 40 sekunder"
    Går hon i förskoleklass? I sådant fall tycker jag att det låter som att hon är ett år före i matte, annars två år.
  • Gathehielm

Jag var på ungefär samma nivå i den åldern. Är knappast något geni, men har alltid varit en fena på matte.

Sonen är i samma ålder, men kan inte räkna till tio utan att ta av sig tumvantarna. Lyckligtvis är han bra på annat.

• grillchips

Min snart 9-åring har alltid haft lätt för matte (och lärde sig läsa och skriva väldigt tidigt).
    Nu är tyvärr nackdelen att hon tröttnar på att räkna dom enkla talen dom har i tvåan. I ettan fick hon alltid extrauppgifter som var klurigare (från 6ans mattebok). Men nu är det ny fröken och tyvärr har jag en tjej som inte vill vara "till besvär" och inte säger till om matten.
    Nu har dom dessutom en vikarie resten av terminen och när jag tagit upp om matten så blir hon jättegrinig och påstår att dottern inte sagt nånting om att det skulle vara för lätt.
    Jag ser ju hur hon slarvar och tillochmed slarvskriver bara för att hon är så less.
    Till oss föräldrar vågar hon säga vad hon tycker men fröken lyssnar inte på oss utan bara på henne som helst inte märks i klassrummet. (Dom har slagit ihop ettan och tvåan så dom är numera en stor klass tyvärr).

• underverket 06

Min son var på en hög matte nivå när han var 4. Han räknade ut typ 24+18, 28-6  huvudet o sådana tal. Sedan var han inte intresserad av matte ett tag o ville inte alls räkna. Nu kan han inte alls räkna sådana tal längre, så det rör sig väl om ett intresse o att man håller det vid liv annars tappar barn lätt.

• Vickisen

Vår son gillar också matte väldigt mycket (6år). Han räknar bråk, multiplikation, vi pratar mycket om enheter och hur man omvandlar dem m.m. Jag har börjat förklara roten ur och primtal lite, de tar ju in alt så snabbt i den åldern, som en svamp som suger upp vatten. Men denna veckan har han varit helt insnöad på schack sedan mormor lärt honom över påsken. Och idag slog han mig! Var nästan lite pinsamt.. men väldigt roligt samtidigt. Han spelar mycket på IPAD:en mot datorn när vi vuxna inte har tid.
    Jag pluggar mycket matte själv, så några ggr i veckan tar jag mig tid och gör ett papper till honom med uppgifter med olika svårighetsgrad och med något "nytt" som jag förklarar och som han får klura på efter förskolan.

Roligt att det verkar vara så många barn som tycker matte är roligt, så synd att de inte uppmuntrar det mer tidigt i förskolan/skolan!

• celba

Snälla nån, ungen verkar ha ett intresse, men geni..knappast.

• Snällspiken

Vickisen: Vårt dagis är smarta nog att ha matte varannan måndag med 4+ - åringarna och lek på engelska med 3+ - åringarna varje vecka, de begriper att de flesta barn i den åldern kan och vill absorbera precis allt! 

På samma sätt introducerar de bokstäver så snart barnen börjar intressera sig för dem, i vårt fall har det börjat i 2-årsåldern. 

Många dagis verkar dessvärre vara mer inriktade på enbart lek eller någon sorts förvaring. Lite slöseri med barnens tid och resurser, kan man tycka. 

Är glad för att jag var aktiv och låg på när vi valde dagis till barnen. Den långa cykelturen dit är bara en bonus. 

Svar på tråden Är min 6-åring ett "mattegeni"?