• Sanaria

Är min 6-åring ett "mattegeni"?

Hej

OBS jag vill inte skryta. Jag blir bara ofta så förvånad över vad hon kan och vill höra om ni tycker detta är normalt för en 6-åring eller om hon är ovanlig. Vi har aldrig tränat räkning med henne och hon har inte börjat skolan.

1. Hon såg en tallrik där prislappen satt kvar och sa: "Den här tallriken kostar 6.50. Då kostar två tallrikar 13"

2. Hon la ett pussel med 5 dalmatinervalpar på och sa: "Det är bara 5 dalmatiner och inte 101"
    Då frågade jag hur många som fattades och då svarade hon 96.

3. Jag satt och tänkte högt och sa att det finns dom som kan springa 100 m på 10 sekunder och om dom då kunde springa en kilometer lika fort så skulle det ta 100 sekunder. Då sa hon "100 sekunder är 1 minut och 40 sekunder"

• Svar på tråden Är min 6-åring ett "mattegeni"?
  • lövet2

På din beskrivning låter det som att hon är duktig i matte men inget geni.
    Jag har själv en son som i 6-årsåldern enkelt förstod 15-åriga storasysters mattebok. Han är numera bäst i skolan i matte, men han är inget geni heller. Väldigt bra på matte däremot!

• cosinus

Låter som min 7-åring.

Mattegeni vet jag inte om jag skulle sträcka mig till att säga men han har ett grymt mattetänk och känsla för logik.

Han bara vet, tror han var 5 när han räknade ut 49+49 och utan betänketid svarade 98. Han visste inte själv hur han tänkt (för hans pappa blev jätteimponerad och ville veta) men jag är tämligen säker på att han tänkte 50+50 -2.

På dagis var de mycket förundrade över hans slutledningsförmåga och räkneförmåga när de lekte affär.

Jag har själv alltid haft extremt lätt för matte ochkänner igen sonens tankebanor och hur han bara vet från när jag själv var barn. Jag kan fortfarande ofta bara veta ett svar men numera så kan jag ju kontrollera min egen intuition genom att kontrollräkna och det stämmer så gott som alltid.

Vi har 4 barn och av dessa tror jag det är 2 som fått det här väldigt intuitiva mattetänket. 7-åringen vet jag men jag tror att 3-åringen också kommer dit, hon är väldigt lik honom i sitt intresse för siffror. 5 och 9-åringen är inte alls dåliga på nåt sätt men de har inte allt gratis som 7-åringen.

• Sanaria
    lövet2 skrev 2013-10-19 23:28:27 följande:
    Jag har själv en son som i 6-årsåldern enkelt förstod 15-åriga storasysters mattebok. Han är numera bäst i skolan i matte, men han är inget geni heller. Väldigt bra på matte däremot!
    Oj, det var imponerande att han förstod 15-åringens mattebok. Vilken smart kille!
  • Sanaria
    cosinus skrev 2013-10-19 23:33:28 följande:
    Låter som min 7-åring.

Mattegeni vet jag inte om jag skulle sträcka mig till att säga men han har ett grymt mattetänk och känsla för logik.

Han bara vet, tror han var 5 när han räknade ut 49+49 och utan betänketid svarade 98. Han visste inte själv hur han tänkt (för hans pappa blev jätteimponerad och ville veta) men jag är tämligen säker på att han tänkte 50+50 -2.

På dagis var de mycket förundrade över hans slutledningsförmåga och räkneförmåga när de lekte affär.

Jag har själv alltid haft extremt lätt för matte ochkänner igen sonens tankebanor och hur han bara vet från när jag själv var barn. Jag kan fortfarande ofta bara veta ett svar men numera så kan jag ju kontrollera min egen intuition genom att kontrollräkna och det stämmer så gott som alltid.

Vi har 4 barn och av dessa tror jag det är 2 som fått det här väldigt intuitiva mattetänket. 7-åringen vet jag men jag tror att 3-åringen också kommer dit, hon är väldigt lik honom i sitt intresse för siffror. 5 och 9-åringen är inte alls dåliga på nåt sätt men de har inte allt gratis som 7-åringen.
    Intressant. Visst är det spännande hur de bara kan, av sig själva!
  • lövet2
    Sanaria skrev 2013-10-20 11:13:50 följande:
    Oj, det var imponerande att han förstod 15-åringens mattebok. Vilken smart kille!
    Han släktar på sin morbror, som faktiskt närmar sig geninivån i matte. Det är därför jag så tydligt jag ser skillnaden mellan att vara duktig och att vara lite geni...
  • Sanaria
    Mammatilltvåprinsar skrev 2013-10-19 23:32:15 följande:
    Låter som en hög nivå, skönt för henne:)
    Ja hon kommer nog att få det enkelt i skolan, i alla fall i början...
  • Loriyana

Hon verkar duktig på matematik. Det är bara till att fortsätta uppmuntra henne :)

• castafiore

Mitt barn som nyss fyllt fem klarar matte på samma nivå. Jag tror hen ligger långt före sina jämnåriga,och skulle tro att ts barn gör det också. Dock skulle jag vänta med att stämpla barnet som särbegåvat då barn inte gör allt i samma ordning. Det kan jämna ut sig med tiden. Det gjorde det på mig

• Rakad Apa
    lövet2 skrev 2013-10-19 23:28:27 följande:

Det är ju otroligt imponerande! I mina ögon är din grabb ett geni
    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
Svar på tråden Är min 6-åring ett "mattegeni"?