Grov benstomme betyder inte tjock!
Jag har en grov benstomme. Vad det betyder är just att mina ben är lite större än genomsnittet för en tjej. Jag har stora händer och fötter, breda axlar och höfter etc. Även benen vid handleder, armbågar och knän (dvs där det syns) är större än genomsnittet. Mina handleder är t ex ungefär lika breda som en smalt byggd kille.
Jag är inte tjock. Till mina 175cm har jag vid bägge mina inskrivningar vägt 63kg vilket jag har för mig innebär att jag hamnar på BMI 22. Inte ens i närheten av övervikt.
Skillnaden mellan mig (med grov benstomme) och en lika lång tjej med smal till normal benstomme är att hon kan väga 55-60 kg och passa i det medan jag ser ut som ett anorexiaoffer vid samma vikt. Benen i sig väger kanske inte så mycket men på nått sätt måste man ju fylla upp kroppsbyggnaden nog för att se "normal" ut.
På jobbet har jag fått kommentarer om att jag är sååååå smal. Av nån anledning tystnar kommentarerna när jag säger vad jag faktiskt väger...
Så ni som säger att "grov benstomme" bara är en ursäkt från överviktiga eftersom benen inte väger mer än max nått kg, tänk efter lite. Grov benstomme existerar och kan mycket väl sluka 5-10kg