• Anonym (grov benstomme)

Grov benstomme betyder inte tjock!

Jag har en grov benstomme. Vad det betyder är just att mina ben är lite större än genomsnittet för en tjej. Jag har stora händer och fötter, breda axlar och höfter etc. Även benen vid handleder, armbågar och knän (dvs där det syns) är större än genomsnittet. Mina handleder är t ex ungefär lika breda som en smalt byggd kille.

Jag är inte tjock. Till mina 175cm har jag vid bägge mina inskrivningar vägt 63kg vilket jag har för mig innebär att jag hamnar på BMI 22. Inte ens i närheten av övervikt.

Skillnaden mellan mig (med grov benstomme) och en lika lång tjej med smal till normal benstomme är att hon kan väga 55-60 kg och passa i det medan jag ser ut som ett anorexiaoffer vid samma vikt. Benen i sig väger kanske inte så mycket men på nått sätt måste man ju fylla upp kroppsbyggnaden nog för att se "normal" ut.

På jobbet har jag fått kommentarer om att jag är sååååå smal. Av nån anledning tystnar kommentarerna när jag säger vad jag faktiskt väger...

Så ni som säger att "grov benstomme" bara är en ursäkt från överviktiga eftersom benen inte väger mer än max nått kg, tänk efter lite. Grov benstomme existerar och kan mycket väl sluka 5-10kg

• Svar på tråden Grov benstomme betyder inte tjock!
  • Vitamin

Jag är en välbyggd kvinna som väger 72 kilo till mina 172 cm. Jag ser ut att väga åtminstone 5 kilo mindre än jag gör, alla även sköterskan när jag vägde mig på vårdcentralen häromdagen, blir förvånade att jag väger så mycket som jag gör. När jag fick handleder och knäleder mätta vid en hälsokontroll konstaterades att jag har en "grov benstomme". Grov benstomme gör dock sällan att man ser fet ut, det är det hull som gör...

• Fridayyy

Jag tror att jag har grova anklar(om man ska jämföra) men smala handleder...VAD har jag då???????????????

• Anonym (n)

Min mamma är lika lång som mig, har mycket större benstomme än mig, vi har samma storlek på kläder och hon väger 8 kg mindre än mig. Förklara det!

• Fridayyy
    Anonym (n) skrev 2013-10-20 20:16:26 följande:
    Min mamma är lika lång som mig, har mycket större benstomme än mig, vi har samma storlek på kläder och hon väger 8 kg mindre än mig. Förklara det!

Muskler väger mer än fett. Sen tror jag en del samlar mer vatten.
  • Anonym (n)
    Fridayyy skrev 2013-10-20 20:17:18 följande:

Muskler väger mer än fett. Sen tror jag en del samlar mer vatten.
    Men iom vi har samma storlek kläder kan jag inte ha så mycket mer muskler. Sen så tränar jag aldrig så jag inte muskelös alls.
  • Bonanza

Att folk påstår att grov benstomme inte finns är ju så larvigt att jag inte vet vad. Nej, det påverkar ju inte VIKTEN i sig, men det påverkar hur vikten fördelar sig samt vilka kläder man kan ha osv osv.

Jag har stora fötter, stort huvud, brett bäcken, stor bröstkorg etc etc. Det är inte konstigare att jag inte kan ha stl 36 i byxor även om jag är smal än vad det är att jag inte kan ha stl 37 i skor även om jag är smal.

Men eftersom folk lider av ett sånt tjockisförakt kan man inte förstå att grov benstomme existerar, utan väljer att se det som någon slags "bortförklaring". Som att man måste skämmas för att man är tjock. Herregud.

• leaf88

Men det är ju två helt olika saker! Har man bara grov benstomme, ser man möjligen lite kraftig ut, men inte tjock eller fet. Är man fet så syns det och då beror det knappast på benstommen. Men självklart är man inte tjock bara för att man inte är spenslig.

Problemet är väl att vissa feta "skyller" på grov benstomme, trots rejält med hull och valkar. En person kan vara ganska smal och ändå ha kraftig benstomme. 

• SIS79

Ja jag vet att jag är fantastiskt duktig på att rita - men bara för att illustrera: den större personen med kraftig benstomme kräver också större muskler, hud, underhudsfett osv. Detta väger mer än något kilo. På samma sätt som ett barn väger mindre än en vuxen - det är mindre - smalare benstomme, kortare, mindre muskler, mindre underhudsfett och mindre hud.
  • Anonym (??++)
    Anonym (grov benstomme) skrev 2013-10-20 19:03:25 följande:
    Vad är det jag ursäktar? 63kg till 175cm är inte direkt nån enorm övervikt... När jag vägt nedåt 60 kg har jag varit nere på stl xs-s eller 36 vilket inte är optimalt med tanke på min längd.

En kille väger ju normalt sett mer än en tjej och har man en benstomme som påminner mer om en killes än om en tjejs blir det väl automatiskt så att man måste väga lite mer för att se vettig ut?

Självklart finns det de som använder "grov benstomme" som en ursäkt. Väger man 100+ till 165cm är det inte fråga om benstomme. 5-10 kg kan däremot behövas för att fylla upp lite.
    63 kg till 175cm är väl ingen övervikt alls? Ett bmi som ligger på 20.

Själv anses jag ha "grov benstomme" då jag som 162 cm och 60 kg, bmi 23, kunde ha storlek 36.
    Är ganska bred över axlarna.

• Anonym (jag)

Om benstommen skulle ha något med skostorlek så måste jag ha kraftig benstomme eftersom jag har storlek 40, är 172 cm lång och väger 59 kg, jag har alltid trott jag haft tunn benstomme eftersom armbågarna är spetsiga och benet vid handleden är ca 1 cm i diameter.

• lollisen

Då kanske det är kraftig benstomme jag har då?
    Trots att jag väger 67kg så platsar jag i storlek 27-28 (jeans) ,storlek S eller storlek 36 i byxor. Samma med toppar och så. Det enda som gör att det kan bli lite smått är mina bröst som är i vägen..
    Får alltid höra att jag det smal ut men förstår det inte själv eftersom jag själv tycker att jag är överviktig...?
    Men jag kanske får omvärdera där? För hur tjock är man egentligen om man har dessa storlekar, utan att fettet väller över på nåt sätt?

• sextiotalist
    lollisen skrev 2013-10-22 08:27:13 följande:
    Då kanske det är kraftig benstomme jag har då?
    Trots att jag väger 67kg så platsar jag i storlek 27-28 (jeans) ,storlek S eller storlek 36 i byxor. Samma med toppar och så. Det enda som gör att det kan bli lite smått är mina bröst som är i vägen..
    Får alltid höra att jag det smal ut men förstår det inte själv eftersom jag själv tycker att jag är överviktig...?
    Men jag kanske får omvärdera där? För hur tjock är man egentligen om man har dessa storlekar, utan att fettet väller över på nåt sätt?
    Inte alls, du är förmodligen smal och dags att omvärdera det hela 
  • Mrs Moneybags

Så länge inte "benstommen" hänger över byxlinningen eller dallrar när man går, så köper jag det till 100%!

• traveler
    Anonym (grov benstomme) skrev 2013-10-20 10:29:44 följande:
    Jag har en grov benstomme. Vad det betyder är just att mina ben är lite större än genomsnittet för en tjej. Jag har stora händer och fötter, breda axlar och höfter etc. Även benen vid handleder, armbågar och knän (dvs där det syns) är större än genomsnittet. Mina handleder är t ex ungefär lika breda som en smalt byggd kille.

Jag är inte tjock. Till mina 175cm har jag vid bägge mina inskrivningar vägt 63kg vilket jag har för mig innebär att jag hamnar på BMI 22. Inte ens i närheten av övervikt.

Skillnaden mellan mig (med grov benstomme) och en lika lång tjej med smal till normal benstomme är att hon kan väga 55-60 kg och passa i det medan jag ser ut som ett anorexiaoffer vid samma vikt. Benen i sig väger kanske inte så mycket men på nått sätt måste man ju fylla upp kroppsbyggnaden nog för att se "normal" ut.

På jobbet har jag fått kommentarer om att jag är sååååå smal. Av nån anledning tystnar kommentarerna när jag säger vad jag faktiskt väger...

Så ni som säger att "grov benstomme" bara är en ursäkt från överviktiga eftersom benen inte väger mer än max nått kg, tänk efter lite. Grov benstomme existerar och kan mycket väl sluka 5-10kg
    Kan du lägga upp en bild från halsen och neråt
  • Anonym (grov benstomme)
    traveler skrev 2013-10-22 08:52:06 följande:
    Kan du lägga upp en bild från halsen och neråt
    Jag är ganska höggravid just nu (BF+6) så det är lite svårt att ta bilder just nu. Eller snarare så är det inga problem att ta bilder men de blir kanske inte så rättvisande med tanke på monstermagen och att jag samlar vätska. Tungan ute Ska se om jag kan hitta nån bild från i vintras när jag inte är alltför påpälsad.
Svar på tråden Grov benstomme betyder inte tjock!