Inlägg från: Qhuiii |Visa alla inlägg
  • Qhuiii

Första barnet bf i juli 2014

Hälsosamtal bokat på fre känns väldigt spännande!

Förhoppningsvis kanske jag mår lite mindre illa än dom senaste dagarna vilka jag börjat dagen med att spy. Känner mig konstant sjösjuk och illamående. Önskar de kunde ge med sig snart. Iaf så man kunde äta och få lite energi.

Livet som gravid är minsann ingen dans på rosor men de är värt de i slutändan! :)

• Qhuiii

Ett tips mot illamående som fungerat för mig. Jag äter alltid en smoothie på morgonen, tycker de e lättare att dricka kallt plus att du kan göra den ganska näringsrik utan att de blir svårt att få i sig. Även vindruvor fungerar för mig att äta vid illamående, de är lätt att stoppa i munnen, innehåller ganska mycket vätska och höjer blodsockret fort.

Hur gör ni andra?

• Qhuiii
    LovisaC skrev 2013-11-12 21:37:30 följande:

Jag provade mammabyxor idag!! Två vänner som kommit en bit längre än jag (en till v20 och en av dem har en bebis på 10 v) rådde mig att köpa så tidigt som möjligt för det kan underlätta illamåendet i början. Inget tryck :)

De sa båda samma sak, H&M har snyggast byxor.

Sagt och gjort, jag gick dit. Kände mig halvvilse i avdelningen men provade två par jeans. Men herre min skapare vad sköna de var!! Magen fick liksom avlastning samtidigt som inget tryckte.

Däremot är det assvårt med storlekar! 36 var för stort (normala storleken för mig) men hur sitter de om säg 20 veckor?!?

Låter jätte härligt! Garderoben börjar ta slut på allternativ som inte sitter åt och faktiskt känns bekvämt. ska ta mig till hm i helgen tror jag!:)
  • Qhuiii
    Turvion skrev 2013-11-28 13:00:13 följande:

Nu vill jag på riktigt att detta fruktansvärda illamående går över! Världens kaos här hemma nyss, min hund började hulka när han stod på vardagsrumsmattan (rätt dyr sådan som ej går att tvätta, bara kemtvätt) jag springer och hämtar en tidning och slänger mig på golvet och drar min hund ut på golvet med tidningen under, han börjar kräkas och sätter de i halsen så han inte får luft och börjar skaka i hela kroppen och låter jättekonstigt, så jag får panik och stoppar in fingrarna i halsen på honom för att få ut de som satt fast, så kräktes han upp de sista vilket resulterade självklart i att jag kräktes mitt i allt de här... Herregud vad äckligt det var ;( ska till doktorn imorgon igen för att se om de finns annat de kan göra för klarar inte de här mer, och måste fortsätta va sjukskriven ;( uuh någon som har något kul att berätta hehe?:)

Usch låter sådär!

Vilken v är du i? Gick in i v 10 idag och jag har knappt mått de minsta illa på tre dagar. Känns helt underbart! Äntligen kan man njuta och halsen kan få läka efter allt kräkande...
  • Qhuiii
    Carolaiine skrev 2013-12-01 11:21:55 följande:

Okej.. Ja då är det bara att vänta ut det då smile1.gif min bm sa att jag kunde ta någon alvedon mot det. Men jag är lite osäker med det är att ta läkemedel. Hur gör ni andra?

De ska ju inte vara några konstigheter att ta alvedon och panodil säger dom som vet. Jag känner mig dock lite skeptisk och kommer nog bara ta de i absoluta nödfall:) jag kör med en varm filt eller vetepåse som du värmer i miccron att lägga på magen om de blir för jäkligt :)
  • Qhuiii

Jag har samma är i v 11. De typ ilar och spänner. Inte alls trevligt, men som i mitt fall ska beben bli ca dubbelt så stor denna veckan och de klart de måste kännas lite. Men visst är de en konstig känsla, inget man känt innan..

• Qhuiii

Kul att de inte bara är jag som är stollig och fått cravings. Jag äter frysta jordgubbar såfort jag får tillfälle. Direkt från frysen. Mums! helt underbart! Tror jag kan äta kilovis om jag inte skärper mig :P Igår blev jag nästan helt gråtfärdig när dom var slut i affären och tvingade med min stackars sambo att åka till andra sidan stan för att jag skulle få mig en påse:P

• Qhuiii
    Passion skrev 2013-12-16 22:23:25 följande:
    Haha smile1.gif

Jag är sugen på allt men samtidigt inget..

Är hungrig hela tiden men har inte någon aptit eller ork till att laga mat..

Men när du börjar prata om jordgubbar så kanske smoothies och milkshakes är nåt för mig! smile1.gif
    Sån va jag förra veckan, tills jag kom på dehär med jordgubbarna:P
  • Qhuiii

Haha jo kallt och gott;) blir som sorbet :P Har insett att de gäller att inte äta för många på en gång annars fryser man så hemskt:P Va knäppt de låter när man tänker efter. Men skönt att de inte är något värre! Läste om en igår som ville äta disksvampar, undra hur man löser de på ett smidigt sätt, haha

• Qhuiii

God jul alla!

Även vi berättade igår dock bara för sambons familj och släkt.

Vi hade slagit in en nalle med en lapp i till hans ganska mycket yngre syster och på lappen hade vi skrivit " Min första nalle vill jag få av min faster".

Tog ett tag innan alla fattade men sen blev de kramkalas och glädjetårar från båda svärmor och sambons moster samt äldsta kusin.

Bästa julklappen enligt många:)

Känns så bra att snart alla vet så man slipper smyga om man mår dåligt.

Idag är de dax att berätta för min familj, förväntar mig inga glädjetårar. Är faktiskt riktigt nervös över hur dom kommer ta de. Jag hoppas iaf dom blir glada...

Hoppas alla har en kanon fin jul!

Själv gick jag idag in i v14 och jag mår bättre för varje dag! Min svullna mage börjar lägga sig och istället har där börjat bli en liten babybula:)

• Qhuiii
    LadyGrace skrev 2014-01-04 12:05:03 följande:
    Ja jag hade förstoppningen från helvetet. Köpte lactulos (tror jag det heter). Det är ett medel som påverkar innehållet i tarmen. Tog fulldos första 3-4dagarna. Åt päron och kiwi. Mycket fullkorn. Testade även ett medel som påverkade tarmrörelsen och verkade inom 12h bara för att få ut nåt. Men det ska man inte ta för ofta.

Hoppas du får ordning på magen.
    Jag gjorde smoothie på

1 väldigt mogen banan

1 moget päron

1 näve linfrön

Hallon

Jogurt och spädde med mjölk så mycket jag tyckte de behövdes.

Mycket bättre enligt mig än alla tarmreglernade medel. Detta är naturligt och vill du ha lite bättre effekt låter du smoothien stå en liten stund så blir de lite slemmigt av linfröna och dom ger bättre effekt:)

Fungerade för mig och magen kom igång till kvällen och dagen efter.

Tänk även på att dricka massa vatten, fibrer och dyl ger omvänd effekt om du inte får i dig vätska.

Har haft prob med min mage hela livet och enligt mig fungerar detta bättre än medicin:)
  • Qhuiii

Någon mer än jag som börjat känna att filuren i magen rör på sig?

Kände första gången i början på veckan men fatta inte riktigt vad de va då jag vaknade av de, kändes som någon klappade och petade mig på insidan magen. Nu känner jag mer för varje dag, spännande! Härlig känsla!

Svar på tråden Första barnet bf i juli 2014