• ALLIEVERDO

Sjukskriven som föräldraledig, När betalas SP ut?

Hej, sitter och räknar på inkomsten för de kommande månaderna och blev lite fundersam på utbetalningsdatum.

Jag är föräldraledig och då betalas det ju egentligen ut den 25e. Men nu mellan den 15okt och 3nov är jag sjukskriven då jag genomgått en stor operation. Blev nu fundersam på när dom pengarna betalas ut. så jag vet vilket som hamnar i vilken månads budget så att säga

Tänkte att de dagar mellan 15-20e hamnar denna månaden och de andra i nästa månad, men har för mig sjukpenning inte alltid kommer exakta den 25e osv, utan när man är klart sjuk och ärendet är hanterat eller nåt sådant..
    Kan det då dessutom väntas att betalas ut allt förrän efter den 3e november eller betalas de första 15-20e ut i denna månaden tro?     

• Svar på tråden Sjukskriven som föräldraledig, När betalas SP ut?
  • Försäkringskassan

Hej! Det stämmer att första utbetalningen på sjukpenning görs när man är klar med ditt ärende, då betalas dem dagar som har passerat ut. Är man sedan fortsatt sjukskriven så läggs resterande i utbetalningsystemet och utbetalning sker mellan den 25-27 beroende på vilken dag i månaden man född. Skulle det vara så att ditt ärende blir klart först den 3 november eller senare så gör man utbetalning av hela perioden på en gång. Handläggningstiden på sjukpenning är upp till 30 dagar från det att ärendet är komplett med ansökan samt intyg. Här kan du se våra utbetalningsdagar: www.forsakringskassan.se/privatpers/vart_serviceatagande/utbetalningsdagar Hälsningar Gabriella, handläggare

Svar på tråden Sjukskriven som föräldraledig, När betalas SP ut?