• isolde 79

Regelbundna mattider bebis

Undrar hur ni tänker kring regelbundna mattider för bebisar, hur tidigt ni har börjat med det? Jag ger min 2,5-månaders när han vill ha, men önskar ju att det ska bli mer regelbundet så småningom. Har känslan av att många inte "styr" sina bebisar på varken mat eller sömn, utan låter bebisen styra, och det ganska länge. OBS! Inte ute efter att provocera! Jag är bara en nybakt mamma med funderingar, utan egna erfarenheter ;)

• Svar på tråden Regelbundna mattider bebis
  • lövet2

Jag har väl börjat med åtminstone några mål på ungefärligt fasta tider runt 1 år. Då har de börjat sova middag ungefär samma tider varje dag och så har de fått sitta med vid middagen och äta. Så länge jag helammat har de ätit helt fritt.

• Bling1975

Vi bestämde inte tiderna till vår dotter, men hon åt på ganska fasta tider från ca 3 månader. Hon blev helt enkelt hungrig med ca 3 h mellanrum så efter ett tag blev det rutin. Men givetvis har tiderna förändrats med hennes ålder och ibland har hon ändrat tvärt. Jag tyckte dock att det var skönt att hon var ganska förutsägbar i stunden så man kunde planera aktiviteter efter hennes klocka.

• Bling1975

Just det, vid 15 månader började vi försöka styra lite över hennes tider för att passa tiderna på förskolan där hon började vid knappa 18 mån. Tog en stund att flytta vilan så det var skönt att inte stressa med det.

• zbaby

Jag har börjat styra nattning från typ 5 mån.. Nu är min son snart åtta månader och sover vid nio, lunch vid tolv, frukt vid tre, gröt vid halv sex, läggning sju ungefär.
    Däremellan ammar jag fritt. Men det är lite han som styrt tiderna, har mest lyssnat in honom tror jag.
    Min dotter på 4,5 år var superstökig med mat och allt var en kamp nu har jag läst på och läser nu av min son om vad han är mogen för och en coolare och mer nöjd unge på alla plan får man leta efter! ;0)

• Natulcien

Mattiderna styrde vi inte över huvud taget så länge sonen helammades. Det hade ju bara varit krånligt och dumt att försöka amma på fasta tider.
    När han började med smakportioner vid 6 månader så fick han smakisen när vi själva åt, som en början på att introducera en gemenskap vid måltider. Men amningen skedde fortfarande utifrån hans behov och önskemål. När jag slutade amma vid 11 månader blev måltiderna mer regelbundna.

Sömnen styrde vi inte heller över huvud taget de första månaderna. Runt 5-6 månader försökte vi se till att nattningen hamnade på ungefär samma tid, runt kl.20. Men dagsovningen styrde han själv utifrån sitt sömnbehov.
    När han var 13 månader och endast sov ett sovpass per dag så landade det oftast på ungefär samma tid, men vid behov så kunde den tiden ändras.

Vi har aldrig varit fixerade vid klockan eller styrt särskilt mycket, utan varit flexibla och lyhörda för sonens behov. Och vi har en son som alltid både har sovit och ätit fantastiskt bra. Glad

• chrissepisse

Jag har gett ersättning till alla mina tre barn och jag upplever att de har fått hyfsat fasta mattider vid ca tre månaders ålder. Det har aldrig varit hugget i sten, utan kan skifta en timme fram eller tillbaka, men det brukar bli ungefär samma tider varje dag och med samma intervall mellan måltiderna. 

Sovtiderna har också blivit någorlunda fasta av sig själv. T ex blir min bebis trött ca två timmar efter att han har stigit upp på morgonen. Eftersom han i regel vaknar samma tid varje dag blir det en ganska fast sovtid. Jag tror inte att det är ovanligt att bebisar får ganska fasta tider av sig själv och absolut lättast blir livet om man som förälder kan anpassa sig till dessa tider. Jag tror att det är svårare att lära bebisen andra tider än vad den själv vill ha.

• isolde 79

Tack för svar! Sömntiderna börjar bli regelbundna, eller mer förutsägbara nu iallafall. Jag pumpar dagtid, och han får ibland små skvättar ur flaskan när han behöver tröst. Tror jag, eller så är han hungrig :) Blir spännande att se hur det utvecklad. Känns som att sömnen ändå är det jag kan påverka just nu. Sover han ett maraton på dagen, vet jag ju att nattsömnen tar stryk. Och han vaknar inte av hunger alltid. Zbaby: har du några lästips till mig?

• skogsvitter

Din bebis är ju pytteliten ännu, bara nyfödd fortfarande! Sånt där kommer med tiden helt automatiskt, för de flesta bara efter 3-4 månader. Så du behöver inte oroa dig Bara för att man inte aktivt håller på med scheman och utformar strikta rutiner betyder inte det att bebisen själv inte snart får regelbundenhet!

• RockingSkåne

Jag tycker det blir mer naturlig rutin när de kommer igång med maten... Men jag har aldrig känt något behov av att skapa rutiner när de är så små..

Svar på tråden Regelbundna mattider bebis