• Phillippa

Svartsjuk fyraåring! tips?!

Hej! Vi har en bebis på tre veckor och en fyraåring. Fyraåringen är en väldigt klok och lillgammal tjej. Hon har alltid varit empatisk, lugn och snäll. Hon har sett fram emot att få syskon men visst förväntade vi oss svartsjuka. Hon har alltid krävt att någon skall vara i närheten och har svårt att leka själv på sitt rum. Nu är bebisen här och dottern beter sig värre än väntat. Hon vill pussa och krama bebisen hela tiden och är ganska hårdhänt, vilket hon aldrig varit tidigare. Hon försöker få vår totala uppmärksamhet och testar oss genom att t ex lägga fötterna på bebisen. Hon har fått mycket egen tid och vi har framförallt försökt att avleda henne. Nu funkar inte det längre och vi har försökt med belöningar när hon är försiktig med bebisen men det verkar inte ha någon effekt. Någon som känner igen sig eller har tips? Blir det bättre?

• Svar på tråden Svartsjuk fyraåring! tips?!
  • Bellamio

Vår son är nu 3 och dottern 11 månader. Han är också väldigt testande och svartsjuk i mellanåt.. Han puttar lillasyster när hon försöker ställa sig upp.. På morgnarna kommer han in till oss och lägger sig med flit över hennes ben..han drar i hennes ben när hon kryper.. Man får helt enkelt ha tålamod och vara med hela tiden så inget händer..

• Phillippa
    Bellamio skrev 2013-10-21 12:31:15 följande:

Vår son är nu 3 och dottern 11 månader. Han är också väldigt testande och svartsjuk i mellanåt.. Han puttar lillasyster när hon försöker ställa sig upp.. På morgnarna kommer han in till oss och lägger sig med flit över hennes ben..han drar i hennes ben när hon kryper.. Man får helt enkelt ha tålamod och vara med hela tiden så inget händer..

Jo, det är väl så. Jag är så besviken bara för jag vet att hon förstår. Hade hon varit yngre hade jag nog inte blivit lika ledsen men det är min kloka flicka som alltid varit mån om att alla ska vara snälla mot varandra. Jag har så klart berättat att bebisen kan få ont och bli skadad när hon är hårdhänt. Hon säger "förlåt, jag ska inte göra så mer" men några minuter senare så gör hon samma sak :(.
  • femhjärtan
    Bellamio skrev 2013-10-21 12:31:15 följande:

Fast man måste komma ihåg att en 4-åring faktiskt inte förstår allt. Man är fortfarande en lite tjej när man är 4 år och man behöver kärlek och vägledning av sina föräldrar (vilken verkar vara precis så som ni gör). Ge det mer tid och ha tålamod så kommer det att bli bättre .
  • femhjärtan
    femhjärtan skrev 2013-10-21 13:00:34 följande:
    Fast man måste komma ihåg att en 4-åring faktiskt inte förstår allt. Man är fortfarande en lite tjej när man är 4 år och man behöver kärlek och vägledning av sina föräldrar (vilken verkar vara precis så som ni gör). Ge det mer tid och ha tålamod så kommer det att bli bättre .

Jag menar att 4-åringen inte alltid förstår vad konsekvensen av sitt handlande blir. När hon är hårdhänt mot bebisen så blir konsekvensen (från hennes perspektiv) att hon får uppmärksamhet även om den är negativ. Sen är det förstås väldigt viktigt att man fortsätter att visa vad som är rätt och fel eftersom det kommer att löna sig i längden.
  • Phillippa
    femhjärtan skrev 2013-10-21 13:09:25 följande:

Jag menar att 4-åringen inte alltid förstår vad konsekvensen av sitt handlande blir. När hon är hårdhänt mot bebisen så blir konsekvensen (från hennes perspektiv) att hon får uppmärksamhet även om den är negativ. Sen är det förstås väldigt viktigt att man fortsätter att visa vad som är rätt och fel eftersom det kommer att löna sig i längden.
    Tack! Ja, jag har väl trott för mycket om henne...

Jag tycker att man läser överallt att det inte är några större problem med svartsjuka om det är fyra år emellan. Själv var jag sex år när jag fick en bror och jag brydde mig inte nämnvärt. Varken om honom eller om att mamma var upptagen.
  • Vinterankan

Vi har inte haft några problem med svartsjuka trots att vår äldsta är väldigt uppmärksamhetstörstande. Vi har varit väldigt noga med att hon också får plats. Om lillebror är i knät så får hon också plats, om han kramas så får hon också en kram. Brukar säga till henne att jag har två ben och två armar så de får plats på varsin. Bara när han ammades som hon inte fick plats men då fick hon vara med och klappa på huvudet om hon ville. Och mycket beröm över hon snäll hon är mot lillebror.

• Phillippa
    Vinterankan skrev 2013-10-21 17:18:16 följande:

Vi har inte haft några problem med svartsjuka trots att vår äldsta är väldigt uppmärksamhetstörstande. Vi har varit väldigt noga med att hon också får plats. Om lillebror är i knät så får hon också plats, om han kramas så får hon också en kram. Brukar säga till henne att jag har två ben och två armar så de får plats på varsin. Bara när han ammades som hon inte fick plats men då fick hon vara med och klappa på huvudet om hon ville. Och mycket beröm över hon snäll hon är mot lillebror.

Precis så har vi också gjort! Tyvärr har det inte fungerat här :(.
  • Vinterankan
    Phillippa skrev 2013-10-21 19:20:12 följande:
    Precis så har vi också gjort! Tyvärr har det inte fungerat här :(.

Kan ju spela in också att vi var hemma båda två ganska länge och pappan har bättre hand med spädbarn än vad jag har. Så det var nog faktiskt så att den första tiden hade hon mig väldigt mycket för sig själv.
  • strojes

Har hon fått egentid med båda sina föräldrar? Kanske någon vän eller släkting kan passa bebisen på helgen när hon/han ska sova så ni föräldrar kan ge storasyster er fulla uppmärksamhet och ni kan hitta på något hon tycker är kul.

När hon är hårdhänt med bebisen säg helst inte bara nej, du gör illa bebisen. Säg och visa hur hon ska göra istället. Låt henne vara delaktig och hjälpa till så lär hon sig hur hon ska göra och så blir hon ju delaktig och får uppmärksamhet (om sedan tröjan kommer bakofram eller koftan blir felknäppt är inte hela världen). 

Svar på tråden Svartsjuk fyraåring! tips?!