Anonym (nat) skrev 2013-10-22 12:49:02 följande:
Jag har inte anklagat ts för något. Däremot kände jag från dig en attityd mot alla tips här, och mina tips var seriösa.
Långtidsarbetslösa är oftast inte arbetslösa livet ut. Jag vet vad långtidsarbetslöshet är. Min mor har varit långtidsarbetslös och hon trodde att hon gjorde allt för att få ett jobb. Men jag såg och jag vet att man lätt glömmer saker som att t.ex. prova starta ett företag, eller engagera sig i någon förening som ger kontakter. Jag såg att hon hade potential till att göra saker som hon själv inte visste att hon kunde, som t.ex. projektledning. Man håller sig oftast till det vanliga, de praktiska jobben och man jagar in sig själv i ett hörn. Ju mindre hopp man har desto mindre kreativ blir man. När min mamma nu har ett jobb, som personlig assistent, gör hon plötsligt saker utanför hennes komfort zon, hon föreläser på sidan om, lär ut sitt hemspråk en gång i veckan och nu ska ge sig på konsultjobb inom turism (starta eget). Varför gjorde hon inte det tidigare? Jo, för att man tänker inte så stort när man inte har ett jobb.
Man kan skaffa ett truckkort, och det kan leda till något helt annat. Man får inte säga att det ena inte går och det andra förstör för a-kassa om man vill ta sig ur situationen så snart som möjligt.
Jag menade inte att du har anklagat ts för något, men andra i tråden har en attityd som att "du är ju knäpp, gör det här och det här och skärp dig", väldigt negativ stämning liksom och det tycker jag är onödigt.
Jättebra att din mamma tog sig ur arbetslösheten och har utvecklats! Det önskar jag för mig också, men vissa tips här i tråden är inte genomförbara för mig t ex (jag är medveten om att tipsen var riktade till ts och inte mig), jag personligen har vissa egenskaper som gör att jag inte kan ha eget företag eller jobba med något som innebär socialt engagemang, då går de flesta jobb bort som är rätt lätta att få som personlig assistent, telefonförsäljare, sitta i kassa, jobba i grupp, öht samarbeta med någon osv. Så jag vet inte vad jag skulle kunna jobba med och inte min handläggare heller, vilket gör det hela rätt svårt. Jag har ofta stött på attityder som att jag är lat och bortskämd och överdriver och bara ska tänka annorlunda eller ändra på mig, att allt går om man bara vill osv. Men så är inte fallet och jag är rätt trött på att höra sånt. I mitt fall kommer inte folk med konkreta tips, det är nästan uteslutande påhopp. Jag vill verkligen ha ett jobb men jag klarar inte av allt som andra gör, men det är tydligen bara inbillning.