Inlägg från: Anonym (Attitydproblem?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Attitydproblem?)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Du sitter där för att du ska lära dig att sköta tider och ha rutiner. En människa som inte ens kan ta sig upp på morgonen är det ingen som vill anställa. 

Och istället för att sitta och titta på film eller snacka skit kan du väl försöka göra något vettigt? Söka jobb via arbetsförmedlingen ger ingenting. Du måste ut och snacka själv med arbetsgivare och visa framfötterna. Min svägerska är fenomenal på att hitta jobb. Nu pluggar hon men förut jobbade hon deltid på Hemköp, extra på äldreboende, vårdare på stödboende osv osv. Hon fick till och med tacka nej till jobb. Men då är hon energisk, positiv och har ett jäkla självförtroende. Plus att hon tog vad hon fick. 

Hennes pappa, min svärfar, är fd chefsöverläkare och numera sjukhuschef med en lön över miljonen så om hon kan ta "skitjobb" så kan du.  

Själv har jag gjort tvärtom och valt utbildning före småjobb. Har varit IT-konsult sen jag var 22 år gammal (är 37 nu). 3-årig högskoleutbildning direkt efter gymnasiet ledde rakt till jobb. Nu driver jag eget företag sen ett par år tillbaka. Ärligt talat, folk som är så negativa och slöa som du skulle jag aldrig anställa. 

Förstår att du är frustrerad. Och jag ber om ursäkt för att jag var nedlåtande. Jag känner ju inte dig och vet inte vad du har gjort. 

Däremot tycker jag fortfarande att du har fel attityd som inte gör något vettigt av dina dagar. Sluta se dig som ett offer människa! Den attityd du har nu kunde jag ibland ha i högstadiet/gymnasiet. Men som vuxen människa?

Lindsey Egot the only one skrev 2013-10-22 10:57:05 följande:
    Hur menar du nu att hon kan ta vilket skit jobb som helst för att lilla pappa är sjukhuschef? Försörjer han henne när inte pengarna räcker?
    För mig hade det inte funkat då min pappa är död. En grav genererar unga pengar till en försörjning.
    Egentligen var det bara irrelevant effektsökeri. Men många verkar tycka att s.k. "skitjobb" är under deras värdighet. Men det behöver inte vara för alltid och det är bättre än "vuxendagis". 
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-22 11:05:03 följande:

Man kan inte söka socbidrag för sista delen av studierna. De två år jag har kvar måste räcka hela utbildningen.
    Min bästa vän läste in 3 års studier på 2 år samtidigt som han jobbade extra på kvällar och helger för att finansiera sina studier. Han tog inte en krona i lån. 

Fast å andra sidan är han ett tjurskalligt unikum. :)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-22 11:16:24 följande:

Jag läste 100% på universitet och jobbade 100% samtidigt i tre år. Det gick det med, men nu har jag barn och kan inte hålla på så. Dessutom kan man inte läsa i snabbare takt på universiteten (oftast) eftersom programmen går i en viss takt.
    Ok. Hur kan du då ha slut på CSN?

Programmet han läste gick också i en viss takt. Däremot var det inte så svårt att se vilka kurser som kommer senare och som man kunde söka fristående. Var iofs en liten högskola med gott om platser på kurserna så det funkar säkert inte på alla ställen.

Förstår också att du inte kan dubbelarbeta om du har barn. Däremot kanske du kan jobba extra så att du kan finansiera det sista året på en 3-årig utbildning själv?

Annars har KY-utbildningar funkat riktigt bra också. En del av mina gamla kollegor kom in den vägen och är numera chefer i karriären. http://www.kyutbildningar.se/
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!