• Petrol

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Lindsey Egot the only one skrev 2013-10-22 10:37:28 följande:
    Jo sedan får företagen in mellan 400-500 ansökningar i veckan av folk som inte är kvalificerade för och tar massor av resurs från företagen som söker jobb. Vet företag som ser rött bara de hör ordet arbetsförmedlingen och hatar deras sätt att tvinga okvalificerade människor att söka jobb de inte har behörighet till bara för att.

Min mamma tvingades av arbetsförmedlingen att söka jobb som läkare, kirurg, sjukgymnast osv för att hon hade en sjukvårdsbiträdesutbildning á la 70 talet i sin meritlista. Vad hon ska göra som sjukvprdsbiträdesutbildningen som kirurg är en gåta och ingen jag skulle vilja bli opererad av. Men sådana är AF regler. Du måste söka jobb sedan om du inte är kvalificerad skiter de i. Du måste ändå redovisa vilka jobb du sökt.
    I ett teoretiskt scenario hade det o andra sidan varit helt obetalbart att få se min handläggares min när hen inser att det är jag som kommer hålla i skalpellen och när hen ska operera ut sin blindtarm eller liknande om den där lilla promilleschansen att faktiskt slinka igenom och bli okvalificerad kirurg uppenbarade sig. Där kan vi tala om tydligt statement. :D
  • Petrol
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-22 10:46:21 följande:

Grejen är att jag redan har varit runt på företag och allt det där. Som jag skrev har jag också fått många vik och projekt under åren, men inget fast. Klart att jag kan sköta mig och komma upp på morgonen. Jag har pluggat och jobbat större delen av mitt liv. Att du skrev så var lite nedlåtande, faktiskt.
    Vissa ser inte hur sårbar deras egen situation är och agerar därefter antar jag.

Sanningen är ju att de flesta inte är sådär vansinnigt långt ifrån att kunna bli av med jobbet, krävs inte så stora förändringar i ekonomin eller hos företaget, och då blir det av någon konstig anledning synd om dem.

Bara att hålla huvudet högt kort o gott:)
  • Petrol

Har du inte möjlighet till någon form av utbildning via AF? Jag har ärligt talat rätt dålig koll på hur det funkar men jag har fått för mig det, onekligen en smula mer stimulerande och något troligare att det ger resultat kanske. Men jag har som sagt dålig koll, och det kanske är något annat man ska vara inskriven i för att det ska vara aktuellt.

• Petrol
    Anonym (Ahhhaaaa) skrev 2013-10-22 15:08:13 följande:

Du skrev alldeles nyss, att du INTE ville arbeta hos en arbetsgivare, som "utnyttjar" arbetslösa och får betalt för det! Så din attityd och inställning till arbete lyser tydligt igenom dina inlägg.

Alltså, jag vet inte riktigt om vi läser in samma saker här. Det är väl rätt sunt att inte vilja legitimera ett system som gör det svårare för alla att få jobb och som förflyttar stora pengar från stadskassan till privata företag?

Man är väl snarast komplett tokig om man tycker det verkar som en bra ide, även om det skulle gynna en själv just för stunden kan jag tycka.
  • Petrol
    Anonym (Ahhhaaaa) skrev 2013-10-22 15:15:28 följande:

Det företag, som man praktiserar hos, avsätter både tid och mänskliga resurser (= handledare) för att lära upp en nyutexaminerad student. Då tycker jag att de skall kompenseras för det.
    Min erfarenhet är att det rätt sällan ser ut så i praktiken dessvärre.
    Det är fullt möjligt att du har andra  erfarenheter, men från min synvinkel är det ett system som borde skrotas eller åtminstone omarbetas ganska kraftigt för att jag ska kunna se att det faktiskt leder till något gott i ett större perspektiv, så tillsvidare har TS iallafall mig i ryggen på den punkten:)
  • Petrol
    Anonym (Väninnan) skrev 2013-10-22 15:19:46 följande:

Jo, för många gånger funkar ju inte praktik på riktiga företag som det ska. Han eller hon som praktiserade på Ernst och Young är ett av få undantag. OM det är sant, för Ernst och Young är ett av de populäraste revisions- och konsultföretagen för unga akademiker med toppbetyg från Handels m.fl. högstatusutbildningar... jag har faktiskt svårt att tro att de skulle ta emot praktikanter via Af. Men, men...  Drömmer

Många företag har tyvärr satt detta med praktikanter i system. Praktikanten får inte lära sig något, utan sätts på tunga och enkla arbetsuppgifter som de lär sig på första dagen - och sedan får de sköta detta i sex månader (eller hur lång praktikperioden nu är). Därefter säger arbetsgivaren till Af att det var något fel på praktikanten - och då får de, efter en kort karenstid, en ny praktikant. Som de behandlar likadant.

Har t.ex. en närstående som blev utnyttjad på det sättet på Akademibokhandeln. Han hade läst en massa litteraturvetenskap, och såg fram emot att få arbeta på bokhandel, diskutera litteraturen med kunderna, köpa in litteratur o.s.v.. Men det enda han fick göra var att packa upp tunga lådor på lagret, samt ta ut konsolerna på lagret, göra rent dom och sätta tillbaka böckerna igen. Städa, damma... 

Han fick knappt prata med några kunder på hela tiden! Dessutom fick han en åthutning när han hade tagit på sig en Akademibokhandeln-personaltröja, som inte användes av någon, i en garderob. Han fick inte ha företagets kläder, för då skulle kunderna kunna tro att han var anställd där, typ. Det var för övrigt absolut inget fel på honom - inga tatueringar eller piercingar eller punkfrisyrer som skulle kunna skämma ut företaget.   
    Jag tror nog inte att man kan sammanfatta det mkt bättre än sådär om jag ska vara helt ärlig. Och sociala företag är väl egentligen samma sak, fast de saknar helt risk/chans att faktiskt få en anställning vilket gör det ännu mer korkat såtillvida att man inte verkligen är helt och hållet oanställningsbar i övrigt av någon anledning. Och det är ju en kategori som man måste vara både blind och lobotomerad för att lyckas placera TS i så att säga.
  • Petrol
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-23 14:53:12 följande:

Små extainkomster är inte så svårt att få, men det leder inte till fast jobb.
    Många extrainkomster blir o andra sidan en heltidssyssla och försörjning, det är en lite annan angreppsvinkel på det som jag själv försöker ha när det är trögt med annan försörjning.

Bara en tanke att bolla med sådär, alla pengar kanske inte måste komma från samma burk?
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!