Anonym (Väninnan) skrev 2013-10-22 15:19:46 följande:
Jo, för många gånger funkar ju inte praktik på riktiga företag som det ska. Han eller hon som praktiserade på Ernst och Young är ett av få undantag. OM det är sant, för Ernst och Young är ett av de populäraste revisions- och konsultföretagen för unga akademiker med toppbetyg från Handels m.fl. högstatusutbildningar... jag har faktiskt svårt att tro att de skulle ta emot praktikanter via Af. Men, men...
Många företag har tyvärr satt detta med praktikanter i system. Praktikanten får inte lära sig något, utan sätts på tunga och enkla arbetsuppgifter som de lär sig på första dagen - och sedan får de sköta detta i sex månader (eller hur lång praktikperioden nu är). Därefter säger arbetsgivaren till Af att det var något fel på praktikanten - och då får de, efter en kort karenstid, en ny praktikant. Som de behandlar likadant.
Har t.ex. en närstående som blev utnyttjad på det sättet på Akademibokhandeln. Han hade läst en massa litteraturvetenskap, och såg fram emot att få arbeta på bokhandel, diskutera litteraturen med kunderna, köpa in litteratur o.s.v.. Men det enda han fick göra var att packa upp tunga lådor på lagret, samt ta ut konsolerna på lagret, göra rent dom och sätta tillbaka böckerna igen. Städa, damma...
Han fick knappt prata med några kunder på hela tiden! Dessutom fick han en åthutning när han hade tagit på sig en Akademibokhandeln-personaltröja, som inte användes av någon, i en garderob. Han fick inte ha företagets kläder, för då skulle kunderna kunna tro att han var anställd där, typ. Det var för övrigt absolut inget fel på honom - inga tatueringar eller piercingar eller punkfrisyrer som skulle kunna skämma ut företaget.
Jag tror nog inte att man kan sammanfatta det mkt bättre än sådär om jag ska vara helt ärlig. Och sociala företag är väl egentligen samma sak, fast de saknar helt risk/chans att faktiskt få en anställning vilket gör det ännu mer korkat såtillvida att man inte verkligen är helt och hållet oanställningsbar i övrigt av någon anledning. Och det är ju en kategori som man måste vara både blind och lobotomerad för att lyckas placera TS i så att säga.