• Faber

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Fanny 833 skrev 2013-10-22 16:38:08 följande:

Hur många jobb söker du per dag?

Spelar det någon roll? Är inte kvalitet viktigare än kvantitet? Bättre med 3 ansökningar som man lagt ned jobb på och som rör tjänster som man har en realistisk chans att få än 10 varav 8 är meningslösa.

Att folk måste sitta och söka jobb som de inte är kvalificerade för bara för att fylla en kvot visar ju på våra politikers underutvecklade hjärnor (båda blocken är lika goda kålsupare).
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • Faber
    Fanny 833 skrev 2013-10-22 17:26:32 följande:

Ska man ha ersättning på 100% så ska man väll utnyttja tiden till 100%. 
    att sitta på ett kontor och latja  är ju ingen bra ié.

vore ju bättre då att gå runt till butiker och caféer och lämna cv eller sitta hemma å ringa runt till alla arbetsgivare i stan och fråga om de behöver någon. kanske på halvtid till att börja med om inget annat finns. man får inte vara kräsen.

håller med om att det är löjliga regler. att det finns NOLL flexibilitet.

när jag var arbetsgivare så kom det kanske 80 personer på "rekryteringsträffarna). hälften av de var bara där för att de var tvungna. vilket gjorde livet surt för mig och min kollega som fick sitta där dubbel så lång tid. en del sa rakt ut "jag vill inte ha det här jobbet" eller "jag kan inte ha det här jobbet".

Men de tvingades gå dit för att få a-kassa. vilket var jobbigt för de och för oss och gav ingenting till skattekistan.

Jag syftar på när folk tvingats söka arbete som t.ex. Lastbilschaufför trots att de saknar CE behörighet bara för att fylla kvoten. Det är slöseri både för den arbetssökande och för arbetsgivaren.
  • Faber
    Anonym (f3) skrev 2013-10-24 19:35:37 följande:
    Vad jag tagit del av så krävs det ett IQ på minst 119 för att klara av naturvetenskapliga utbildningar som ger den särskilda behörighet som krävs för att gå en ingenjörsutbildning, genomsnitts IQ ligger på 100 dvs de allra flesta har inte tillräcklig intelligens för att klara av avancerade utbildningar som läkare, ingenjör, veterinär osv.

Du tror väl inte på fullt allvar att det sitter människor i Fas3 som hellre väljer att sitta på vuxendagis än att utbilda sig till yrken som det är stor efterfrågan på och som dessutom är bra betalt? 
    Jag fixade det och jag känner mig inte klyftigare än grannen. Var har du fått de uppgifterna ifrån?
  • Faber
    Anonym (f3) skrev 2013-10-24 22:44:21 följande:
    Och jag känner flera som inte ens gått ut grundskolan som alltid har haft jobb och dessutom har en inkomst i toppskiktet i storstäder i Sverige, skickliga innovatörer och smarta människor med säljtalang med kort utbildning finns det gott om Kamrad är en av dem.
    Det som man måste förstå är att för att du lyckats, för att någon annan knackat dörr eller kommit in genom en pappas kompis kusin eller lärt sig något på egenhand och startat något eget genom att komma på en smart idé så är det inte applicerbart på folk i allmänhet de där vanliga som alltid arbetat med någon form av tillverkning på en industri, de som aldrig behövt lära sig mycket mer en vissa handgrepp eller hur kassan fungerar.

Det som sägs numera är att människor bör byta yrkesbana flera gånger under sitt yrkesliv för att kunna arbeta längre upp i åldrarna, kanske jobba med fysiskt tunga jobb fram till medelåldern och därefter skola om sig till tjänstemän detta kräver dock att människor under hela sitt liv alltid försöker lära sig nya saker så att de kan börja studera vid äldre ålder.

Unga människor bör redan när de slutar gymnasiet välja flera yrkesinriktningar och fortsätta "studera" även fast de jobbar.

Kontaktnät för undersköterskor, butikspersonal, receptionister, industriarbetare och liknande är inte alls som de nät akademiker har, unga människor kan få jobb genom en kompis pappa..

Långtifrån alla unga kan få jobb på det sättet, däremot håller jag med om att kontakter ofta kan vara minst lika viktiga som formell utbildning även idag och att "Jag fixade det lätt" inte är applicerbart på den stora massan.
  • Faber
    Lejonmamman01 skrev 2013-10-25 08:47:04 följande:

Japp. Arbetsförmedlingen har ett krav på sig att sätta folk i åtgärd, när de har varit arbetslösa en viss tid. Då måste åtgärder skapas som dessa personer vill gå på, eller klarar av att gå på (fast det stämmer ofta inte heller), vare sig det finns ett behov på arbetsmarknaden eller inte.

Dessutom tycker jag att man borde göra någon slags rimlighetsbedömning. Om en person är 60 år, långtidsarbetslös, med diverse fysiska och/eller psykiska diagnoser o.s.v. - hur troligt är det då att personen kommer att få ett jobb igen..? Med eller utan en ny utbildning..? Det kostar bara MERA för samhället, än att låta personen gå hemma de sista åren till pensioneringen.
    Ett annat problem är att meningslösa vuxendagis beroende på personlighetstyp faktiskt kan passivisera i högre grad än om man låter den personen vara ifred och köra sitt eget race.

Jag har varit på sådana, behandlas man som barn som behöver en övervakare för att få låna telefonen och tvingas sitta och klippa i tidningar så kommer man med tiden att börja tro att man inte duger till något annat än att bli omhändertagen och att ingen vill anställa en. Det sker gradvis och undermedvetet och just den biten kan man sällan skylla på deltagarna.

Jag har sett folk som första tiden varit entusiastiska eller åtminstone inte negativt inställda men med tiden mals de ned helt enkelt.
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!