Lejonmamman01 skrev 2013-10-25 08:47:04 följande:
Japp. Arbetsförmedlingen har ett krav på sig att sätta folk i åtgärd, när de har varit arbetslösa en viss tid. Då måste åtgärder skapas som dessa personer vill gå på, eller klarar av att gå på (fast det stämmer ofta inte heller), vare sig det finns ett behov på arbetsmarknaden eller inte.
Dessutom tycker jag att man borde göra någon slags rimlighetsbedömning. Om en person är 60 år, långtidsarbetslös, med diverse fysiska och/eller psykiska diagnoser o.s.v. - hur troligt är det då att personen kommer att få ett jobb igen..? Med eller utan en ny utbildning..? Det kostar bara MERA för samhället, än att låta personen gå hemma de sista åren till pensioneringen.
Ett annat problem är att meningslösa vuxendagis beroende på personlighetstyp faktiskt kan passivisera i högre grad än om man låter den personen vara ifred och köra sitt eget race.
Jag har varit på sådana, behandlas man som barn som behöver en övervakare för att få låna telefonen och tvingas sitta och klippa i tidningar så kommer man med tiden att börja tro att man inte duger till något annat än att bli omhändertagen och att ingen vill anställa en. Det sker gradvis och undermedvetet och just den biten kan man sällan skylla på deltagarna.
Jag har sett folk som första tiden varit entusiastiska eller åtminstone inte negativt inställda men med tiden mals de ned helt enkelt.