• Mli 014

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Det där påminner extremt mycket om den så kallade "aktiveringen" i Danmark. Värdelöst system, vänta bara om några år så har kommunerna listat ut att det blir billigare att sätta folk i kommunal "arbetsträning" vilket innebär en fulltidstjänst i kommunens storkök, Du får en snabbkurs i hygienhantering, och ska "jobba" fulltid, men få socialbidrag i lön. Eller så blir man skickad runt på olika kommunala byggnader för att göra rent, fortfarande i fulltid, og enbart med socialbidrag som inkomst, om du inte kommer eller är sjuk för ofta drar de helt enkelt in socialbidraget, ger dig sanktioner i 3 månader, och sen kan du få lov att börja om igen.

Min härligaste tid, var när jag var höggravid med första barnet, precis mist mitt arbete då de gick i konkurs över natten, och jag saknade två månader för att få utbetald a-kassa.
    Eftersom jag inte kunde beräknas vara i "fulltidsarbete" i mer än tre månader, fick jag sitta på en institution för personer med missbruksproblem, och limma handtag på pappersomslaget, till det där ihopfällbara bebis-badkaren.
    Fett jobb! och extremt bra ersättning också..
    Tack och lov,, fick jag strö-jobb, så att jag kunde klara mig tills jag gick på mammaledighet, och fick en bra utbildning direkt efter.

• Mli 014
    Fru envis skrev 2013-10-22 21:51:07 följande:
    och då är det så kallade särskillda omständigheter, men för andra som inte har det så är dagens politik sådan att man måste vara beredd att flytta igen och igen och igen och...

hon kan inte jobba obekväma arbetstider för att hon har ett förskolebarn. men vet du det har flertalet av dem som arbetar obekväma arbetstider som jag känner i alla fall och det jag har stött på när jag själv har arbetat så.

Ja med hänsyn till arbetstider är jag benägen att hålla med om att där är man tvungen att vara flexibel, i alla fall till en början. När man har blivit etablerad på en arbetsplats kan man ju börja förhandla om arbetstiderna.
    jag har arbetat kväll, natt, dag etc, det är hårt med barn, men man kan lösa det.

Att flytta med barn är däremot inte lika lätt, speciellt inte om man äger ett hus, ens partner har ett fast jobb etc. Men en viss smula av flexibilitet är man ju tvungen att inordna sig under, annars blir det fruktansvärt begränsat.

• Mli 014
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-22 21:58:44 följande:

Jo, det är det är det som det är. Fruktansvärt begränsat, men inte av den orsaken. . .
    Nej jag vet ju inte din specifika situation, och det vill jag heller inte slå dig på fingrarna över. Men jag har själv varit arbetslös i omgångar, och det är påfrestande. Nu bor jag i Danmark, och här är det mycket hårdare gällande aktivering än i Sverige, så jag vet hur det är att bli piskad ut på arbetsmarknaden, fast det inte finns några jobb att tillgå.
    Man är tvungen att vara lite uppfinningsrik ibland. Hitta andra kvaliteter och söka helt andra grejer än man trodde var det man skulle/ville.

Jag hoppas att du hittar något. =)

• Mli 014
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-22 22:05:50 följande:

Hoppas jag med, och tack för pepp.  men med min historik är det inte lätt. Det känns många gånger som om jag är helst kört innan jag får intervju.
    Gör om din historik då.
    Hitta en helt annan inrikting kanske?

Jag har en extremt blandad bakgrund på arbetsmarknaden, men jag har hittat jobb lite här och var i alla fall.
    Det är bara att slänga sig in i något nytt...
    Om man vågar dvs. ;)

• Mli 014
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-22 22:18:35 följande:

Det har jag med! Att från vårdbirtäde till inormatinassistent och från krematorietekniker till bibliotekerie. . . det du!
    Det du! Spännande! det låter ungefär som det jag själv har gjort...
  • Mli 014
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-22 22:24:10 följande:

Önskar mig bara ett fasrt jobb mer än någonting annat på jorden.

Vet du vad? Arbetslösheten börjar ta på mig. Fysiskt och menatalt. Jag har ångest varje dag och är nära en depression. Det tar på! Vet inte hur länge till jag orkar.   
    Det förstår jag absolut!
    Mitt sätt att komma ur det var en utbildning, som gav fast arbete nästan på en gång efteråt.
    Men de möjligheterna kanske du inte har i ögonblicket?
    Jag gick SSH-utbildningen (vårdbiträde) här i Danmark och om man har relevant erfarenhet och är över 25 år så är man berättigad till att få utbetalt vuxenelevlön under hela förloppet (vilket nog inte är så lätt i Sverige tyvärr)
    Jag är tyvärr inte så insatt i hur det fungerar med lärlinglöner etc i Sverige, eller om det ens existerar mer...

• Mli 014
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-22 22:35:05 följande:

Jag har 10 års erfarenhet som vårdbiträde, men det är så mycket OB att jag inte gärna kan läsa tll USK, ananrs hade jag gärna gjort det.
    Du har inte tänkt på att söka arbete inom dagverksamheten då? Där är det ju bara dagtimmar som gäller?
    Med din erfarenhet skulle du ju evt, kunna vara en tillgång inom dagverksamhet, för både äldre och handikappade.

• Mli 014
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-22 22:47:52 följande:
    Jag känner chefen för dagverksamheten mer än väl och han säger att de bara tar från poolen. Synd för mig.
    Det låter ju lite oekonomiskt om jag ska vara krass, personal från vikariepoolen är ju dyrare än egna fastanställda.
    Men sådan är ju samhället idag tyvärr ( gäller även här).
    Jag funderar på att starta min egna verksamhet, om jag blir arbetslös igen. En egen begravningsbyrå, mest troligt.

• Mli 014
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-22 22:54:07 följande:

JAG KOMMER! Jag har stor erfarenhet av döda, från min tid som vårdbiträde och min tid som krematorietekniker.
    Men har du kollat med de lokala begravningsbyråerna i din stad?
    Det är visserligen OB som begravningsentreprenör också, men det vet du kanske?
    Fonus rekryterar ofta praktikanter, till utvärdering (inte deras egen men aspiranterna) För att starta en byrå i Danmark krävs ingenting förutom en lokal och en bil, samt ett kontaktnätverk.
    I sverige tror jag att man ska ha en utbildning, men är inte säker.

• Mli 014
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-22 22:59:17 följande:

Jo, jag har sökt flera gåner hos dem som finns här. Många av dem känner jag dessutom personligen. Men att starta en egen törs jag inte, så erfaren är jag inte.
    Det är kanske där du ska börja då. =)
    Har man inte rätt att få starta-eget hjälp i Sverige? Eller var det bara till "juniorer" och förr?
    Nej nu ska jag sova hoppar in och läser lite mer i morgon. =)

Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!