Inlägg från: Anonym (fantasi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fantasi)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-22 10:04:39 följande:

Har en femårig universitetsutbildning inom humaniora, men det är ont om jobb inom det.
    Då är det nog dags att tänka om. Du kan ju inte sitta i 5 år till och ströleta efter jobb som inte finns. Om det inte lockar med Hemköp, Rusta, McDonalds, caféarbete, tidningsbud, eller liknande så kanske du måste skaffa dig en utbildning till som leder någon vart (har själv två utbildningar)?

Vad hade du önskat att du fått möjlighet att göra istället för detta vuxendagis?
    Fundera över vad du vill göra, och vad du har för möjligheter att ta tag i din situation.
  • Anonym (fantasi)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-22 10:57:37 följande:

Jag har sökt på alla de stora kedjorna du nämner. Problemet är att det har ett par hundra till och jag har ingen erfarenhet av butiksarbete. Jag skulle gärna läsa, men har inte så mycket CSN kvar. Väljer jag en utbilsning nu vill jag så klart inte att det ska bli fel igen.
    Kanske en konstig tanke av mig som inte vet hur systemet fungerar, men vore det inte bättre att du börjar studera, använder CSN så länge det går, och sedan söker tex socialbidrag för sista delen av studierna?
  • Anonym (fantasi)
    Ramborg skrev 2013-10-22 14:36:08 följande:
    TS, ett tips är att bli någon slags hantverkare. I vårt villakvarter och fikarummet på jobbet är det alltid samma kommentarer när nån ska renovera. "Har du hittat nån som vill åta sig det då?" "Nej, det har varit en firma här och tittat, men de har inte återkommit med offert, och de andra jag har ringt ringer inte tillbaka." "Ja, till slut fick jag en firma med polacker. De är väl duktiga och så, men jag kan inte prata med dem." Senast idag var det en på jobbet som sa triumferande "vi har fått tag på en bra målare! Men du får inte hans namn förrän han gjort klart hos oss."

Målare, elektriker, rörmokare, plattsättare, eller (allra helst) snickare.

Och så startar du egen firma och BETER DIG SOM FOLK mot dina kunder. Du ringer eller lämnar offert när du säger du ska ringa eller ge offert, du kommer på utsatt dag och tid, du fakturerar snabbt och ordningsamt och du ringer om det händer nåt så du inte kan komma. Du vet, sådär som andra företag behandlar sina kunder. Sedan lovar jag dig att du kan få så mycket jobb du vill bara genom mun-mot-mun-reklam.
  • Anonym (fantasi)
    puss skrev 2013-10-22 20:26:29 följande:
    Jag kan också sitta på arslet. Nån som vill ge mig 9000 i månan för det?
    Önskar att någon ville ge min man 9000 i månaden. Han studerar heltid och får 0 kronor.
  • Anonym (fantasi)

Har du testat att söka jobb som sophämtare? Jag har hört att det är riktigt bra betalt, och kan ju knappast vara någon lång utbildning som krävs.

• Anonym (fantasi)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-22 23:13:20 följande:

Det krävs C-körkort, och det har inte jag, men tack för tipset.
    Har du lust och möjlighet, så kan du ju satsa på att ta C-körkort.
  • Anonym (fantasi)
    Mymla skrev 2013-10-24 10:48:06 följande:
    Ni som jobbar, skulle ni kunna tänka er att dela på jobben med de arbetslösa? Gå ner i arbetstid och låta en arbetslös ta resten av tiden? Ni verkar inte ha så roligt på era jobb när ni gnäller över att ni inte vill finansiera arbetslösas bidrag för era skattepengar. Om alla i Sverige gick ner i arbetstid skulle säkert jobben räcka till alla.
    Jag går jättegärna ner i arbetstid och delar mitt jobb med andra utbildade läkare. Jag kan däremot inte gå ner i lön, eftersom jag just nu får ut ca 22 000 efter skatt och min man inte har någon inkomst. Jag trivs på mitt jobb, men ser ändå gärna en större del av veckan med mina barn i hemmet.
  • Anonym (fantasi)

Senaste 5 åren har jag jobbat som läkare på 3 olika platser. Hur jag fått jobb?
    Jobb 1: gick till kliniken och letade upp en ansvarig person, frågade om det fanns möjlighet till jobb där.
    Jobb 2: skickade ett mail till ansvarig för ett lite större område och frågade om det fanns någon ledig plats. Efter 2 timmar blev jag uppringd och erbjuden ett jobb utan att de träffat mig eller sett något CV.
    Jobb 3: mailade den specifika personalchef jag ville arbeta för och undrade hur det ser ut med lediga jobb i höst. Vi träffades vid ett tillfälle, jag skulle gå hem och tänka på saken. Veckan efter skickade jag ett mail att jag vill jobba där och de sade ok.

Inget av dessa jobb har tagit vägen via arbetsförmedlingen, och jag är på intet vis unik.
    Ja, rätt utbildning ger jobb.
    Ja, jag inser att inte alla kan eller vill läsa till läkare, men sannolikt finns det massor av andra yrken där man får jobb lika lätt.

• Anonym (fantasi)

Innan jag utbildade mig till läkare så jobbade jag på posten, på McDonalds, som telefonförsäljare, lagerarbetare, avgångs/ankomstansvarig för språkresor på flygplats, och som tidningsutdelare. Inget av dessa jobb fick jag via AF, eller ens via utannonserad tjänst. Enbart genom att själv ta kontakt med arbetsplatserna.
    Fast det är klart... det var ju för 10-15 år sedan, så det går ju inte nuförtiden.

Jag förstår att det är svårare när man är 50+ att få ett varaktigt jobb. Jag vill mest nyansera debatten om att det inte finns så många utannonserade jobb på AF. Nej, det är inte där man hittar jobb i första hand.

• Anonym (fantasi)
    Anonym (f3) skrev 2013-10-25 15:20:49 följande:
    Därför att den grupp av människor det pratas om i den här tråden är väldigt gamla 47% år 50 år eller äldre, 41 % är mellan 30-49% dvs det var mycket länge sedan de flesta gick på gymnasium, flertalet skulle behöva först läsa in i princip 3 år på gymnasium för att överhuvudtaget komma in på YH eller högskola, när de är färdiga skulle de inte få något arbete inom dessa branscher eftersom de saknar erfarenhet och är för gamla.
    Fast du måste ju inte dra alla arbetslösa över en kam och säga "det är ingen idé, de är för gamla".
    I alla fall sedan 1994 har alla gymnasieprogram varit 3-åriga, och även några år innan dess gick de flesta på gymnasiet. En stor del av de arbetslösa (i alla fall de 41% i gruppen 30-49 år) borde ha denna utbildning i botten.
  • Anonym (fantasi)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-28 11:39:20 följande:
    Jag har fått en ny plats!! Skrattande

Jag skrev ju att jag jagat praktikplatser parallellt med jobb och nu fick jag napp. Ett bra företag inom min bransch. Hurra!

{#emotions_dlg.flower}   

Grattis! Hoppas det leder till något värdefullt i längden, och hoppas att du trivs där!
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!