Inlägg från: Anonym (också varit där) |Visa alla inlägg
  • Anonym (också varit där)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Vad tråkigt att vissa här inne slänger skit på en som redan har det jobbigt.Dra härifrån om ni inte har nåt att komma med och inte kan hålla god ton! Jag är också inskriven i fas 3 som det heter,sysselsättningsfasen.Innan jag blev mammaledig så var jag också på ett liknande ställe.Städade lokaler och toaletter i byggnaden.Det fanns att göra till lunch sen när allt var klart så var det dötid till 16.00.Oftast stack man tidigare,ingen som brydde sig om det bara man kom på morgon typ.Fruktansvärt meningslöst och jag hatade det! Och alla knäppa människor som de samlade på ett och samma ställe.Jag var gravid då så bara räknade dagarna till jag skulle sluta.I det läget var man inte så attraktiv på arbetsmarknaden som högravid så jag var tvungen.Verkligen hemskt att behöva ha din son så långa dagar på förskola på grund av det här som inte är någonting.Jag behövde inte börja där igen efter ledigheten som tur var...Jag vet inte vad som gäller i din kommun men här har de börjat med något som heter annställningsstöd och något annat som jag glömt namnet på:/ Det här annställningsstödet innebär praktik med samma ersättning tre månader sen annställning och lön.Men slutar du eller företaget inte kan anställa får du ingen ny a kassa.Då skrivs du in i jobben igen på ett nytt företag.Min handläggare säger han bara placerar ut folk på de företag han vet om anställer,det är ju bra men har hört mycket negativt om det där.
    Prata med din handläggare på af och kanske ni kan komma överens om något annat.Eller sök på nåt säljföretag,vad som helst. 

Ja sök utbildning kolla runt vad det finns för möjligheter för dig

Rätt åt dig skrev 2013-10-22 14:02:02 följande:
    Rätt åt dig, att du lever på existensminimum! Om du bara sitter på arslet och surfar på olika hemsidor i stället för att aktivt söka arbete, då får du skylla dig själv! Ingen tänker försörja dig och din unge!

Demon

Det där var inte alls snällt sagt.Du har nog ingen aning om hur det är eller har varit arbetslös.Hoppas sånna som du en dag blir utan jobb och får leva på soc eller a kassa!!

Jobbigt ts jag vet.Men du måste ta dig ur situationen! Det hjälper inte att gnälla här.Prata med din arbetsförmedlig/handläggare.Du kanske kan få byta plats? Så finns det också annställningsstöd man kan få på riktiga företag och då får du samma lön som de på företaget har.

Auroraja skrev 2013-10-23 10:34:59 följande:

Fas 3 vad innebär det? Är det inte när man är långtidsarbetslös ochninte får någon ersättning alls?? Jag fick ta ledigt men utan ersättning! Eftersom det va första gången jag va arbetslös
    Fas 3 är jag inskriven i och då baseras ersättningen på den a kassa man hade.Först blir det 80% och efter ett visst antal dagar sänks den till 65% om man inte fått jobb,det är alltså det lägsta.Jag hade 11 000 efter skatt när jag hade a kassa och nu har jag aktivitetsstöd från försäkringskassan och får ut 9000 efter skatt.Man är ju dum om man tar jobb som ligger under det i lön för vi har barn och familj.Men jag tänker inte berätta mer om min situation för det har ni inte med att göra.Säger bara att ersättningen man får är individuellt.
    Anonym (hff) skrev 2013-10-23 10:23:01 följande:

Jo! Är du inskriven i fas 3 och har åtgärd så får du 4 veckors betald ledighet! Min man hade det i somras så jag vet väl!!

Ja det stämmer.Hon har helt rätt här,jag är i Fas 3 och tog ut de dagarna en gång så jag vet!
    Du får lika mycket i ersättning som du brukar så nu var det utrett!  

Ts du verkar var negativ till precis alla råd du fått och hittar fel på allt.Som jag skrev innan så kan du väll höra med din handläggare om du kan vara på ett företag du känner till som nystartsjobb ex.Har du pratat med din handläggare?? Du svara inte ens mig?  Finns många företag som tar in.Jag vet faktiskt många som fått anställning efter den tiden också så sluta vara så negativ eller får du ju fortsätta sitta där! Varför finns det inga andra alternativ för dig? Jag är inte på nån sån plats men jag har rätt att få nystart och anställningsstöd på företag.Under den tiden du är där får du samma lön som företaget.Det är väll ett bättre altrnativ än den du är i nu iallafall? Min sambo har just nu praktik på ett relativt nystartat företag och efter sex månader har de sagt han får anställning.De behöver folk och ville ha honom på sitt företag så han utnyttjas inte.
    Han trivs skitbra och han har ett jobb och fast efter sex månader. 

Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-23 14:57:39 följande:

Praktik på riktiga företag är väl det som jag tror mest på. Helst då ett företag som anställer, naturligtvis. Jag har gjort pratik i två omgångar. Ena gången fick jag ett projekt och ett sommarjobb, andra gången bara ett sommarjobb. Så praktik är väl det jag tror mest på, men som sagt har jag inte fått praktikplats heller den här gången.
    Praktik,nystartsjobb kan du tänka dig alltså.Kanon! Du måste prata med din handläggare på af.Det är deras jobb att hjälpa dig.Du är väll inte tvungen att vara där du är nu? Visste du att du har en betald dag i veckan till att söka jobb,träffa arbetsgivare,skicka cv mm.Ta en dag och gör det och prata med din handläggare! Nu ger jag inte dig mer råd för det verkar vara hopplöst,tyvärr
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-23 15:07:45 följande:

Fast det har vi pratat om vid inskrivning och varje månad när jag gör uppföljning, i och för sig. Det gör väl alla arbetslösa som kan få den här hjälpen. I början var jag så klart hoppfull och trodde att det kunde ge något, men nu efter sex månader (jag har jobbat två av de sex) börjar jag undra lite.
    Vadå det gör väll alla arbetslösa och det vill väll alla .Lilla vän, med det resonemanget kommer du aldrig därifrån.Se till så det händer något då! Inte bara att ni pratar om det.Har du ett företag du vill vara på? Vad finns det för möligheter för just dig mm.Du vill ju ingenting..
    Anonym (f3) skrev 2013-10-23 15:19:08 följande:
    Du tycker att samma arbetslösa personer ska dyka upp månad efter månad hos samma arbetsgivare och fråga efter jobb, eller menar du att människor med den låga ersättning man får i FAs3 ska åka land och rike runt och knacka dörr hos arbetsgivare?
    Majoriteten av de i Fas3 är 50+, se er omkring och titta på hur äldre människor ser ut och förställ er Berit 58 år med en mycket gammal gymnasieutbildning, förslitningsskador och mormorsutseende gå runt och söka jobb i butiker, snabbmatsställen... 

Vet inte riktigt hur en arbetslös med en inkomst på 9000 kr skulle ha råd att kampera i trakter där det finns bär att plocka och få en inkomst på detta, hjortron finns väl inte i södra delen av Sverige? 
    nej man kan inte leva på en lön genom att plocka bär! Inte när man har en ersättning på ca 9000.
    men nu vet jag inte vad ts får ut. 
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-23 15:14:46 följande:
    Jag har många företag jag vill vara på, men det är som jag skrivit nästan lika svårt att få praktik som att få jobb.
    Jag vet att det är svårt men du måste själv ligga i lite.Har du kontaktat dem själv? Presenterat dig? Be din handläggare hjälpa dig annars det ger självklart inte jobb direkt men du får in en fot och du kommer ur din nuvarande situation.Är förvånad över att du ens har kvar din ersättning från Af så motstridig som du är.
    Vad ville du egentligen med din trådstart? Att alla skulle hålla med dig och tycka synd om dig?
    Alla råd och tips du fått dissar du  
    Forrest skrev 2013-10-23 15:47:23 följande:
    Jaså-- Vem har sagt att du får ut 9000 genom plocka bär.
    Nej det är ju det jag säger man INTE får.Tror du själv en arbetslös som har en hyffsad bra ersättning gör det??
    Du sa väll hon skulle göra det? 
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!